لایحه مبارزه با اوپک در سنای آمریکا بررسی می‌شود

کدخبر: ۲۴۲۲۰۱
اقتصادنیوز: یک کمیسیون فرعی در سنای آمریکا لایحه «منع کارتل‌های تولید و صادرکننده نفت» (نوپک) را بررسی خواهد کرد، لایحه‌ای که می‌تواند نقطه پایانی بر مصونیت بی‌چون‌وچرای کشورهای عضو اوپک در برابر آمریکا باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، خبرگزاری رویترز نوشت، با افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالاترین میزان در چهار سال گذشته، طرحی که مدتی پیش در کنگره آمریکا مسکوت مانده بود، بار دیگر احتمال مطرح شدنش قوت گرفت. براساس این طرح دولت آمریکا می‌تواند از اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) شکایت کند. 

یک کمیسیون فرعی در سنای آمریکا فردا -چهارشنبه- لایحه «منع کارتل‌های تولید و صادرکننده نفت» (نوپک) را بررسی خواهد کرد؛ لایحه‌ای که می‌تواند نقطه پایانی باشد بر مصونیت بی‌چون‌وچرای کشورهای عضو اوپک در برابر آمریکا. 

این لایحه قانون ضدتراست آمریکا را تغییر می‌دهد و درنتیجه می‌توان از تولیدکنندگان اوپک به اتهام تبانی شکایت کرد؛ بر این اساس، محدود کردن تولید نفت یا گاز یا تعیین قیمت آن‌ها ممنوع می‌شود. این در حالی است که کشورهای عضو اوپک در حال حاضر در این زمینه از مصونیت برخوردارند.

رهبران پیشین ایالات متحده با این قانون مخالفت کرده بودند، اما انتظار می‌رود «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که انتقادهعای بسیاری را خطاب به اوپک مطرح کرده، بتواند این طرح را قانونی کند. 

«جو مک‌مونیگل» تحلیل‌گر ارشد انرژی در مؤسسه تحقیقاتی «پوتوماک»، گفت: «اوپک مایه خشم و اوقات‌تلخی ترامپ است. همه گمان می‌کنند که ترامپ می‌تواند به‌آسانی از نوپک دفاع کند.» 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید