کمبود زینک در بدن چه بلایی سرتان می آورد؟

کدخبر: ۲۳۷۸۰۲
اقتصادنیوز: نوزادانی که زود به دنیا می آیند و ناقص هستند برای رشد زودترشان به آنها مکمل زینک داده می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ زینک یکی از مواد مورد نیاز برای بدن است که کمبود آن می تواند مشکلاتی را برای بدن انسان به وجود آورد. مصرف قرص های مکمل حاوی زینک برای افزایش قد و رویش مو خیلی توصیه می شود. در این بخش از نیک صالحی می خواهیم درباره عوارض کمبود زینک در بدن صحبت کنیم.

عوارض کمبود زینک

یکی از مهم ترین علل کمبود زینک در بدن، نقصان دریافت آن از طریق مواد غذایی است.

همانطور که همه میدانیم زینک یا همانروی یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است. روی برای رشد طبیعی، سلامت استخوان ها، تنظیم خلق و خو ، تثبیت غشای سلولی، تکثیر سلول ها، رشد و تکامل دستگاه تولید مثل، تقویت ایمنی، تنظیم اشتها و حس چشایی و بویایی، تسریع التیام زخم و سلامت پوست لازم است. کمبود روی می تواند خطراتی برای بدن به همراه داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

عوارض کمبود زینک برای انسان

کمبود و یا کاهش میزان روی در بدن یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده زخم های پوستی به شمار می رود. همچنین روی در درمان آکنه و اگزما که از شایع ترین اختلالات پوستی است، بسیار موثر میباشد. بیمارانی که این اختلالات را داشتند بعد از مصرف مکمل های روی، تا حدود زیادی بهبودی حاصل کرده اند.

عوارض کمبود روی در بدن

امروزه ثابت شده است که باروری و بارداری، تابع وجود روی در بدن است. فعال نبودن بیضه ها در آقایان و تخمدان ها در خانم ها و کم بودن اسپرم ها، همگی می تواند به علت کمبود روی در بدن باشد، که در نهایت منجر به ناباروری خواهد شد. تشکیل لکه های سفید در ناخن، می تواند به دنبال کمبود روی در بدن ایجاد شود. امروزه ثابت شده است که در کنار سایر علل مثل، کم خونی، کمبود ویتامین ها، استرس و … ، کمبود روی از علل بسیار مهم ریزش مو است. درمان جوش های غرور جوانی و زخم های پوستی در صورت کاهش روی ، طول کشیده و مزمن خواهد شد. کاهش قدرت سیستم ایمنی را در پی دارد.

کم بودن رشد بچه ها، می تواند به علت کمبود روی در بدن باشد. اختلال در رشد اندام های جنسی در زن و مرد، از کمبود روی نیز ناشی می شود. کمبود روی بر رشد سیستم عصبی به ویژه در بچه ها و نوزادان تاثیر منفی دارد.

اختلالات خلقی رفتاری مثل افسردگی (دپرسیون)، اسکیزوفرنی و پرخاشگری نمونه ای از بیماری های پیامد کمبود روی می توانند باشند. دیده شده است که اختلالات حافظه، می تواند عارضه ی حاصل از کمبود روی در بدن باشد. کمبود روی ، خود را با پوکی استخوان، ریزش دندان ها، بیماری تیروئید، بی اشتهایی و تغییر شکل ناخن ها نیز نشان می دهد.

عوارض کمبود زینک در بدن

محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی ۲,۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. ۸ غذای غنی از زینک برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

ماده معدنی زینک برای رشد و ترمیم بافت ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید، یافت می شود:

گوشت گاو: هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۸,۶ روی است. برای همین هم می ‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌ شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی پیش نمی ‌آید.

ماست: محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی ۲,۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند.

عوارض کمبود زینک و راه درمان آن

لوبیا: یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰,۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و آهن است.

غلات غنی شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از آنها ۳,۸ میلی گرم زینک دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه ‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

بلغور جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی ۱,۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و سایر مواد معدنی محسوب می شود.

شکلات تلخ: شکلات هر چه تلخ تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰,۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

مرغ: گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌ تواند زینک روزانه‌‌ افراد را تامین نماید.

آجیل و دانه ها: مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی ۰,۵ میلی گرم زینک است

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید