لاوروف در شورای امنیت: روسیه متعهد به حفظ برجام است

کدخبر: ۲۴۱۰۳۹
اقتصادنیوز؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گزارش‌های آژانس از تعهد ایرانم به برجام گفت: روسیه متعهد به حفظ برجام است و اگر این کار را نکنیم، موجب افزایش تنش در خاورمیانه می‌شود.
لاوروف در شورای امنیت: روسیه متعهد به حفظ برجام است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ سرگئی لاوروف در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی گفت: در دنیای امروز که مشغول مبارزه با گسترش تسلیحات کشتارجمعی هستیم همکاری بین‌المللی لازم است.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام خطر بزرگی را برای نظام عدم اشاعه ایجاد کرده است، اظهار داشت: ایران کاملا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای متعهد است و آژانس این مسئله را بارها گزارش داده است. روسیه معتقد به حفظ برجام است و اگر این کار را نکنیم، موجب افزایش تنش در خاورمیانه می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: برچیده شدن برجام بسیار بد خواهد بود. این مسئله به ویژه بر تلاش‌هایی که برای عاری‌سازی منطقه از تسلحیات اتمی در شبه جزیره کره در جریان است، تاثیر می‌گذارد.

لاوروف با بیان اینکه کاری که آمریکا می‌کند این است که از امضای یک پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی در خاورمیانه جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: برخی دولت‌های غربی مرتبا در حال زدن اتهامات بی‌اساس به روسیه هستند و مقام‌های سوری را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌کنند. این بهانه‌ها مانع از دستیابی به توافق پایدار در سوریه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت سوریه همه سلاح‌های شیمیایی خود را از بین برده است اما برخلاف آن گروه‌های تروریستی در سوریه مرتبا از آن استفاده می‌کنند و حتی آزمایشگاه دارند. این مسئله را سرویس‌های اطلاعاتی به ما گزارش داده‌اند.

وزیر امور خارجه از تدوین استراتژی جامع عدم اشاعه با همکاری چین خبر داد و خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم حاضر به همکاری با انگلیس در چارچوب کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم. ما از بریتانیا می‌خواهیم یک مذاکره سازنده را با ما آغاز کند تا به نتیجه برسیم.

لاوروف ادامه داد: فراموش نکنیم که هیچ جایگزنی برای نظام‌های قاعده‌مند نیست. بارها گفته‌ایم که کنوانسیون منع تسلیحات هسته‌ای باید در چارچوب قوانین پیش برود ولی ظاهرا آمریکا مانع آن شد.

وی همچنین گفت: چالش‌های دیگری برای محک زدن پیمان منع اشاعه وجود دارد. ما مرتبا خواستیم کنواسیون تقویت شده و تدابیری برای ساز و کارهای واکنش سریع نسبت به خطراتی که در استفاده از آن وجود دارد، اندیشیده شود. لازم است آمریکا برای جلوگیری از این خطر تلاش کند. ما دو کشور، چارچوب‌های آن را بنا کردیم تا مانع استفاده طرف‌های غیردولتی از آن شویم و در همین راستا تعامل واشنگتن و مسکو بسیار مهم است.

لاوروف افزود که روسیه آماده همکاری با اعضای دائم و سایر کشورها برای پبشبرد صلح است و معتقدیم در همین زمینه ابتکار ترامپ برای برگزاری این نشست بسیار به موقع بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید