الهام علی‌اف:

آذربایجان در کنار نیروهای ناتو می‎ماند

کدخبر: ۲۳۹۶۰۳
الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار با « رئوز گوته مولر » معاون دبیر کل ناتو گفت: نظامیان جمهوری آذربایجان از سال 2002 میلادی در کنار نیروهای ناتو و در عملیات حفاظت صلح در افغانستان مشارکت دارند .

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، علی اف در این دیدار همکاری جمهوری آذربایجان و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) را موفقیت آمیز عنوان کرد و افزود: جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف به دولت افغانستان کمک می کند . 

معاون دبیر کل ناتو نیز در این دیدار، از مشارکت نظامیان آذربایجانی در عملیات بین المللی حفاظت صلح در افغانستان و نقش مهم این کشور در حمل و نقل محموله ها به افغانستان تقدیر کرد . 

گوته مولر ، با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به بروکسل و دیدار با مسوولان ناتو، مشارکت این کشور در تامین امنیت انرژی اروپا را حائز اهمیت خواند.

معاون دبیر کل ناتو، در جریان سفر به باکو همچنین با «مهربان علی اوا » همسر و معاون اول رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد . 

علی اوا، با اشاره به مشارکت جمهوری آذربایجان در برنامه های مختلف ناتو گفت : باکو در ماه ژانویه سال جاری میلادی تعداد نظامیان خود مستقر در افغانستان را 30 درصد افزایش داده و به 120 نفر رساند . 

وی افزود: دولت باکو ضمن ارایه کمک های مالی ، لجستیکی و حمل و نقل به ارتش افغانستان ،دوره های آموزشی برای نظامیان این کشور برگزار می کند . 

علی اوا ، در بخشی از سخنان خود از حمایت های کشورهای عضو ناتو از تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان تقدیر کرد .

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان با کشورهای همسایه و دیگر کشورها روابط مبتنی بر احترام متقابل برقرار کرده است، تصریح کرد: با این حال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان از جمله منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان در همجواری آن 25 سال است که تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار گرفته و بر اثر آن بیش از یک میلیون آذربایجانی از خانه و کاشانه خود آواره شده اند . 

معاون اول رئیس جمهوری آذربایجان افزود: با وجود اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور چهار قطعنامه خواستار خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنی از سرزمین های جمهوری آذربایجان است ، این قطعنامه ها تا به حال عملبپی نشده است . 

معاون دبیر کل ناتو در قالب سفر منطقه ای همچنین قرار است از گرجستان دیدار کند .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید