ابراز تاسف آمریکا از سقوط جنگده روسی

کدخبر: ۲۳۹۴۰۲
دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سوریه از حادثه سقوط جنگنده روسی در خاک سوریه و کشته شدن سرنشینان آن ابراز تاسف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جیمز اف جفری روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و سوریه برگزار شد، افزود: ابتدا مایلم اندوه خود و اعضای شورای امنیت را به همکاران روسی مان به دلیل از دست دادن غم انگیز سقوط هواپیمای روسی در شامگاه گذشته ابراز کنم.

وی ادامه داد: این حادثه ناگوار به ما یادآوری می کند که لازم است راهی پایدار و سیاسی برای حل این بحران در امتداد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد بیابیم.

دستیار وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: رئیس جمهوری ترامپ اعلام کرد که بشار اسد نباید بی پروا به ادلب حمله کند چرا که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. 

جفری مدعی شد: روسیه می خواهد به جهان بباوراند که پس از عملیات نظامی همه چیز به پیش از این عملیات باز خواهد گشت و به همین دلیل آنها خواستار به سه کلمه ای که با آر شروع می شود هستند، به رسمیت شناختن رژیم، پول بازسازی و فشار به همسایگان سوریه برای بازگردان آوارگان پیش از آنکه در امان باشند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: همان کاری که آنها کوشیده اند در هفت سال گذشته انجام دهند، اجازه دهید جدی باشیم، اسد و فرماندهانی که این جنایات را مرتکب شده اند هرگز از سوی ملت های متمدن جهان پذیرفته نخواهند شد.

جفری تاکید کرد: ما به طور قطع در این شرایط به بازسازی سوریه کمک نخواهیم کرد. دولت های دیگر هم باید به مردمشان توضیح دهند که چرا برای حمایت از رژیم وحشی اسد کمک ارسال کرده اند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، از فرصت استفاده کرده و همچون سایر مقامات این کشور، اتهاماتی را متوجه ایران ساخت و گفت: تا زمانی که ایران و نیروهای پروکسی آن باقی باشند، سوریه ثبات نخواهند داشت. این گروه ها به دلیل برخی خشونت های فزاینده، مسئولیت دارند. کمپین ایران باید متوقف شود.

این مقام وزارت خارجه که حضور ایران در سوریه را زنگ خطری برای متحد استراتژیک آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی می داند، ادامه داد: آنها اکنون در دروازه های اسرائیل هستند، این پذیرفتنی نیست. ایران نمی تواند آینده را به مردم سوریه دیکته کند، اگر روسیه علاقه مند به آوردن صلح به سوریه است، باید اطمینان دهد که ایران و نیروهای نظامی آن یکبار و برای همیشه از سوریه خارج می شوند. 

جفری با تاکید بر اینکه باید از بروز فاجعه انسانی جلوگیری شود، اظهار کرد: تنها یک راه پیش روی ما وجود دارد و آن حمایت از ماموریت نماینده سازمان ملل طبق قطعنامه 2254 است.

وی با اشاره به توافق روسیه و ترکیه در سوچی برای ایجاد منطقه امن در ادلب تاکید کرد: ما از همه طرف ها می خواهیم که به آتش بس پیشین ادامه دهند تا اقدامات فوری برای پیشرفت در روند ژنو که شامل راه حل سیاسی است، برداشته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید