آیا رشد هزار برابری ارزهای دیجیتال امکان پذیر است؟

کدخبر: ۲۳۹۰۳۰
​اقتصاد نیوز:مدیرعامل صرافی Binance و بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند ارزش بازار ارزهای دیجیتال در آینده هزار برابر شده و به تنها روش پرداخت تبدیل خواهد شد.
آیا رشد هزار برابری ارزهای دیجیتال امکان پذیر است؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی Binance گفته است ارزهای دیجیتال هنوز هم فضای کافی برای رشد هزار برابری در سال‌های آینده در اختیار دارند. این در حالی است که ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار ارز دیجیتال اتریوم اوایل همین هفته اعلام کرده بود با اینکه بخش ارزهای رمزنگاری به‌عنوان یک صنعت می‌تواند هزاران برابر رشد کند، اما انتظار هزار برابر شدن قیمت ارزهای دیجیتال در آینده غیرواقعی به نظر می‌رسد. او گفته است:«فضای بلاک‌چین محدود شده است و هر انسان تحصیل کرده‌ای حداقل یک بار کلمه‌ی بلاک‌چین را شنیده است. در چنین فضایی نمی‌توان انتظار رشد هزار برابری داشت.»

چانگ‌پنگ ژائو با این موضوع مخالف است

کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۷ به بالاترین میزان رشد سالانه‌ی خود رسیده بود به طوری که ارزهای معروفی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و بیت‌کوین کش در عرض ۱۲ ماه بین ۳۰ تا ۵۰۰ برابر رشد داشتند. این صنعت در دوره‌ی زمانی که به طور گسترده معرفی شده بود رشد انفجاری داشت. بازارهای اصلی مانند ژاپن و کره‌ی جنوبی بی‌اندازه به این صنعت علاقه نشان دادند و همین باعث شد قیمت بیت‌کوین در بازار ارز رمزنگاری کره‌ی جنوبی از مرز ۲۴ هزار دلار عبور کند.

cryptocurrency

اما بوترین معتقد است با توجه به وضع فعلی بازار نمی‌توان انتظار داشت ارزش بازار ارز دیجیتال از ۲۰۰ میلیارد دلار به ۲۰۰ تریلیون دلار یعنی ۷۰ درصد ثروت جهانی افزایش پیدا کند. همچنین نمی‌توان انتظار داشت ارزهای رمزنگاری شده جایگزین ارزهای رایج امروزی شده و به‌عنوان روش پرداخت جهانی تبدیل شوند. با این حال ژائو همچنان معتقد است بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند در بلند مدت تا هزار برابر رشد داشته باشند و بیت‌کوین و اتریوم به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال شناخته خواهند شد. او گفته است:«من هنوز هم با این موضوع مخالفم و می‌گویم ارزهای دیجیتال مطمئنا تا هزار برابر یا حتی بیشتر رشد خواهند کرد. بازار آمریکا به تنهایی می‌تواند رشد هزار برابری را قطعی کند و با وجود بازار، مشتقات رشد آن چند برابر خواهد شد.»

ژائو در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد انتظار رشد هزار برابری قیمت اگر تنها به اندازه‌ی بازار سنتی محدود شود غیرواقعی به نظر می‌رسد اما بازار ارزهای رمزنگاری شده پتانسیل عبور از بازارهای مالی سنتی را دارد. او می‌گوید:«نمی‌توان از اندازه‌ی بازار سنتی برای اندازه‌گیری پتانسیل رشد تکنولوژی یا صنعت جدید استفاده کرد. همان‌طور که نمی‌توان برای تخمین رشد اوبر اندازه‌ی بازار تاکسی را ملاک قرار داد.»

بازار ۲۰۰ تریلیون دلاری چگونه خواهد بود؟

در بازار ۲۰۰ تریلیون دلاری، ارزهای دیجیتال تنها روش پرداخت هستند. هر بازرگان یا تاجری ترجیح می‌دهد از ارزهای رمزنگاری شده به جای کارت اعتباری یا پول نقد استفاده کند. ثروتمندان تریلیون‌ها دلار ارز دیجیتال در بانک‌ها خواهند داشت و بانک‌ها دیگر نمی‌توانند از ارز بدون پشتوانه استفاده کنند.

باور ژائو و سایر سرمایه‌گذاران در مورد ارزهای رمزنگاری و قابلیت آن‌ها به رقابت با ارز بدون پشتوانه نیازمند چندین دهه حضور آزمایشی و پذیرش عمومی است. رشد هزار برابری ارزهای دیجیتال اگرچه بعید به نظر می‌رسد اما ژائو و بسیاری از سرمایه‌گذاران باور دارند که ممکن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید