سیل جان 4 نفر را گرفت

کدخبر: ۲۴۲۹۵۲
اقتصادنیوز:با بارش شدید باران که از دیروز تا به امروز در استانهای شمالی و به خصوص مازندران اتفاق افتاده مردم برخی نواحی همچون نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر در غرب مازندران و از آن سو قائمشهر، بابل، بابلسر و ساری در شرق استان بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سالهای گذشته پس از بروز خشکسالیها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر؛ انسانهایی که تنها به منافع شخصی شان فکر می‌کنند با بهره برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آبهای سطحی با استفاده از آبخیزداری، سبب شده اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

با وجود آنکه هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استانهای شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و اسب درجا از بین رفت؛ حالا این مسافر شمال از دست رفته و ۲ نفر در بهشهر و ساری دچار برق گرفتگی شده و فوت شده‌اند و یک نفر در چالوس بر اثر خفگی در آب از بین رفته است. مسافران شمال نیز در راه بازگشت به خانه هایشان در جاده مازندران گیر افتاده‌اند و ترافیک شدیدی به راه افتاده است.

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۶۳ میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن است. فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شده‌اند. 

وضعیت بحرانی در رامسر

بارش باران و به راه افتادن سیل در شهرهای مختلف استان خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به همراه داشت، هر چند هنوز هم بارش باران و آبگرفتگی معابر و زیرگذرها ادامه دارد، اما از میزان آن کاسته شده و امدادرسانی در حال صورت گرفتن است.

میزان خسارت های احتمالی در دست بررسی است

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به آخرین وضعیت این استان در بارش باران و خسارت‌های احتمالی، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط در تمامی شهرهای مازندران مطلوبی به سر می برند .

وی با بیان اینکه برخی نقاط و شهر های استان دچار مشکل شدند افزود: در حال حاضر تمام تلاش‌ها برای امدادرسانی و شناسایی مکان های اسیب دیده در حال انجام است.

معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: طوفان ۹۰ کیلومتر بر ساعت این شهرستان آمل در روز گذشته منجر به  چالش در شرایط تردد شد.

نبیان افزود: میزان خسارت های احتمالی در اثر طوفان، رعد و برق و بارندگی شدید در مازندران در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه راه های مواصلاتی استان و برخی راه‌های روستایی دچار چالش شده است، گفت: به گزارش های رسیده در منطقه چهاردانگه ساری، برخی مناطق دچار آسیب‌های شده که بررسی‌های بیشتر در حال انجام است.

جاده های مازندران لغزنده است

علیرضا قدمی رئیس پلیس راه استان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا مازندران از باز بودن تمامی محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جاده ها در حال حاضر لغزنده است رانندگان در هنگام تردد از محورهای مواصلاتی با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه ترافیک در تمامی محورهای راه های مواصلاتی به صورت روان گزارش شده است، تصریح کرد: محور سلیمان آباد رامسر که روز گذشته به دلیل بارش شدید بارندگی مسدود شده بود در حال حاضر همچنان مسدود است.

رئیس پلیس راه استان مازندران خاطرنشان کرد: صبح امروز ریزش سنگ و گل لای در محور هراز، کیاسر و هولار منجر به مسدود شدن مقطعی در جاده شد که به سرعت پاک سازی انجام شده و در حال حاضر تردد در جریان دارد.

پرواز برقرار است

سعدالله وطن خواه مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب جوی و شدت بارش باران و رعد و برق، در روز گذشته دو پرواز از سه فرودگاه استان مازندران لغو شده بود.

وی با اشاره به اینکه این دو پرواز کنسل شده شامل پروازهای آسمان و کاسپین بوده است، تصریح کرد: پرواز آسمان، در مسیر شیراز- ساری- شیراز و پرواز کاسپین در مسیر مشهد- ساری- مشهد بوده است.

مدیرکل فرودگاه های استان مازندران همچنین خاطرنشان کرد: امروز ۱۴ مهر با توجه به بهتر شدن وضعیت جوی، شرایط پروازی مناسب و تمامی پروازها برقرار است.

‍ فوت یک نفر دیگر این بار در چالوس

ذکریا اشکپور سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی مازندران، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صبح امروز یکی از رانندگان تاکسی شهر چالوس به دلیل خفگی ناشی از گرفتار شدن ماشین در آبگرفتگی زیرگذر تازه‌آباد جان خود را از دست داد، گفت: راننده این خودرو ۷۴ ساله بود و پیش از رسیدن نیروهای اورژانس بر اثر خفگی فوت کرد.

وی تصریح کرد: با وجود حضور نیروهای آتش‌نشانی و امداد اورژانس متاسفانه این حادثه منجر به فوت این شهروند چالوسی شد.

خسارت 1.5 میلیاردی به شبکه برق در مازندران

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران از خسارت یک و نیم میلیارد تومانی بارش باران و رعد و برق به شبکه برق این استان تا به این لحظه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ دستگاه ترانس کوچک و بزرگ از شبکه برق آسیب دیده است، تصریح کرد: ۲۰ پایه تیر برق دچار شکستگی و بیش از ۵۰ نقطه پارگی سیم نیز گزارش شد که اقدامات ترمیمی آنها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران با بیان اینکه 5 دستگاه کلید اصلی برق دچار آسیب شد، گفت: طی روز گذشته ۷۴ اکیپ سه نفره در حالت آماده باش کامل به سر می‌بردند و در ساعت 24 شب گذشته شرایط برق رسانی استان به حالت عادی برگشت.

امدادرسانی به 900 آسیب دیده

غلامعلی فخاری معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه در اثر بارش باران و وقع سیل تاکنون ۹۰۰ نفر در سطح این استان آسیب دیده بودند و به آنها امدادرسانی شد، اظهار کرد: قطعا این آمار افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ نفر در قالب ۵۰ اکیپ، 60 آمبولانس و کمک‌دار به مکان‌های متاثر از آسیب بارندگی و طوفان اعزام شده‌اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه تاکنون به ۱۸۷ خانوار از امدادرسانی و 250 نفر اسکان داده شدند، تصریح کرد: 174 منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده بود که به وسیله تلمبه آبگرفتگی برطرف شد.

فخاری با بیان اینکه لوازم اولیه مورد نیاز به همراه پلاستیک برای سقف های آسیب دیده در اختیار صاحبان آن قرار گرفت و شناسنامه امدادی برای این افراد ایجاد شد، خاطرنشان کرد: بیشترین آبگرفتگی در شهرستان های تنکابن، چالوس و نور است.

وضعیت بحرانی در رامسر

به گزارش ایسنا مازندران، وضعیت در شهرستان رامسر بحرانی است به طوری که بر اثر شدت بارش و سیل، چندین خانه صورت کامل تخریب شده است.

با وجود بارندگی های شدید و جاری شدن سیل در خیابان های شهر رامسر، برخی از خیابان ها و کوچه های این شهرستان به رودخانه تبدیل شده است!

به گزارش خبرنگار ایسنا از رامسر، رودخانه صفارود رامسر طغیان کرده و به باغ و تاسیسات حاشیه آن خسارت های فراوانی وارده آورده است، همچنین شنیده ها از وقوع رانش زمین در مناطق کوهستانی حکایت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید