ریزش شدید قیمت دلار با ورود یک پنجم دلارهای خانگی به بازار

کدخبر: ۲۴۲۱۲۹
اقتصادنیوز : رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید اگر یک پنجم دلارهایی را که مردم نگه می دارند به بازار بیاید قیمت ارز شکسته می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت،حشمت الله فلاحت پیشه  با اشاره به تفاوت تحریم های دوره جدید با دوره گذشته اظهار داشت: واقعیت این است که در این دوره با تحریم آمریکایی روبه رو هستیم و گزارش به خزانه داری آمریکایی داده می شود، بنابراین گزارش کشورهایی که ارتباط خاص با آمریکا دارند یا ازسیاست های ایالت متحده ترس دارند، به خزانه داری آن ارسال می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آمریکایی ها می گویند 50 کشور با آنها در تحریم ایران همکار هستند اما بعض از این کشور ها به ما قول هایی داده اند یعنی نمی توان روی عددهای آمریکایی ها حساب کرد اما تحریم های گذشته خیلی متفاوت بود، تحریم های قبل از توافقنامه ژنو سال 93، در قالب 6 قطعنامه بود و کشورها موظف بودند هر سه ماه گزارش به سازمان ملل متحد دهند و در آنجا هر کشوری ایران را  تحریم نمی کرد از سوی سازمان مللی جریمه می شد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی به مهم ترین مشخصه تفاوت تحریم ها اشاره کرد و گفت: با این وجود به نظر من مهم مشخصه دور جدید تحریم ها جنگ روانی است یعنی آمریکایی ها جنگ روانی شکل داده اند چون در ایران متاسفانه بخش عمده ای از دولت و جامع بر روی برجام حساب ویژه کرده بودند، آنها از این موضوع به عنوان نقطه ضعف و ایجاد جنگ روانی استفاده کردند.

وی ادامه داد: با این حساب مهم تفاوت تحریم های گذشته با این دوره جنگ روانی است، االبته بر این جو می توان غلبه کرد به شرطی که مردم همراهی کنند و دولتمردان در حضور مردم تصمیمات اتخاذ کنند، از جمله تصمیمی که باید در حضور مردم گرفته شود موضوع FATF  است آن زمان می توان بر این جنگ روانی غلبه کرد.

فلاحت پیشه با اشاه به میزان دلار در خانه ها اظهار داشت: میانگین دلاری که در دست مردم ایران وجود دارد نسبت به شاخص جهانی دلار در کشورهای غیر دلاری بالتر است، یعنی 10 ها میلیارد دلار دست مردم است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر  یک پنجم دلاری که دست مردم است به بازار بیاید،  ارز به قیمت واقعی روز باز گردد اما جنگ روانی به همراه فساد رانتی موجود در کشور باعث شده که این کار صورت نگیرد.

وی در این باره که می گویند اروپایی ها ایران را به دنبال نخود سیاه فرستاده اند، گف: چنین چیزی نیست، در گذشته که کشورهایی مانند افغانستان، عراق و سوریه از حمایت اروپا و آمریکا برخوردار بودند به عنوان کشورهای هدف شناخته شده اند اما برای اولین بار ایران ادبیاتی در جهان سوم تحت عنوان کشور همکار ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص کشور همکار توضیح داد: بسیاری از مولفه های امنیتی و مقابله با جرایم روز و بحران های روز مانند پناهندگی، قاچاق انسان و غیره برای اروپا تهدید محسوب می شود که بدون ایران این نگرانی برای کشورهای اروپایی جدی است، بنابراین اروپایی ها در بحث همراهی با ایران جدی هستند اما اینکه چه اندازه قدرت دارند بحث دیگری است .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید