نماینده موافق CFT: نظر رهبری محدود به CFT نیست

کدخبر: ۲۴۳۱۸۷
اقتصادنیوز: نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیوهاست و محدود به CFT نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد فیضی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه CFT، در واکنش به داد و فریاد محمد دهقان هنگام نطق موافق اول، گفت: مجلس در جلسه علنی و غیرعلنی تا این لحظه با آرامش جلسه داشته اما عده‌ای در صحن علنی و در فضای مجازی با دروغ پردازی علیه موافقان و قرار دادن موافقان در صف یزیدیان و قرار دادن مخالفان در صف حسینیان این آرامش را به هم می‌ریزند.

وی با اشاره‌ای سر بسته به نامه مقام معظم رهبری به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: لاریجانی محتوای نامه حضرت آقا را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند. ایشان در این جلسه گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیون‌ها بود و محدود به CFT نبود.

فیضی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟ همه کشورهای جهان قوانین‌شان را با استانداردها و قوانین بین‌المللی مطابقت می‌دهند به جز ایران و کره شمالی. اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: مخالفان عزیز توجه کنید، در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل با بانک‌های خارجی این استانداردهای را رعایت می‌کنند و خودمان با دست خودمان کانال‌های مالی کشور را مسدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم.

فیضی متذکر شد: پیامدهای FATF برای جامعه تشریح نشده است. به مردم نگفتیم اگر به FATF نپیوندیم روابط بانکهای جهان حتی بانکهای هند، چین، روسیه، سوریه و ترکیه با بانک‌های ایران دچار مشکل م‌ ‌شود و دانشجو و تاجر برای افتتاح حساب در بانک‌های خارجی مجبور به راستی‌آزمایی فرد متقاضی می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای ایرانیان خارج از کشور به وجود می‌آید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس پرسید: چرا به مردم نگفتیم بسته شدن کانال‌های بانکی موجب مختل شدن مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان می‌شود؟ به مردم بگوییم موانع تبادلات بانکی به ویژه در بخش حمل و نقل آسیب‌زاست. رانندگان کامیون‌های ایرانی برای حمل و نقل با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند. به مردم بگوییم که با نپیوستن به FATF ایران حتی نمی‌توان حق عضویت خود را به مراکز بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت کند.

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی مجلس ۶ شرط برای پیوستن به FATF به تصویب رساند. دوستان در این کمیسیون زحمات زیادی برای تدوین این شروط کشیدند.

فیضی ادامه داد: اگر ضوابط FATF و CFT برای مبارزه با تروریسم را نپذیریم یعنی مبارزات مشروع مردمی در دفاع از حقوق خود را زیر سوال برده‌ایم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: روند الحاق و خروج از کنوانسیون پیش‌بینی شده است. اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ترتیبات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس مشخص شده است، مخالفان چرا نگرانید؟ اگر شروط ما را نپذیرند، مخالفان محترم! به FATF و CFT نمی‌پیوندیم. نباید در داخل کشور و در خارج از کشور، دوقطبی ایجاد کنیم. راه عزت ملت ایران، استقلال سرزمین از مسیر معیشت ملت عبور می‌کند. هدف CFT  و FATF کمک به نهضت های آزادی بخش نیست بلکه استانداردهای مبارزه با پولشویی و تروریسم وارد مصادیق نمی شود. کشورها خودشان فهرست سازمانهای تروریستی را مشخص می کنند. لبنان مشکلی در اجرای این استانداردها نداشته است. چرا می‌خواهید با دست خودتان برای کشور مشکل ایجاد کنید؟ اگر مشکلی بود تا الان حتما برای لبنان به وجود آمده بود.

وی تاکید کرد: برای انتقال پول نفت به داخل کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

فیضی با بیان اینکه اولین قربانی تروریسم هستیم، گفت: ملت شریف ایران، کشوری هستیم که بیشترین هزینه و شهید را در مواجهه با تروریسم داد و هزاران شهید را در راه دفاع از خاک کشور اهدا کرد. نزدیک به ۱۷ هزار نفر از هموطنان کشورمان توسط عناصری به شهادت رسیدند که تا دو سه سال قبل از سوی آمریکا تروریسم شناخته می‌شدند. تروریست‌ها رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، دکتر بهشتی و مطهری و ۷۲ نفر از منتخبان ملت را به خاک و خون کشیدند.  حضور نیافتن ما در سازمانهای بین الملل از جمله FATF و CFT جارو زدن راه برای عربستان، صهیونیست‌ها و سلطه‌طلبان جهانی است. البته ما با پیوستن به FATF و CFT به دهان این کشورها و نهادها می‌زنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: نحوه مراودات بانکی را با پیوستن به FATF حل کنیم. با عقلانیت از فشارهای اقتصادی بر مردم بکاهیم و راه بهانه‌جویی بر دشمنان ملت را ببندیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید