خواننده‌ای که ۱۷ سال پیش دِق کرد و مُرد!

کدخبر: ۲۴۲۸۴۶
اقتصادنیوز : فریدون فروغی، خواننده‌ای که ۲۰ سال اجازه فعالیت نیافت، ۱۷ سال پیش در ۱۳ مهر ۱۳۸۰ درگذشت. با این‌حال قطعات معروفی چون «تنگنا»، «یار دبستانی»، «قوزک پا»، «غم تنهایی» و ... که او خواند، یاد و خاطره‌اش را زنده نگهداشته است.
خواننده‌ای که ۱۷ سال پیش دِق کرد و مُرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خبرآنلاین، امروز، هفدهمین سالگرد درگذشت فریدون فروغی،  آهنگساز، نوازنده و خواننده ایرانی است که اگرچه فرصت چندانی برای کار کردن پیدا نکرد، اما همان قطعات اندکی را که خواند، جاودانه شدند.

فریدون فروغی، در ۹ بهمن سال ۱۳۲۹ در محله سلسبیل تهران به دنیا آمد. در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی، او که هنرمندی خودآموخته بود، پا به عرصه اجرای زنده موسیقی (سبک راک) گذاشت.

در سال ۱۳۵۰، با خواندن دو قطعه برای فیلم «آدمک» به شهرت رسید. سه سال بعد، نخستین آلبومش را با نام «زندون دل» منتشر کرد. دومین آلبومش را با نام «یاران» در سال ۱۳۵۴ به بازار عرضه کرد و در همین سال به علت اجرای ترانه «سال قحطی» از طرف حکومت پهلوی به مدت دو سال از فعالیت منع شد.

درسال ۱۳۵۶، پس از اعلام فضای باز سیاسی، فروغی بعد از دو سال ممنوعیت کاری، سومین آلبوم خود را با نام «سال قحطی» به بازار عرضه کرد. با اوج‌گیری انقلاب درسال ۱۳۵۷، فروغی با انتشار آلبوم «بت‌شکن» با حرکت مردم همراهی کرد. او بعد از پیروزی انقلاب،  در ایران ماند و چند کنسرت اجرا کرد و آثار تازه‌اش را در آلبوم «فریدون فروغی در آغازی» نو جای داد.

درسال ۱۳۵۹، فروغی ترانه «یار دبستانی» را برای فیلم «از فریاد تا ترور» خواند که با مخالفت مسوولان، از تیتراژ فیلم حذف شد و جمشید جم آن را تکرار کرد؛ این سرآغاز ممنوعیت فعالیت این خواننده در پس از انقلاب بود.

فریدون فروغی، باوجود این‌که اجازه فعالیت هنری نداشت، در ایران ماند و بارها برای گرفتن مجوز اقدام کرد که هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. سکوت این خواننده به مدت ۲۰ سال ادامه یافت و با مرگ او در ۱۳ مهر ۱۳۸۰ در محله تهران‌پارس، همیشگی شد.

حمیدرضا صدر، کارشناس سینما و فوتبال، همان سال در مجله فیلم در یادداشتی نوشت: «دق کردن فریدون فروغی را به جمیع اهالی موسیقی ایران که سینما، رادیو، تلویزیون و مغازه‌ها را تصرف کرده‌اند، تبریک می‌گویم. او همان‌طوری جان داد که علی خوشدستِ «تنگنا» مُرد.»

قطعاتی چون «تنگنا»، «یار دبستانی»، «قوزک پا»، «غم تنهایی»، «همیشه غایب»، «کوچه شهر دلم» و ... از معروف‌ترین آثار فریدون فروغی هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید