انتقاد مجارستان از موضع اتحادیه اروپا در قبال دفاع مرزی

کدخبر: ۲۳۹۲۵۰
اقتصادنیوز : «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا درصدد گرفتن مسئولیت دفاع از مرزهای خارجی این اتحادیه از برخی کشورها است تا شرایط ورود مهاجران به این کشورها تسهیل شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اوربان که با مقوله مهاجرت به شدت مخالف است، گفت که صاحب منصبان اتحادیه اروپا نمی خواهند جلوی مهاجرت را بگیرند، بلکه می خواهند آن را مدیریت کنند. 

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته پیشنهاد داد که 10 هزار گارد مرزی دیگر تا سال 2020 به سازمان گارد ساحلی و مرزی اروپا اضافه شود. 

نخست وزیر مجارستان در واکنش به این سخنان، محافظت از مرزها را حق اتحادیه اروپا دانست، اما در عین حال گفت که درست نیست که اتحادیه اروپا خواستار محروم کردن ما از حق دفاع مرزی است و اینکه بروکسل می خواهد مساله دفاع از مرزهای مجارستان را هدایت کند.

نخست وزیر مجارستان با اشاره به مقوله مهاجرت، موضع کشورش را در این زمینه روشن برشمرد و افزود: اگر می خواستیم با فرهنگ ها و تمدن های دیگر درآمیزیم، در مورد آن مشورت می کردیم و تصمیم می گرفتیم. از اینرو، به مردم مجارستان توصیه می کنم با این مساله مخالفت کنند. 

اوربان همچنین تائید کرد که دولت وی در مورد رای ای که به تازگی در پارلمان اروپا تصویب شد، فرجام خواهی می کند. این رای با هدف اعمال تحریم های سیاسی بر مجارستان به دلیل به مخاطره انداختن حکومت قانون و ارزش های اتحادیه اروپا مصوب شده است. 

در این میان، برخی از نمایندگان مخالف مجاری از موضع اوربان در قبال برنامه اتحادیه اروپا برای گسترش امنیت مرزی انتقاد و وی را به تلاش برای مخفی کردن خود پشت مردم مجارستان به دلیل شکست اش در پارلمان اروپا متهم کردند.

پارلمان اروپا هفته گذشته به طرح مجازات مجارستان به دلیل آنچه نقض ارزش های بنیادین این اتحادیه خوانده شد، رای مثبت داد.

رای مثبت پارلمان اروپا، زمینه اعمال تحریم های سیاسی علیه دولت پوپولیست اوربان را به دلیل تهدید هدفمند ارزش های اتحادیه اروپا فراهم می کند.

رای گیری در پارلمان اروپا براساس گزارشی در مورد استقلال قضایی مجارستان، فساد مالی، آزادی های بیان، مذاهب و علمی و حقوق اقلیت ها و آوارگان در جریان هشت سال زمامداری اوربان در این کشور گرفته شد. 

رای اتحادیه اروپا، گامی نخست به موجب ماده 7 پیمان این اتحادیه تلقی می شود، که در نهایت ممکن است مجارستان را از حق رای در اتحادیه اروپا محروم کند. 

نخست وزیر مجارستان پیشتر در پارلمان اروپا وعده داد که کشورش در برابر هر گونه تلاش در جهت باج خواهی از این کشور به منظور نرمش در موضع ضد مهاجرتی خود، مقاومت می کند. وی موضع ضد مهاجرتی مجارستان را انگیزه ای برای رای گیری در پارلمان اروپا برشمرد.

اوربان یادآور شد که مجارستان از مرزهایش محافظت می کند، جلوی مهاجرت غیر قانونی را می گیرد و از حقوق خود دفاع می کند.

طرح پذیرش پناهجویان از سوی اتحادیه اروپا و در اوج بحران مهاجرت سال 2015 ارائه شد و مجارستان از قبول آن امتناع کرد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید