نماینده آمریکا در امور سوریه: جنگ سوریه تمام شده و نیروهای ایرانی باید از این کشور خارج شوند

کدخبر: ۲۴۱۰۳۲
اقتصادنیوز؛ جیمز جفری، فرستاده جدید آمریکا در امور سوریه مدعی شد که جنگ سوریه تمام شده است و نیروهای ایرانی باید از این کشور خارج شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ جیمز جفری، فرستاده جدید آمریکا در امور سوریه در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در رابطه با اوضاع سوریه گفت: درحالی که میان ایران، روسیه و ترکیه توافقی در رابطه با منطقه کاهش تنش وجود دارد هر گونه گام نظامی به مثابه کوبیدن میخ دیگری بر تابوت صلح خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که نقش روسیه در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید، آیا خروج ایران از سوریه محقق می شود گفت: تماس‌های مداومی با روس‌ها در تمام سطوح داریم. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگوهای گسترده ای با ولادمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه در نشست هلسینکی داشت .همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به طور روزانه تماس‌هایی با سرگئی لاوروف ، همتای روسی خود و دیگر فرماندهان روسی دارد. از روسیه می خواهیم که قطعنامه 2254 شورای امنیت را اجرا کند همچنین از روسیه می خواهیم که نفوذ گسترده خود را به کار گیرد و خروج نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه را تضمین کند. ما دلیلی برای بقای ایران در سوریه بعد پایان جنگ نمی‌بینیم.

وی مدعی شد: واضح است که جنگ پایان یافته است و ما بر این باوریم که ایرانی‌ها اکنون باید از سوریه خارج شوند. به جز روس‌ها با هیچ طرفی برای خروج ایران از سوریه نمی‌توانیم همکاری کنیم و آمریکا برای خارج کردن ایران از سوریه قدرت نظامی را به کار نخواهد گرفت. ما نمونه هایی برای خروج نیروهای نظامی بعد از پایان جنگ ها داریم؛ آمریکا در دهه هفتاد از پایان جنگ از ویتنام خارج شد ،خروج ایران از سوریه خواسته غیر عادی نیست و امری قابل تحقق است.

جیمز جفری در پاسخ به این سوال که آمریکایی ها تا چه زمانی در شرق سوریه باقی می مانند، و اگر نیروهای آمریکایی در سوریه می مانند هدف آنها چیست،آیا هدف آنها تنها شکست داعش است گفت: اول اینکه هدف ماندن در سوریه شکست داعش است و اینکه اتفاق سال 2012 تکرار نشود زمانی که نیروهای آمریکایی از منطقه خارج شدند و گروهک القاعده بار دیگر در لباس داعش ظاهر شد. هدف ماندن این است که داعش جدیدی ظاهر نشود. دوما ما خواستار مشارکت دیپلماسی و نظامی هم پیمانان برای تحقق خروج ایران از سوریه هستیم و هدف سوم ما تحقق روند سیاسی و نه گفتن به اشغالگری است.

وی در رابطه با سقوط جنگنده  روسی و تحویل سامانه اس 300 به دمشق گفت: پنج قدرت خارجی در درگیری های سوریه نقش دارند و آنها آمریکا، روسیه، ایران ، ترکیه و اسرائیل هستند و هرکدام از آنها بازیگر دیگری را دنبال می کنند؛اسرائیل به دنبال حزب الله است، آمریکا به دنبال داعش است ، روس‌ها و ایرانی‌ها به دنبال معارضین بشار اسد هستند و ترک‌ها به دنبال کردها و داعش هستند و تمامی این قدرت‌ها در حملاتشان علیه این بازیگران موفق هستند.

وی افزود: میان این قدرت ها نیز اختلافاتی وجود دارد زیرا اسرائیل به دنبال پایگاه‌های ایرانی در سوریه است و میان آمریکا و روسیه درگیری هایی رخ داد و این وضعیت بسیار خطرناک است.

وی گفت : بحران سوریه موجب ظهور تروریسم، به کارگیری سلاح شیمیایی و ورود ایران به داخل سوریه برای تهدید اسرائیل، اردن و ترکیه شد،همه این ها باید متوقف شود و ما به سوریه کمک نخوایم کرد مگر اینکه را ه حل سیاسی را بپذیرد زیرا هم ایران و هم روسیه توان کمک اقتصادی به روسیه را ندارند.

فرستاده جدید آمریکا در امور سوریه در پاسخ به این سوال که باتوجه به این چشم انداز آمریکا برای راه حل سیاسی سرنوشت بشار اسد چه خواهد شد، آیا آمریکا خواسته اش برای برکناری بشار اسد را پس گرفته است گفت: هدف آمریکا برکناری اسد نیست. اگر خودش استعفایش را اعلام کند خرسند خواهیم شد اما هدف ما برکناری او نیست. هدف ما ایجاد سوریه ای متفاوت که همسایگانش را تهدید نمی کند ،از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند، پناهندگان را از سرزمین هایشان خارج نکند و برای ایران سکوی موشکی برای شلیک به اسرائیل فراهم نکند همچنین از دیگر اهداف ما کجازات کسانی است که مرتکب جنایت های جنگی شدند. سرنوشت بشار اسد را سوری ها تعیین می کنند.

به گزارش ایسنا، ادعای لزوم خروج ایران از سوریه درحالی مطرح می شود که ولیدمعلم، وزیر خارجه سوریه پیش از این تصریح کرد: ایران حضور نظامی در سوریه ندارد و تنها مستشاران نظامی که در کنار نیروهای این کشور و با هماهنگی با ارتش آن فعالیت می‌کنند،‌ در کشور هستند.

وی تاکید کرد، تبلیغات رسانه‌ای غرب و آمریکا پیرامون حضور ایران نادرست است و بر خلاف حضور ترکیه، آمریکا و فرانسه، حضور ایران در خاک سوریه قانونی است.

وزیر خارجه سوریه افزود، از زمان آغاز توطئه علیه این کشور، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به کمک دمشق شتافته و دولت سوریه قدردان این کمک‌های ایران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید