جزئیاتی از نشست کمیسیون امنیت ملی با سفرای کشورهای اروپایی

کدخبر: ۲۴۱۹۶۴
اقتصادنیوز: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید به دنبال تحکیم روابط ایران و اتحادیه اروپا بود گفت: ما با رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین ناقضان بین‌المللی در دنیای امروز هستیم لذا باید بر روی محدود کردن اختلاف نظرها و تمرکز بر مسائل مشترک فی مابین کار کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه در نشست کمیسیون امنیت ملی با سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران گفت: در ابتدا لازم است از سفیر اتریش تشکر کنم. اتریش به عنوان رئیس اتحادیه اروپا است. همچنین از اعضای کمیسون امنیت ملی به خصوص آقای بروجردی به عنوان بنیانگذاران این ابتکارات تشکر می‌کنم.

وی با قدردانی از کارشناسان وزارت خارجه اتاق ایران و سایر مراکز برای حضور در این جلسه گفت: ما کنون در شرایط خطیری به سر می‌بریم. ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرایطی هستند که رویکرد مشارکت میانه آنها در تحولات بین‌المللی نه تنها در روابط فی مابین بلکه در روابط بین‌المللی اثر خواهد داشت.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه از ابتدا پاک بودن برنامه هسته‌ای ایران مشخص بود، گفت: ادعاهایی مطرح شد لذا ما اولین رویکرد دیپلماتیک را به اتفاق تروئیکا اروپا شروع کردیم. این نشان می‌دهد از قدیم باب مذاکره بین ایران و اروپا باز بود تا اینکه شرایط به موضوع برجام کشید. برجام یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلمات‌های امروز دنیا در زمینه عدم اشاعه بود که به خوبی هم شروع به اجرا شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بعد از آن شرایط تازه‌ای شکل گرفت و تحولات در کشور آمریکا باعث خروج آمریکا از برجام شد. البته بعد از آن باز هم ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پای برجام ماندند چون آنها اثر برجام را در عرصه بین‌المللی و مناسبات دوجانبه می‌دانند. در طول این مدت هم برای رسیدن به سازوکارهای عملی در جلوگیری از شکست برجام توافقاتی حاصل شد. هنوز هم ایران، اروپا و صلح طلبان دنیا منتظر نتایج عملی توافق هسته‌ای هستند.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مجلس ایران و شما به عنوان نمایندگان دیپلماسی عضو اتحادیه اروپا وظیفه خطیری دارید. باید در این شرایط حوزه‌های مشترک نظر و عمل خود را به هم نزدیک کنید. این انتظار اساسی است که در دنیا وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاریخ تحولات ایران بعد از انقلاب اسلامی گفت: ایران براساس تاریخ مقاومت و پایداری دیگر کشور هدف نیست. خیلی از بازیگران در کشورهایی همچون عراق و افغانستان سابق هدف بودند که رفتند، اما ایران کشور هدف نیست که کشور همکار در دنیای امروز است.

وی تاکید کرد: براساس اطلاعات میدانی اگر ایران نبود امروز داعش به مرزهای اروپا می‌رسید. ایرانی‌ها جانفشانی کرده و صدها ایرانی شهید شدند تا تروریسم گسترش پیدا نکند. ما در سایر همچون مقابله با موادمخدر،‌قاچاق انسان و شرایط خاص همچون مدیریت پناهندگی، روابط خاص با اروپا داریم لذا معتقدم در شرایط فعلی باید به دنبال تحکیم روابط بود تا شرایط گذار امروز اثر منفی به جای نگذارد.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: اکنون ما با شخصیتی در آمریکا مواجهیم که متاسفانه یکی از بزرگترین ناقضان بین‌المللی در دنیای امروز است. حتی در مناسبات دو جانبه با اروپا هم مشکلاتی ایجاد کرده است. نمی‌خواهم وارد فضای تقابلی شوم معتقدم جلسه را باید تعاملی پیش برد که در پایان آن به سازوکارهایی برسیم که در نهایت مناسبات پارلمان ما با سفرای کشورهای اروپایی وارد همکاری‌های سازنده‌تر و عملیاتی‌تر شود.

وی اختلاف را یک واقعیت دانست و در عین حال گفت: در شرایط کنونی زمان طرح اختلافات نیست باید اختلافات را در حوزه خاص محدود کرده و برای رفع آن تلاش کنیم. همچنین بر روی مسائل مشترک فی مابین کار کنیم.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: بخش عمده‌ای از اعضای کمیسیون امنیت ملی از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بودند که اکنون در قوه دیگری یعنی مجلس صاحب نقش هستند که می‌توانند همکاری داشته باشند که این ابتکارات مشترک به نتیجه برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید