علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

قطعا از سازمان انرژی اتمی هیچ سندی بیرون نرفته‌است/در تورقوزآباد فعالیت هسته‌ای نداریم!/در عرض حداقل 4 تا 5 روز غنی‌سازی 20 درصد را راه اندازی می‌کنیم

کدخبر: ۲۴۱۸۹۴
​اقتصادنیوز: روزنامه اعتماد گفت‌وگوی مفصلی با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشته است.
قطعا از سازمان انرژی اتمی هیچ سندی بیرون نرفته‌است/در تورقوزآباد فعالیت هسته‌ای نداریم!/در عرض حداقل 4 تا 5 روز غنی‌سازی 20 درصد را راه  اندازی می‌کنیم

 به گزارش اقتصادنیوز، گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*آقای بنیامین نتانیاهو این‌بار[سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل] واقعا خود را مسخره عام و خاص کرد. دروغگویی او در این مساله امر بدیهی است. ما اصطلاحی به اسم ناکجا آباد داریم و البته از صحبت‌های نتانیاهو هم متوجه نشدیم که نام محل مدنظر تورقوزآباد است یا دورقوزآباد و بیشتر به نظر می‌رسد که همان ناکجاآباد است. سازمان انرژی اتمی کاملا این ادعای مطرح شده از سوی نتانیاهو را رد می‌کند. ما در مکان نام برده شده هیچ گونه فعالیتی نداریم.

*هیچ‌گاه هیچ سوالی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این مکان مورد ادعای نتانیاهو از سازمان انرژی اتمی نشده بود و نشده است.

*من سخنرانی او را زنده از تلویزیون نگاه می‌کردم و زمانی که از این مکان نام برد بسیار تعجب کردم. اظهارات وی بسیار عجیب بود. روایت‌های متعددی می‌شنوم مبنی براینکه عده‌ای نتانیاهو را دست انداخته‌اند و آقای عراقچی هم به زیبایی به این نکته اشاره کردند. شاید بهتر این است که اسراییلی‌ها در بین منابع خود جست‌وجو کنند و ببینند که واقعا قضیه از چه قرار بوده است.

 

*[در پاسخ به سوالی درباره اسناد ادعایی نخست‌وزیر اسرائیل]آنچه می‌توانم بگویم این است که قطعا از سازمان انرژی اتمی هیچ سندی بیرون نرفته‌است.

*درحال حاضر فضای همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار خوب است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 12 بار گزارش‌هایی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داده است. در آن گزارش‌ها تاکید شده که ایران به تمام تعهداتش در چارچوب برجام، قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی ملتزم بوده است. ایران در مدت زمان گذشته از اجرای برجام در چارچوب عمل کرده و 12 گزارش مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موید آن است. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین نفربازرسی را دارد و الحمدالله تا به امروز همکاری‌ها بسیار خوب بوده و هیچ نکته خاصی باعث کند یا ضعیف شدن همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده‌است.

*ما سناریوهای مختلفی[ درصورت فروپاشی برجام] داریم. یک سناریو این بود که بدون برهم زدن چارچوب برجام و تعهدهای خود به آژانس، دست به یکسری اقدام‌هایی بزنیم که حاوی پیام‌هایی هم برای طرف مقابل باشد.حضرت آقا در 14 خرداد سال جاری در فرمانی دستور دادند که سازمان انرژی اتمی هرچه سریع‌تر زمینه برای تولید 190 هزار سو را فراهم کند که ما این کار را انجام داده‌ایم و سالن پیشرفته و مدرن مونتاژ سانتریفیوژ‌های نسل جدید کاملا آماده است. این به مفهوم اینکه ما وارد مرحله تولید سانتریفیوژهای نسل جدید می‌شویم نیست اما آمادگی آن را داریم. ما به دستور حضرت آقا کاری را که می‌توانستیم در 7 تا 8 سال آینده انجام بدهیم باتمهیداتی از قبل با سرعت بیشتری پیش بردیم. ما در چارچوب برجام نمی‌خواستیم فعلا در مسیر تولید سانتریفیوژهای نسل جدید در سطح انبوه قرار بگیریم اما به این کار پس از خروج آمریکا از برجام سرعت بخشیدیم.

 

*در آن زمان ما مواد اولیه مورد نیاز یوسی‌اف اصفهانرا نداشتیم لذا کارخانه متوقف شده بود.یکی از دستاوردهای برجام این بود که ما توانستیم 400 تن به مواد اولیه خود اضافه کنیم که این رقم قابل توجهی است. الان در شرایطی هستیم که می‌توانیم یوسی‌اف اصفهان را مجددا راه‌اندازی کنیم همزمان با آغاز به کار این کارخانه، عملیات بهینه‌سازی و مدرن‌سازی کارخانه هم در دست انجام است.ما گفتیم که فعالیت‌های هسته‌ای نه کند و نه متوقف می‌شود و عده‌ای ما را به سخره گرفتند اما یکی از دستاوردهای ما پس از برجام همین راه‌اندازی مجددیو سی اف اصفهان بود. من از عزیزانی که ناروا و غیرمنصفانه انتقادهایی از سر ناآگاهی می‌کنند سوال می‌کنم که چرا یو سی اف 10 سال قبل متوقف بود؟ آیا ما امروز در این موضوع پسروی کردیم یا پیشروی؟مساله دیگر هم طراحی و ساخت کارخانه جدیدی برای تولید یو اف 4 از اورانیوم تهی شده است که طراحی‌های اولیه و جایابی‌ها برای آن انجام گرفته است و دولت هم قول داده که بودجه مورد نیاز برای این پروژه را تامین کند. ما متناسب با بودجه تامینی از طرف دولت، می‌توانیم سرعت کار را تنظیم کنیم. این کارخانه نیز در صورت تاسیس، کارخانه بسیار مهمی خواهد بود.این سه مورد کارهایی بوده که ما در واکنش به خروج آمریکا از برجام انجام داده‌ایم اما هیچ کدام خلاف برجام نیست. هرکدام از این موارد یک پیام علمی دارد و طرف مقابل این پیام را دریافت کرده است و من ترجیح می‌دهم در این زمینه چندان وارد جزییات نشوم.

*براساس سناریوهای مختلف سرعت بازگشت‌پذیری ما بسیار بالا است و ما این نکته را به مقام‌های ارشد نظام اعلام کرده‌ایم. هیات نظارت بر برجام در جریان جزییات این سناریوها و سرعت برگشت‌پذیری ما قرار دارد. من همواره به عنوان فردی که در جریان جزییات فنی مذاکرات بوده‌ام می‌گویم امیدوار هستم تصمیمی اتخاذ نشود که مساله برگشت‌پذیری مطرح شود و برجام همچنان ادامه پیدا کند. اما در صورت تصمیم نظام، برگشت‌پذیری ما بسیار سریع خواهد بود. فرض کنید نظام تصمیم بگیرد که ما غنی‌سازی 20 درصد را از سر بگیریم، ما در عرض حداقل 4 تا 5 روز این فرآیند را درحد تولید قابل قبول راه می‌اندازیم. این مساله معنای بسیاری دارد اما ما امیدوار هستیم که برجام پابرجا بماند. ما در حال حاضر از سیر پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای راضی هستیم و همین آهنگ و سرعت و مجموعه اقدام‌ها را کاملا در راستای اهداف بلندمدت ماموریت‌های سازمان می‌دانیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید