گزارش بن‌سلمان از سفر به کویت به کابینه عربستان

کدخبر: ۲۴۲۴۰۶
اقتصادنیوز: ولیعهد عربستان نتایج سفر رسمی‌اش به کویت و موضوعات گفت‌وگوهایش با امیر و ولیعهد این کشور را اعلام کرد. این در حالیست که اخباری از مخالفت رهبران کویت با شروط ریاض درباره مساله قطر منتشر شده است.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ‌ایسنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نتایج سفر رسمی‌اش به کویت و موضوعات گفت‌وگوهایش با شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت و شیخ نواف الاحمد الصباح، ولیعهد این کشور را به اطلاع اعضای کابینه عربستان رساند.

طبق گزارش واس، در این سفر درباره تقویت روابط برادرانه موجود میان دو کشور عربستان و کویت گفت‌وگو شد.

کابینه عربستان نیز نسبت به نتایج سفر ولیعهد عربستان و هیئت همراهش به کویت و مذاکرات آنها با امیر و ولیعهد این کشور ابراز خرسندی و در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر در چارچوب روابط برادرانه موجود میان دو کشور و تاکید رهبران آن دو برای تقویت و توسعه روابط‌شان در تمامی زمینه‌ها انجام شد.

وزارت امور خارجه کویت نیز در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای به برخی ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره شکست سفر ولیعهد عربستان به کویت پرداخت.

وزارت امور خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرد، یک منبع مسؤول نسبت به اطلاعات غلطی از این دیدار که در رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ابراز تاسف کرد و بدون ارائه توضیحی درباره این اخبار گفت: این اطلاعات بی‌اساس هستند.

این منبع تاکید کرد: این مذاکرات در فضایی برادرانه و صمیمی انجام شد و دو طرف بر تحقق منافع عالی و مشترکشان و اینکه همکاری‌های مشترک کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) برای تحقق خواسته‌های مردم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام شود، تاکید کردند.

این وزارتخانه در بیانیه خود درباره این اخبار توضیحی نداد و تنها به صورت ضمنی به اخباری که به‌ نقل‌ از یک منبع در هیئت استقبال‌کننده از بن سلمان منتشر شده اشاره و به نقل از او اعلام کرد، فضای این دیدار متشنج بوده و دو طرف آنگونه که قرار بود، هیچ گونه توافق تجاری یا سیاسی را به امضا نرساندند.

ولیعهد عربستان قرار بود روز شنبه وارد کویت شود اما این سفر به روز یکشنبه‌ موکول شد.

بسیاری از چهره‌های سیاسی کویت که در مراسم استقبال از بن سلمان حضور داشتند، بر این باورند که تاخیر در انجام این سفر به تلاش‌های بن سلمان برای دیکته شروط مشخصی به کویتی‌ها درباره بحران با قطر و میاین نفتی مشترک بود و اینکه ورود عادل الجبیر ، وزیر امور خارجه این کشور تنها چند ساعت پیش از بن سلمان برای بررسی پاسخ نهایی کویت بود و کویت نیز شروط ریاض را نپذیرفت.

طبق برخی از گزارش‌ها، بن سلمان با امیر کویت در مورد موضوعات تعیین شده یعنی بحران منطقه خلیج فارس در پی محاصره قطر، تشکیل ائتلافی عربی برای مقابله با ایران و میادین نفتی مشترک دو کشور صحبت نکردند و تنها دو طرف به یک ضیافت شام دو ساعته در کاخ بیان اکتفا کردند.

قرار بود این سفر به اختلاف نظرهای طولانی دو کشور کویت و عربستان درباره حوزه‌های نفتی مشترک در الوفره و الخلفجی (العبدلی) پایان دهد.

عربستان در سال ۲۰۱۴ صادرات نفت از این دو حوزه را به شکل غیرمنتظره‌ای و بدون اعلام به کویت متوقف کرد که خسارات مالی گسترده‌ای را به کویت زد.

طبق برخی گزارش‌ها که وزارت خارجه کویت آنها را نادرست توصیف کرد، کویت در پی این خسارات قصد داشت در صورت ادامه این وضعیت به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند.

برخی از اخبار حاکی از آن است که دو طرف از نتیجه‌ ضعیف این سفر ناامید هستند هر چند که بن سلمان تلاش می‌کند با ارسال تلگرافی برای تشکر از  استقبال گرم کویت این وضعیت را درست کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید