پژمان‌فر در نشست خبری:

با FATF‌ موظفیم همه مراجع دریافت و ارسال را معرفی کنیم

کدخبر: ۲۴۱۴۸۵
اقتصادنیوز؛ نصرالله پژمانفر از نمایندگان منتقد تصویب لوایح مربوط به FATF گفت: اگر با FATF اطلاعات عمومی خود را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهیم موظفیم که همه مراجع ارسال و دریافت را معرفی کنیم.
با FATF‌ موظفیم همه مراجع دریافت و ارسال را معرفی کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در نشست خبری خود که امروز (شنبه 7 مهرماه) برگزار شد، گفت: وزارت خانه های امور خارجه و اقتصاد و همچنین بانک مرکزی در خرداد سال۹۵ طی جلسه‌ای بدون هماهنگی با مجلس و شورای عالی امنیت ملی توافق نامه‌ای را تحت گروه ویژه اقدام مالی FATF امضا کردند و این موضوع تا مرداد همان سال پنهان بود.

وی افزود: ایران بر اساس این توافقنامه متعهد به اجرای ۴۱ مورد از این بسته اجرایی شد که دولت در راستای انجام این تعهدات لوایح ۴ گانه ای را برای عضویت در FATF را به مجلس فرستاد.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هم در این راستا به مجلس ارائه شد و دولت هم موظف شده تا آبان سال ۹۷  آن را عملیاتی کند.

وی بیان کرد: با وجود برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه لایحه CFT ربطی به FATF ندارد، باید گفت که الحاق به این کنوانسیون در راستای انجام تعهدات FATF امضا شده است.

پژمان فر اظهار کرد: ادعای برخی افراد برای الحاق به CFT برای رفع تحریم‌هاست، لذا آقایان باید به ما بگویند که آیا با الحاق به این کنوانسیون همه تحریم‌های ایران برداشته می‌شود؟ در زمان مذاکرات برجام هم آقایان ادعا کردند که همه تحریم‌ها برطرف می‌شود، اما صرفا به تحریم‌های هسته‌ای پرداختند و تحریم‌های نظامی و حقوق بشر به جا ماند.

نماینده مردم مشهد و کلات گفت: دولت در لایحه CFT یک اعلامیه تفسیری تهیه کرده است که باید گفت با این اعلامیه مشکلات برطرف نخواهد شد چرا که ما در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی مسئله‌ای تحت عنوان اعلامیه تفسیری نداریم و این مسئله حتی اگر از سوی کشورهای دیگر نیز تهیه شود مورد استناد مراجع بین المللی قرار نخواهد گرفت؛ معتقدم اعلامیه تفسیری دولت در CFT هیچ نوع اثر بین المللی ندارد و نمی‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کند.

پژمان‌فر افزود: در حال حاضر سوال ما این است که اگر ما شرطی را برای پذیرش CFT تعیین کنیم، آیا می‌توانیم طبق قانون اساسی خودمان گروه‌های تروریسم را مشخص کنیم؟ که باید بگوییم، خیر؛ البته پاسخ دقیق‌تر آنها به ما این است که شما حق ندارید بر اساس عقیده خود این کار را انجام دهید، چرا که در بند ۶ این توافق نامه پذیرفته‌ایم که نباید به مسائل نگاه عقیدتی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اگر این کنوانسیون را بدون در نظر گرفتن بند ۶ آن بپذیریم، کار به محاکمه خواهد رسید؛ به عنوان مثال گروه اقدام مشترک می‌تواند بگوید که در کشور ما یک فعالیت تروریسمی در حال انجام است و شما باید دارایی‌های این گروه را بلوکه کنید و اگر ما بگوییم خیر این گروه‌ها مجاز هستند، کار به نزاع خواهد کشید و کار به محاکم بین المللی برای رفع مخاصمه بین دولت ما و مجموعه ناظر می‌رسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: با پذیرش قطعنامه FATF مجبور خواهیم شد تمامی اطلاعات طبقه بندی شده بانکهایمان را در اختیار کشور‌های ناظر قرار دهیم، در حقیقت FATF می‌تواند چرخه تحریم‌ها علیه ایران را تکمیل کند تا ما هیچ نوع حرکتی در داخل کشور نداشته باشیم، به عنوان مثال فرض کنید که قصد داشته باشیم برای تقویت مرز‌ها تجهیزات امنیتی بخریم که اگر این کار را انجام دهیم این گروه‌های اقدام گردش مالی و حتی خرید این تجهیزات را رصد خواهند کرد.

پژمان‌فر ادامه داد: ما در کشور به شفاف سازی معتقدیم، اما به نظر می‌رسد که برخی از این کلمه در حال سوء استفاده هستند، به عبارتی دیگر اگر با FATF اطلاعات عمومی خود را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهیم موظفیم که همه مراجع ارسال و دریافت را معرفی کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در پایان خاطرنشان کرد: کشوری که در FATF عضو باشد و بعدا بخواهد از عضویت آن انصراف دهد، محکومیت بالاتری را تجربه خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید