فارین پالیسی:

«مسعود بارزانی» ایران را شریک جذاب‌تری از آمریکا می‌داند

کدخبر: ۲۳۹۲۱۹
اقتصادنیوز؛ رسانه آمریکایی فارین پالیسی نوشت: بارزانی ایران را در مقایسه با آمریکا شریک جذاب تری می داند.
«مسعود بارزانی» ایران را شریک جذاب‌تری از آمریکا می‌داند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ فارین پالیسی معتقد است «مسعود بارزانی» رئیس بزرگترین حزب کُرد حاضر در پارلمان عراق، یک مشکل برای آمریکا محسوب می شود زیرا بارزانی معتقد است نمی توان به ایالات متحده اعتماد کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، بارزانی ایران را در مقایسه با آمریکا شریک جذاب تری می داند.

فارین پالیسی می نویسد: در ماه گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با مسعود بارزانی از وی خواست تا از دور دوم نخست وزیری «حیدرالعبادی» نخست وزیر فعلی عراق، حمایت کند تا از این طریق نفوذ ایران در عراق کمتر شود. شاید اگر این درخواست چند سال قبل مطرح می شد بارزانی با آن موافقت می کرد اما عملکرد آمریکا در سال های اخیر موجب شده تا کُردها از واشنگتن دور شوند.

در سال ۲۰۱۴ نیز زمانیکه «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا با سفر به اربیل از بارزانی خواست تا همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را به تعویق بیاندازد، بارزانی موافقت با این درخواست را به روشن شدن وضعیت جنگ با داعش مشروط کرد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ وی با درخواست آمریکا برای حمایت از دور دوم نخست وزیر «نوری المالکی» موافقت کرده بود.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به تعداد کرسی هایی که حزب دموکرات عراق در پارلمان این کشور در اختیار دارد و همچنین ارتباطاتی که این حزب با احزاب سنی عراق دارد به ائتلاف های موجود برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق اشاره کرده و می نویسد هم ائتلاف صدر-العبادی و هم ائتلاف عامری-المالکی به ایران نزدیک هستند و حمایت بارزانی از هر کدام از این ائتلاف ها به معنای آن است که نفوذ آمریکا در عراق کمتر و نفوذ ایران بیشتر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید