نظر اکثریت اعضای مجمع درباره لوایح مبارزه با پولشویی و پالرمو چیست؟

کدخبر: ۲۴۱۴۴۱
اقتصادنیوز: یک عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد در شرایط کنونی مبارزه با پولشویی و پالرمو در مجمع تشخیص مصحلت نظام تأیید خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هفته گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از اصرار مجلس بر دو لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و مبارزه پولشویی و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. حالا چشم‌ها به مجمع دوخته شده است تا مشخص شود با وجود نامه‌ رئیس آن به دبیر شورای نگهبان، این لوایح در این نهاد تصویب خواهد شد یا خیر.

پیش‌بینی یک نماینده: پالرمو در مجمع تصویب می‌شود 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره تصمیم احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره لوایح چهارگانه مبارزه با جرائم مالی سازمان یافته می‌گوید: تصور من این است که مجمع با آن موافقت خواهد کرد. 

وی در واکنش به اینکه پیشتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس مجمع به شورای نگهبان نامه نوشتند و با تصویب این لوایح مخالفت کردند، تصریح می‌کند: ایشان یک عضو مجمع هستند، بعلاوه تصور من این است که با توجه به شرایط کنونی، نظر قاطبه دوستان ما در مجمع بر تصویب این لایحه است. به هرحال شرایط کنونی به گونه‌ای است که منافع ما حکم می‌کند این لایحه را تصویب کنیم. 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش فشارهای خارجی و تهدیدات آمریکا، تصویب این لایحه تا چه حد می‌تواند موثر باشد، می‌گوید: ما با این تصویب بنا داریم مانع از خراب‌تر شدن اوضاع شویم. در واقع فضا رو به انفجار است و این اقدام مانع از انفجار در جامعه می‌شود.

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان موافق و مخالف لایحه پالرمو رایزنی برای تصویب یا عدم تصویب آن در مجمع انجام داده‌اند یا نه، می‌گوید: نیازی به لابی‌گری نیست، این لایحه در مجمع رأی خواهد آورد. 

فقط یک گروه اندک و خاص مخالفت می‌کنند

وی در پاسخ به این که آیا این به این معناست که مخالفت‌ها کاهش یافته است، توضیح می‌دهد: با مخالفت‌ها کاری ندارم، یک گروه اندک و خاص اقدام به مخالفت می‌کنند اما ما باید به منافع اکثریت جامعه و کشور توجه داشته باشیم. ما 80 میلیون جمعیت داریم، نه دو سه میلیون، همه مردم حق نظر دادن دارند. ما موظفیم بهترین کارها را برای کشور انجام دهیم. 

این عضو فراکسیون مستقلین می‌افزاید: تصویب FATF مانع از انفجار کشور می‌شود، بهانه را از دشمنان می‌گیرد و به دوستانمان نیز بهانه برای عدم همکاری نمی‌دهد. سوریه و لبنان هم به آن را امضا کردند، دغدغه ما چیست؟ یکی باید این را برای ما مشخص کند. 

این در حالی است که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این باره به خبرنگار ایرناپلاس گفته: نظر هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح که قبلاً اعلام شده بود، به معنای رد آنها نبوده و احتمال تأیید این لوایح در مجمع وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید