روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 97 چه گفت؟

کدخبر: ۲۴۰۱۱۰
اقتصادنیوز: رئیس جمهور گفت: متاسفانه دیروز عواملی که هم پول و هم سلاح و سیاست و تبلیغاتشان از همسایگانمان در جنوب خلیج فارس آغاز می‌شود مردم، نوجوانان و کودکان ما در اهواز را به خاک و خون کشیدند.
روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 97 چه گفت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهوری صبح یکشنبه در آئین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه 9 تهران برگزار شد، اظهارکرد: اول مهر روز آغاز تلاش برای یادگیری و اندوختن سرمایه‌های علمی و معنوی است.

وی با گرامیداشت همزمانی هفته دفاع مقدس و همزمانی این مناسبت با آغاز سال تحصیلی مدارس به حادثه تروریستی دیروز اهواز اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه دیروز مردم شهر اهواز که در دوران دفاع مقدس قهرمانانه ایستادند و مقاومت کردند و هیچگاه نگذاشتند خیابانی از شهرشان در تصرف عفلقیان قرار بگیرد، دیروز به دست عواملی که هم پول و هم سلاح و هم سیاست و تبلیغاتشان از همسایگانمان در جنوب خلیج فارس شروع می‌شود به خاک و خون کشیده شدند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اول مهر به دلیل بازگشایی مدارس برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: اول مهر برای ما مهم است چون یک بار دیگر کار و تلاشمان را برای فراگیری و یادگیری آموزش‌ها و مهارت‌های لازم زندگی آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر بگوییم همه چیز از خانه و مدرسه آغاز می‌شود، سخنی به گزاف نگفته‌ایم ادامه داد: اعتقاد،‌ ایمان،‌ راه و سبک زندگی، نحوه معاشرت و ارتباط‌گیری، اخلاق و رفتار و توانمندی‌های علمی ما همه از خانه و مدرسه آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه معلمان، مربیان آموزشی و برنامه‌ریزان کشور باید بدانند که فاصله خانه تا مدرسه باید کوتاه شود، خاطرنشان کرد: وقتی دانش آموز وارد مدرسه می‌شود و فضای دیگری را مشاهده می‌کنند، این فاصله و تناقض برای او و جامعه هم از لحاظ رفتاری و اخلاقی و هم از نظر ارتباطی و ارزشی مشکل‌آفرین است. اگر دو ارزشی که در خانه و مدرسه مطرح است در یک راستا نباشند و خدایی ناکرده با یکدیگر متناقض باشند، موجب می‌شود که برداشت نوجوان و دانش آموز برای آینده زندگی خود توأم با ابهام می‌شود.

روحانی اظهارکرد: مدرسه محل اتصال جامعه با خانه و محلی برای اتصال دیروز، امروز و فردای ماست؛ مدرسه باید بتواند ما را با قرن‌های گذشته آشنا و به تاریخ کشور و همچنین به دنیای امروز متصل و ارتباط ما را با فردا برقرار کند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تحولات بسیاری در آموزش و پرورش کشور باید ایجاد شود، گفت: آموزش و پرورش بار سنگینی بر دوش دارند و معلمان عزیز ما کار بزرگی تا به امروز انجام داده‌اند؛ همه پیروزی، مقاومت و ایستادگی ما در سایه مدرسه و مربوط به کلاس درس است.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است که آغاز مهر هر سال روز نشاط دانش آموزان باشد، خاطرنشان کرد: برای همه کشور خیلی مهم است که آیا آغاز مهر هر سال روز نشاط دانش آموزان است و یا روزی است که غم و غصه آن‌ها را فرا می‌گیرد؟ همه معلمان، مجموعه وزارت آموزش و پرورش، دولت،‌ خانواده‌ها و جامعه باید کاری کنند که دانش آموز به استقبال اول مهر بشتابد، چرا که او باید خوشحال باشد که سال جدیدی را برای پرورش و ساختن ایران خود آغاز می‌کند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد که میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد؛ این کار با گفتن درست نمی‌شود، بلکه باید در عمل و رفتار مدیران و همچنین سلسله مراتب آموزش و پرورش و مؤلفین کتب درسی مشاهده شود. همه جا باید مقام والای زن را مشاهده کنیم.

روحانی در ادامه با تاکید بر لزوم آموختن احترام به یکدیگر در مدرسه،‌ گفت: اخیرا آماری از نحوه حرف زدن و انتقاد کردن در فضای مجازی منتشر شده و آمار مربوط به ایران در مقایسه با ده‌ها کشور دیگر از وضعیت خوبی برخوردار نبود. در این زمینه همه باید بیاموزیم که همدیگر را نقد کنیم، اما به یکدیگر احترام بگذاریم. باید بدانیم  همانطور که خوردن مال مردم گناه است، اهانت به انسان‌ها نیز گناهی بزرگ است. باید بدانیم همه بنده خدا هستیم و قدر یکدیگر را بدانیم و با مهربانی و ادب کامل با هم صحبت کنیم.

وی در ادامه به بیان پرسش مهر امسال پرداخت و با تاکید بر لزوم مهارت‌آموزی دانش آموزان در مدارس از دانش آموزان خواست که در پاسخ به پرسش مهر بگویند سال گذشته چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموخته‌اند و برای امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارند.

روحانی خطاب به دانش آموزان گفت: بگویید که چه کسی به شما در مهارت‌آموزی کمک بیشتری کرده است و آموختن چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: باید در پایان هر سال تحصیلی بخشی از کارنامه‌های دانش آموزان به آموختن مهارت جدید اختصاص یابد و همانطور که نمره دروس و انضباط دانش آموزان برای ما مهم است، جایگاه مهارت‌آموزی آن‌ها نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند.

روحانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل خود پرداخت و گفت: به یاد دارم که در دوران تحصیل هرگاه یکی از معلمان در کلاس درس حاضر نمی‌شد دانش آموزی از پایه بالاتر به عنوان معلم به کلاس می‌آمد و به ما و به دانش آموزان درس می‌آموخت. امروز نمی‌دانم که آیا وزیر آموزش و پرورش و سیستم آموزشی ما ساعاتی برای تدریس دانش آموزان به کلاس اختصاص داده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه گاهی دانش آموزان به اندازه معلمان و پا به پای آن‌ها می‌توانند کلاس درس را اداره کنند، بر لزوم اعتماد نظام آموزشی به دانش آموزان تاکید و خاطرنشان کرد: مدرسه باید جای ساختن عقل، تدبیر و تفکر باشد نه آنکه محلی برای پر کردن اذهان دانش آموزان از مطالب کتب مختلف .در هر کلاسی دانش آموزان باید علاوه بر مطالعه کتب درسی خود بتوانند این کتب را نقد و آن‌ها را اصلاح کنند. باید نظام آموزش و پرورش به دانش آموزی که کتب درسی خود را نقد به جا می‌کند، جایزه اختصاص دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید