نصرالله: در برخی کشورهای عربی ، سفیر آمریکا حاکم اصلی است

کدخبر: ۲۳۹۴۹۶
اقتصادنیوز :«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت که در برخی از کشورهای عربی ، سفیر آمریکا حاکم حقیقی و اصلی است.
نصرالله: در برخی کشورهای عربی ، سفیر آمریکا حاکم اصلی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،وی چهارشنبه شب در سخنرانی شب عاشورا که به صورت ویدیو کنفرانس برای عزاداران حسینی در حومه جنوبی بیروت پخش می شد، دولت آمریکا را دشمن خواند و از کسانی که واشنگتن را دوست و همپیمان می خوانند خواست تا دلیلی برای اثبات نظر و صداقت دولت کاخ سفید بیاورند.

نصرالله ادامه داد:در موضوع آمریکا در لبنان اختلاف نظر وجود دارد. من در مورد دولت آمریکا و نهاد قدرت آن صحبت می کنم که تصمیم هایی چون راه اندازی جنگ را می گیرد. 

وی افزود: ما و برخی آن را (امریکا ) دشمن می دانیم . برخی آن را همپیمان می دانند و گروه سوم در موضوعاتی موافق آمریکا هستند و در برخی نقاط با آن اختلاف دارند.

دبیر کل حزب الله اظهار کرد: از متحدان امریکا در منطقه می پرسم که آیا تقویت اسراییل در راستای منافع ملت های عرب است ؟ 

وی افزود: در شب عاشورا می خواهم با آنهایی حرف بزنم که آمریکا را دوست و همپیمان می دانند. همپیمان و دوست کسی است که علیه تو توطئه نکند، خنجر از پشت نزند. آمریکا حالا چگونه می تواند دوست و همپیمان باشد؟ آمریکایی که اینگونه از اسرائیل حمایت می کند و تقویت می کند و در راه تثبیت آن می کوشد و هر قطعنامه را ضد آن وتو می کند، چگونه می تواند برای ملت ها و کشورهای منطقه دوست و همپیمان باشد.

نصرالله خاطرنشان کرد: آیا آمریکا دوست و همپیمان فلسطین و ملت فلسطین است؟ آمریکایی که قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می داند و به دنبال پایمال کردن حق بازگشت فلسطینی هاست، برای طرح وطن جایگزین برای آوارگان فلسطینی تلاش می کند و کمک هایش را آنروا قطع می کند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: آیا آمریکا ، کشوری نیست که گروه های تکفیری را پدید آورد و اکنون برای طولانی تر شدن عمر آنها همه کار می کند. آیا به نفع ملت های لبنان و فلسطین است که آمریکا در پی پایمال کردن حق بازگشت است و کمک ها به آنروا را قطع می کند؟ آیا این دوستی است؟ 

وی تاکید کرد که آمریکا کشوری است که ملت های منطقه را از طریق اعمال تحریم ها تهدید می کند. 

وی تصریح کرد: جنگ را در یمن چه کسی شروع کرد؟ آیا مردم یمن و انصار الله بودند؟ نه این سعودی ها بودند که جنگ را در یمن را با حمایت و پشتیبانی آمریکایی ها آغاز کردند.

دبیرکل حزب الله آمریکا را مشکل اصلی منطقه دانست و تاکید کرد که این کشور به همه ،حتی رژیم صهیونیستی به چشم ابزار نگاه می کند. 

نصرالله خطاب به لبنانی هایی که آمریکا را همپیمان می دانند، گفت: شما که با اعطای تابعیت به فلسطینی ها مخالف هستید، امروز چه کسی در حال سنگ اندازی در راه بازگشت و نابود کردن این حق است؟ آمریکا. بنابراین به دوست و همپیمانتان بگویید که با شما راه بیاید و به او شکایت ببرید.

وی افزود: آمریکا همین چندی پیش در عراق خیلی آشکار در پی فتنه بود و می خواست رئیس جمهوری و نخست وزیر و بقیه را خودش تعیین کند. اما ملت عراق بر توطئه و مداخله های آمریکایی در امور خود غلبه کردند و مانع آمریکا شدند که اراده خود را به آنها تحمیل کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید