چرا درهای باغ ملی به روی شهروندان بسته است

کدخبر: ۲۳۹۲۶۳
اقتصادنیوز : قرار بود درهای باغ ملی به روی شهروندان تهرانی باز شود. اما با اتمام ساعت کاری درهای باغ ملی بسته می‌شود تا صبح فردا. درحالی‌که برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند می‌توان از فضای باغ ملی برای احیای حیات شبانه تهران بهره گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل ،قرار بود درهای باغ ملی به روی شهروندان تهرانی باز شود. اما با اتمام ساعت کاری درهای باغ ملی بسته می‌شود تا صبح فردا. درحالی‌که برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند می‌توان از فضای باغ ملی برای احیای حیات شبانه تهران بهره گرفت.

 احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، بارها در این خصوص به وزارت امور خارجه تذکر داده است. او معتقد است که وزارت خارجه در خصوص فضای عمومی باغ ملی دچار سوءتفاهم شده است زیرا شهرداری تهران برای بازسازی این فضاها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده و اینها فضاهای عمومی هستند و باید در اختیار مردم قرار گیرد و فضای خاص برای دستگاه خاصی نیست.

او می‌گوید: «میدان مشق و باغ ملی از بناهای شناسنامه‌دار تهران است و کلمه ملی بیان‌گر استفاده عمومی شهروندان از آن فضا بوده است. فضایی که نخستین تفرجگاه پایتخت بود و امروز هرچند از درخت‌های کهن آن خبری نیست اما همچنان یک فضای عمومی شهریست که با معماری ویژه اواخر دوره قاجار و پهلوی اول از عناصر هویت‌ساز تاریخ شهر تهران به‌حساب می‌آید.»

مسجد جامعی یادآوری می‌کند: «در هیئت دولت، اصلاحات سندی به تصویب رساندیم که بر مبنای آن قرار شد مجموعه بناهای پیرامون میدان مشق به‌عنوان موزه مورداستفاده مردم قرار گیرد. برای سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله شهرداری تهران وظایفی در همین سند پیش‌بینی شد. این مجموعه دربرگیرنده ابنیه تاریخی متعدد و آثار فراوانی است که ارزش معماری و هویتی دارند.

ساختمان‌های شهربانی، موزه عبرت، موزه پست، ثبت‌احوال، قزاقخانه، دانشکده هنر و همچنین موزه ایران باستان، موزه ملک و موزه دوران اسلامی و نظایر آن را بعد از ورود به شورای شهر به‌ویژه از زمان آغاز تهرانگردی و موضوع احیای میدان مشق، شخصا پیگیری کردم. اعتبار موردنیاز هم به تصویب رسید و خوشبختانه سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان بوستان‌ها با کمک سازمان میراث فرهنگی همکاری خوبی در مرمت سردر باغ ملی، نورپردازی، اصلاح مبلمان شهری، مرمت جداره‌ها، حذف زوائد بصری، کف‌سازی، سنگ‌فرش محوطه و اجرای آب‌نمای محوطه و بهسازی و گسترش فضای سبز میدان مشق انجام دادند.»

او ادامه می‌دهد: «اما با وجود زحمات شهرداری و هزینه‌های بسیار عملا این بخش تاریخی شهر از اختیار شهروندان خارج شد و شرایط موجود مانع آمدوشد آزاد و برگزاری مراسم به‌ویژه حضور شبانه شهروندان در آنجاست. درحالی‌که هزینه‌های بسیار برای ارتقای کیفیت این فضا انجام شده است اما درحال‌حاضر شهرداری و شهروندان امکان استفاده بهینه از این مکان را ندارند.»

اما این وزارتخانه معتقد است شهرداری به تعهدات خود در این رابطه عمل نکرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره چرایی بسته‌شدن در باغ ملی می‌گوید: «پیش‌ازاین قرار بود به‌جز ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه، مابقی ساختمان‌ها در قالب یک مجموعه تجمیع شود.

شاید امضای تفاهم‌نامه (بین وزارت خارجه و چند دستگاه دولتی) مربوط به اواخر دهه هفتاد باشد که قرار بود مجموعه ساختمان‌های مناسبی برای وزارت امور خارجه ساخته شود. می‌گویند مکانی که در آن زمان برای استقرار ساختمان‌های وزارت امور خارجه مطرح شد، بخشی از نمایشگاه بین‌المللی تهران بود که موضوع آن پیگیری نشد یا شاید با آن مخالفت شد و طبیعتا هم درنهایت انجام نشد.»

او با بیان اینکه مجموعه ساختمان‌های وزارت امور خارجه به دلایل مختلف وضع خوبی ندارد و در جای خوبی هم قرار ندارند، می‌گوید: «بسیاری اعتقاد دارند به لحاظ تاریخی ساختمان شماره یک و دفتر وزیر امور خارجه باید به شکل فعلی خود باقی بمانند؛ اما ما به لحاظ دسترسی به بزرگراه‌ها و نزدیکی به هتل‌ها مشکل داریم به‌طوری‌که در ایامی از سال که شهر پرازدحام و شلوغ‌تر است و هیئت‌های خارجی می‌آیند، با سنگینی ترافیک و ازدحام جمعیت شاهد صحنه‌های خوبی در اطراف ساختمان‌های وزارت امور خارجه نیستیم.»

او اضافه می‌کند: «شهرداری تهران در سال ۹۲ و در دوره مدیریت قبلی شهرداری، میدان مشق و خیابان ۳۰ تیر را سنگفرش کرد. بعدازاینکه سنگفرش شد قرار بر این شد تا شهرداری، در باغ ملی را در یک ساعت مشخصی از روز مشروط بر اینکه تعدادی نگهبان برای آنجا پیش‌بینی شود، ببندد که این مسئولیت بر عهده شهرداری قرار گرفت اما ظاهرا شهرداری نیروی انسانی لازم و مدنظر و وعده داده شده خود را نتوانست تأمین کند،

بنابراین وزارت امور خارجه نیز مجبور بود به دلایلی ساعتی زودتر در باغ ملی را ببندد از این لحاظ تذکر آقای مسجد جامعی درست است ولی مشکل این است که ملزومات این کار از سوی شهرداری تهران فراهم و انجام نشده است. البته در مقطعی و به دلایلی تعدادی از در‌های منتهی به ساختمان‌ها و مجموعه این منطقه نیز بسته شد، اما هم‌اکنون همه درها باز و قابل تردد است.»

به گفته قاسمی، موضوع جابه‌جایی ساختمان‌ها هنوز به‌جایی نرسیده و این ایده‌ها عملی نشده است، چون کسی ساختمانی نساخته و به ما تحویل نداده است. قرار بود شهرداری بنایی مناسب برای وزارت امورخارجه بسازد و تحویل دهد. البته در حد سخن پیشنهاداتی هم دادند اما پیشنهادات مطلوب و قابل‌توجه نبود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید