فرانسه خطاب به دولت سوریه:

به مخالفان اجازه مذاکره دهید

کدخبر: ۲۳۸۰۹۸
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد اولویت بحران سوریه را مبارزه با تروریسم دانست و به دولت سوریه گفت: توپ در زمین شماست. به مخالفان فرصت بدهید که مذاکره کنند.
به مخالفان اجازه مذاکره دهید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فرانسوا دلاتره روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه و با درخواست روسیه برای ارائه گزارش نشست تهران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

سران روسیه، ایران و ترکیه در شانزدهم شهریورماه در تهران گرد هم آمدند و بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: فرآیند رسیدن به راه حل سیاسی بسیار سخت اما ممکن است. با وجود تلاش های بین المللی، اجلاس تهران به این نتیجه نرسید که جلوی تشدید درگیری را بگیرد و هیچ راهی ارائه نشده است که مردم ادلب بدانند جان آنها حفظ خواهد شد. 

دلاتره اضافه کرد: اولویت همه ما این است که با تروریسم مبارزه کنیم و این باید ما را کنار هم قرار بدهد. مبارزه با تروریسم نباید باعث از دست رفتن جان غیرنظامیان شود. 

وی با اعتراف به اینکه سوریه محلی برای تروریست ها شده است، اظهار کرد: از سه میلیون جمعیتی که در ادلب گروگان گرفته شده اند جمع قابل توجهی به خیابان ها آمدند و با جنگ مخالفت کردند. ما می دانیم که حمله نظامی بزرگ به ادلب نتایج فاجعه باری برای کشور و منطقه خواهد داشت. 

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در اظهار نظری پیشگویانه تاکید کرد: ما هیچ نوع استفاده جدید از سلاح های شیمیایی را نخواهیم پذیرفت. حمایت و حفظ جان غیرنظامیان باید بالاترین اولویت برای آنهایی باشد که روی زمین فعالیت می کنند. 

دلاتره گفت: مسئولیت جمعی ما این است که از هر راهی استفاده کنیم و اجازه تشدید درگیری نظامی را ندهیم اگر بدانیم که چگونه با هم کار کنیم به سرعت می توانیم به راه حل برسیم. مهمترین مسئولیت تضمین کنندگان (روسیه، ترکیه و ایران) این است که این مورد را در اولیت قرار داده و با همه ما همکاری کنند. 

وی افزود: سوریه کشوری نیست که شرایط به سمت عادی شدن برود. بحران سوریه پشت سر ما نیست. اگر حمله به ادلب اتفاق بیفتد ممکن است حتی روزهای بدتری پیش رو باشد. هیچ راه میانبری برای پایان بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه مذاکره و رسیدن به راه حل از طریق مذاکره است. ما از نماینده ویژه سازمان ملل می خواهیم فرآیند ژنو را مجددا راه اندازی کند. 

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد خطاب به دولت سوریه هم گفت: توپ در زمین شماست. به مخالفان فرصت بدهید که مذاکره کنند. ما حاضریم در این کار همکاری کنیم. بیایید همه با هم کار کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید