بازداشت 110 نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای سال 2016

کدخبر: ۲۳۹۷۷۰
اقتصادنیوز : شماری از نظامیان ترکیه‌ای به اتهام ارتباط با رئیس جنبش گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام دو سال پیش بازداشت شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ، دادستانی آنکارا امروز جمعه فرمان داد که این افراد را که در نیروی هوایی خدمت می‌کنند، بازداشت کنند. آنها به ارتباط با گولن و نقش داشتن در کودتای نافرجام سال 2016 ترکیه متهم شده‌اند. سه سرهنگ، دو نفر سرتیپ، شش سرگرد و سه سروان در میان افراد بازداشت شده به چشم می‌خورند. عملیات درآنکارا و 15 استان دیگر ترکیه اجرا شده است. همه کسانی که دستگیر شده اند در حال انجام وظیفه بودند.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از۵۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۵۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد.

در پی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید