پرده برداری از ابهامات درباره سفر رئیس جمهوری به نیویورک

کدخبر: ۲۳۹۳۲۴
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز اعلام کرد «حسن روحانی» برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت. بسیاری از رسانه ها و صاحبنظران این سفر را در مقطع کنونی فرصتی مغتنم برای پیگیری منافع ملی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی به ویژه درباره برجام دانسته اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، اعلام سفر روحانی به نیویورک، آخرین جمع بندی ها درباره انتخاب نخست وزیر عراق و ادامه ماجراهای مربوط به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگی از مهمترین محورهای خبری و تحلیلی روزنامه های امروز سه شنبه بیست و هفتم شهریورماه بود.

** روحانی به نیویورک می رود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک، به گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور هیأت سیاسی ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایان داد. «بهرام قاسمی» که در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی سخن می‌گفت، با بیان اینکه روحانی هفته آینده راهی نیویورک می‌شود، تأکید کرد که رئیس جمهوری ایران امسال نیز مانند سال‌های گذشته در حاشیه نشست مجمع با شماری از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «ایران»، حضور ایران در بالاترین سطح در نشست سیاسی نیویورک که نخستین بار پس از خروج امریکا از برجام صورت می‌گیرد در حالی است که اعلام حضور ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران که قرار است همزمان با مجمع عمومی سالانه سازمان ملل برگزار شود و موضع نماینده امریکا در سازمان ملل که امکان حضور رئیس جمهوری ایران نیز در این نشست فراهم است، سفر روحانی به نیویورک را موضوع بحث محافل رسانه‌ای قرار داده است.نشستی که گمان می‌رود ترامپ از قبال آن بکوشد با طرح اتهامات تکراری به عملی کردن تصمیماتش برای بازگرداندن فاز دوم تحریم‌های نفتی ایران در ماه‌های پیش رو مشروعیت ببخشد.

در این باره روزنامه «جمهوری اسلامی»، سخنان «معاون بین‌الملل وزیر خارجه پیشین آمریکا» را عنوان نخست خود قرار داد و به نقل از وی نوشت «جهان در انتظار شنیدن مواضع ایران از زبان روحانی در نیویورک است» به نوشته این روزنامه معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین‌المللی می‌گوید سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک در مرحله‌ای مهم و حساس انجام می‌شود که رهبران جهان و مقام‌های آمریکایی در انتظار شنیدن مواضع ایران و سیاست‌های آن از زبان حسن روحانی هستند. به گفته «فرانک ویزنر» هم از منظر آخرین تحولات خاورمیانه و هم از جهت بسته بودن کانال‌های رسمی دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، این سفری به غایت مهم خواهد بود.

سفر روحانی به نیویورک در صفحه نخست روزنامه «شرق» نیز برجسته بود. این روزنامه تحت عنوان «سیاست شکست خورده صندلی های خالی» به تلاش اقلیتی در کشور اشاره کرد که تلاش می کنند با دستاویز قرار دادن ریاست دوره ای ترامپ بر شورای امنیت، روحانی را از سفر به نیویورک بازدارند. شرق به نقل از «مرتضی مبلغ» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: مخالفان درکی از منافع ملی ندارند. «علی صوفی» دیگر چهره اصلاح طلب نیز تصریح داشته نباید میدان را به دشمن واگذار کنیم.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر روابط بین الملل در سرمقاله شرق نوشت: حضور رئیس جمهور در سازمان ملل از همیشه ضروری تر است و فرصت مغتنمی برای طرح مسائل مهم درباره برجام است. البته این حضور در صورتی ثمرات خوبی خواهد داشت که حسن روحانی بتواند پاره ای از سوء تفاهمات مخاطره آمیز را که متوجه ایران است رفع کند.

«آرمان» در همین باره تحت عنوان «چراغ سبز واشنگتن به تهران» آورد: دونالد ترامپ هر روز بازی جدیدی را به اجرا می‌گذارد؛ بازی‌هایی که هیچگاه به موفقیت نمی‌رسد. روزی سخن از مذاکره بدون شرط با ایران می‌زند و روز دیگر تحریم‌های علیه ایران را به اجرا می‌گذارد. بنابراین همگان به‌خوبی او را کاسب خطاب کردند تا سیاستمدار. رئیس جمهور آمریکا در پیام خود خطاب به کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای فبلی علیه کشورمان گفت: ما خواهان توافقی جامع هستیم که به طوری کامل به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور رسیدگی می‌کند.

** آخرین جمع بندی ها برای انتخاب نخست وزیر عراق

منابع آگاه عراقی اعلام کردند تقریبا تعیین «عادل عبدالمهدی» به عنوان نخست‌وزیر عراق قطعی شده است. به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، عادل عبدالمهدی برای احراز پست نخست وزیری عراق در پی اعتراض نکردن مراجع بانفوذ نسبت به کاندیداتوری‌اش تقریبا شانس 95 درصدی به دست آورده است. منابع عراقی آگاه گفتند، رهبران دو فراکسیون سائرون و الفتح یعنی مقتدی صدر و هادی العامری، عادل عبدالمهدی را فرد مناسب برای این پست می‌دانند.

در ادامه گزارش این روزنامه می خوانیم: عبدالمهدی تا سال 1395 و دودستگی در مجلس اعلای اسلامی عراق از رهبران این جریان سیاسی بود که بعد از اختلافات درونی این سال، از مجلس اعلا جدا شد و اکنون بیشتر یک شخصیت مستقل سیاسی خوانده می‌شود که گرایش‌های تکنوکرات دارد. او در این زمینه بیشتر به ایاد علاوی و احمد چلبی، دو سیاستمدار شیعه عراقی می‌ماند که هر دو در طیف شیعیان تکنوکرات جای می‌گیرند.

«آفتاب یزد» تحت عنوان «توافق شکننده روی عبدالمهدی» آورد: عبدالمهدی یک متخصص اقتصادی است که در پاریس فارغ التحصیل شده و در اکثر فعالیت های سیاسی نیز حضور داشت. همواره نیز تلاشش آن بوده تا روابط بسیار مطلوبی با گروه ههای مختلف عراقی برقرار کند. در تشکیل حکومت عراق جدید بعد از فروپاشی صدام حسین تا حد نقش ایفا کرد. او در زمانی که وزیر نفت و وزیر امور دارایی و مالیه بود موفق عمل کرد و وارد حواشی نیز نشد.

روزنامه «کیهان» تحت عنوان «عادل عبدالمهدی در یک قدمی نخست وزیری عراق» آورد: یک بار دیگر آمریکا در عراق در حال تجربه یک شکست سخت جدید است. بر اساس گزارش هایی که طی هفته ها و بلکه ماه‌های اخیر از عراق مخابره می شد، آمریکا جریان‌های سیاسی عراق را تحت فشار قرار داده بود تا آنها گزینه‌های مورد نظر واشنگتن را در عالی ترین پست سیاسی عراق، یعنی نخست وزیری، قرار دهند. به نوشته روزنامه قطری «العربی الجدید»، مقامات کرد عراق اعلام کردند که فشارهای آمریکا بر آنها تا کنون، به این اندازه نبوده است. طبق گزارش ها، مقامات آمریکایی طی این مدت با همه کسانی که فکر می کرده‌اند در جریان های شیعی، سنی، عشایر و کردی، به آمریکا نزدیک هستند، تماس داشته و به آنها همه جور وعده می‌داده‌اند.

روزنامه «مردم سالاری» درباره نامزد اصلی نخست وزیری عراق نوشت: عادل عبدالمهدی که از خانواده‌ای ریشه‌دار و با سوابق سیاسی در عراق است، هم گرایش‌های پان عربیسم را در دوران جوانی از سر گذرانده و هم مدت‌زمانی عضو جریان‌های کمونیستی کشورش بوده است و در ایستگاه آخر زندگی سیاسی خود به جریان‌های اسلامی شیعی نزدیک شد. او با دیگر همفکران خود در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، راهی کشورمان شد و از بنیان‌گذاران مجلس اعلای اسلامی عراق محسوب می‌شود.

** ادامه ماجرای بازنشستگی مدیران کهنه کار

نحوه اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان همچنان محل بحث و نظر است. به نوشته روزنامه «ابتکار» اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان از هنگام طرح تا اکنون که مراحل تایید و ابلاغ را طی کرده و مهلتی 60 روزه برای اجرایی شدن پیش رو دارد و البته از تعیین کمیته‌های نظارتی و گزارش‌های دوره‌ای برای کنترل اجرای قانون در آینده نیز سخن گفته می‌شود، حواشی بسیاری به خود دیده است. نیت چنین قانونی قطعا مثبت است و طبیعتا تلاش می‌کند که از رسوب حلقه خاصی از مدیران در مناصب مختلف و کاهش ارتفاع سقف رشد در سازمان‌ها جلوگیری کرده و به تزریق روحی تازه به فضای مدیریتی ایران کمک کند. با این حال در آن روی سکه هم نگرانی‌هایی وجود دارد و هم چالش‌هایی به چشم می‌خورد.

در یادداشت این روزنامه می خوانیم: در نهایت اصل ماجرا نگاه فرمایشی و قانونی به موضوعی است که به نظر می‌رسد باورمندی به آن در فضای کلان مدیریتی کشور وجود ندارد. در شرایطی که در اوایل انقلاب اسلامی، چهره‌های 19-20 ساله بر صندلی‌های مدیریت نشستند و یا در جنگ 8 ساله، برای فرماندهی گردان و لشکر، به جوان‌های 20 و چند ساله اعتماد شد، حالا بازماندگان این نسل‌ها حاضر نیستند به جوان‌ترها اعتماد کنند. هر چند با این قانون شاید در سطوح پایین‌تر مدیریتی، مدیرانی جوان‌تر وارد عرصه شوند، اما هنگامی که به صندلی‌های عالی حاکمیتی نگاه می‌کنیم، اغلب خلاف آن را می‌بینیم.

روزنامه «قانون» تحت عنوان «دوزخ بازنشستگی برای تشنگان خدمت» نوشت: چرخش قدرت عمومی و تسهیل تصدی سمت‌های اداری و سیاسی توسط جوانان و افرادی که دارای شرایط مناسب هستند از جمله مولفه‌های مردم‌سالاری و حاکم ساختن مردم بر سرنوشت خویش است. جمله معروف «قدرت فساد می‌آورد» نیز حکایت از آن دارد که محدودیت تصدی سمت عمومی و دولتی یکی از ارکان مهم سلامت حکمرانی است.

در ادامه می خوانیم: یکی از مظاهر چرخش قدرت در یک‌جامعه، بازنشستگی کارگزاران است که به‌جهت رفاه حال خود آنان و نیز تزریق جوانان و روحیه نوطلب به دستگاه اداری وسیاسی است. با این‌حال به وفور دیده می‌شود که برخی حاضر به ترک پست و مقام و واگذاری آن به قشر جوان و نسل‌های بعدی نیستند که از جمله دلایل آن می‌توان به ادعای باتجربه‌بودن و متعهدبودن اشاره کرد؛ درحالی‌که در پشت پرده این ادعاها وجود رانت‌های اطلاعاتی و مالی، کاهش نسبی حقوق و اضمحلال نفوذ در طبقه حاکم را نمی‌توان منکر شد.

این روزنامه تحت عنوان «اقدام علیه جانبازنماها» آورد: خبری این روزها مبنی بر دور زدن قانون توسط برخی مدیران از طریق ایجاد درصد جانبازی منتشر شد که حواشی فراوانی را به همراه داشت. در همین راستا حجت‌الاسلام «حسن نوروزی»، رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس بر روند اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نظارت خواهد کرد، گفت: اگر موضوع سوء‌استفاده از استثناهای این قانون به‌خصوص درباره درصد جانبازی مشاهده شود، فراکسیون ایثارگران از بنیاد شهید تحقیق و تفحص خواهد کرد.

به نوشته قانون، «محمدعلی شهیدی» هم روز دوشنبه، 26 شهریور در نشست شورای معاونان و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تایید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تاثیر نمی‌گذارد و مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد.

«اعتماد» در گزارشی سخنان رییس دیوان محاسبات در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را منعکس ساخت و به نقل از وی نوشت: برخی از افراد به دنبال روزنه‌ای برای دور زدن این قانون هستند، در صورتی که دیوان محاسبات کشور جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این قانون، اجرای آن را به‌طور کامل رصد خواهد کرد و هیچ‌گونه دور زدن، ایجاد روزنه یا بهانه‌ای را نمی‌پذیرد. «عادل آذر» تعداد مقامات مشمول این قانون را حدود 170 نفر اعلام کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید