درگیری ها در خاورمیانه احتمالا سال ها طول خواهد کشید

کدخبر: ۲۴۲۱۰۸
اقتصادنیوز : مشاور سیاسی - امنیتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که درگیری ها و خشونت ها در منطقه خاورمیانه به احتمال زیاد سال ها به طول بینجامد و غرب باید خود را برای این موضوع آماده کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«شارون موفاز» در گفت و گو با رادیو دولتی رژیم صهیونیستی افزود: فروپاشی کشورها در خاورمیانه از زمان آغاز بهار عربی سبب شده است مردم این منطقه به وضع اولیه خود روی آورند و قدرت فرقه گرایی، قبیله گرایی و اسلام گرایی افزایش یابد.

در بحبوحه این هرج و مرج، نیروهای مختلفی از جمله ایران شیعه و متحدانش، جهادی های سنی و کشورهای عربی در تلاش هستند خلاء ایجاد شده را پر کنند.

وی در پاسخ به این پرسش تفرقه افکنانه که آیا اختلافات شیعه و سنی بهترین توصیف برای تحولات منطقه است، گفت: این بخشی از آن است، دو طبقه بندی دیگر نیز وجود دارد، قومی گرایی دوباره خاورمیانه و درگیری میان ایران و اعراب از دیگر موضوعات است.

مشاور سیاسی - امنیتی بنیامین نتانیاهو افزود: موفقیت ایران در گسترش نفوذ خود در سراسر جهان عرب از طریق نیروهای نیابتی شیعه خود در سوریه، عراق، یمن و لبنان از نظر اعراب خطری برای برتری سنی ها تلقی می شود. تا زمانی که شیعیان مطیع و در اقلیت بودند و وضع خود را پذیرفته بودند، قابل تحمل بود اما به محض این که تبدیل به ابزاری در دست ایران شدند، ایدئولوژی جنبش وهابیت ضد شیعه تبدیل به پدیده افراط گرایانه تری مانند دولت اسلامی شد و این بسیار خطرناک است.

وی با انتقاد از عملکرد آمریکای تحت ریاست جمهوری بوش پسر مبنی بر حمله به عراق و سرنگون کردن دولت سنی صدام و جایگزین کردن یک رژیم شیعه حامی ایران در این کشور گفت: این حقیقت که آمریکا اکنون با حمایت از کشورهای سنی به حمایت از استیلای ایران در منطقه تغییر رویه داده این احساس خطر را بیشتر کرده است. آمریکا سعی کرد بشار اسد رییس جمهوری سوریه را برکنار کند اما با وجود قتل عام سوری های سنی تصمیم گرفت با وی مصالحه کند.

این مقام صهیونیستی گفت: بحران در منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک و عمیق است و بنابراین اسرائیل و غرب باید خود را برای سال های بحرانی در خاورمیانه آماده کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید