اخراج و زندان در انتظار 15 نماینده مجلس ترکیه

کدخبر: ۲۴۲۹۱۳
اقتصادنیوز: دادگاه در مورد ۱۲ نماینده به اتهام حمایت از تروریسم و و در مورد ۳ نماینده دیگر به اتهام توهین به رئیس جمهور درخواست لغو مصونیت قضایی داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، روزنامه ینی شفق نوشت، دادگاه آنکارا در حق 15 تن از نمایندگان مجلس ملی ترکیه، درخواست لغو مصونیت قضایی داده است.

در متن درخواست دادگاه آنکارا علیه 12 تن از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) نهاد سیاسی اقماری پ.ک.ک آمده است که نمایندگان این حزب، غالباً در مورد تروریسم تبلیغ کرده و از گروه تروریستی پ.ک.ک حمایت می‌کنند و هر چه زودتر لازم است مصونیت قضایی آنان برداشته شده و محاکمه شوند.

همچنین در مورد سه تن از نمایندگان حزب جمهوری (CHP) که به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت شناخته می‌شود، به اتهام انتشار سخنان تحقیر آمیز و توهین آمیز در مورد رئیس جمهور ترکیه، درخواست لغو مصونیت قضایی داده شده است.

ساز و کار اخراج نمایندگان از مجلس و زندانی شدن آنان در ترکیه به این گونه است که ابتدا دادگستری برای رئیس مجلس، درخواست لغو مصونیت قضایی می‌فرستد.

رئیس مجلس می‌تواند با طرح این موضوع در صحن علنی و رای گیری نمایندگان، مصونیت قضایی فرد مزبور را لغو کند یا خواستار تداوم آن شود. اگر مصونیت قضایی برداشته شود، دادگستری مجاز است که نماینده را محاکمه و یا حتی او را زندانی کند.

پیشتر تعداد قابل توجهی از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها به همین شیوه، لغو مصونیت و روانه زندان شده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید