برت کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا سوگند یاد کرد

کدخبر: ۲۴۳۱۸۹
اقتصادنیوز: پس از رأی اعتماد سنای آمریکا به برت کاوانا، نامزد مناقشه‌برنگیز ترامپ برای دیوان عالی، این قاضی ۵۳ ساله در مقام جدید خود سوگند یاد کرد. شمار زیادی از آمریکایی‌ها علیه کاوانا که متهم به "تعرض جنسی" بود اعتراض کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسناف شبکه خبری دویچه وله گزارش داد، مراسم ادای سوگند برت کاوانا برای قرار گرفتن در پست جدیدش در سکوت کامل در دیوان عالی آمریکا برگزار شد. در برابر ساختمان دیوان عالی اما شمار زیادی از شهروندان آمریکا که بخش زیادی از آنها را زنان تشکیل می‌دادند دست به تظاهرات زدند. آنان بدین‌وسیله اعتراض خود را علیه این قاضی مناقشه‌برنگیز اعلام کردند.

حدود دو ساعت پیش از مراسم ادای سوگند، سنای آمریکا با ۵۰ رأی در برابر ۴۸ رأی عضویت برت کاوانا در دیوان عالی این کشور را تأیید کرده بودند.

پیش از رأی اعتماد سنا به کاوانا و در جریان آن، حدود دو هزار نفر از شهروندان آمریکایی در برابر ساختمان کنگره شعارهایی را علیه کاوانا سر دادند. حدود ۱۵۰ تن از تظاهرکنندگان توانستند با شکستن سد پلیس وارد ساختمان کنگره شده و جریان رأی‌گیری در سنا را با وقفه‌های کوتاهی مواجه کنند.

زنان خشمگین بارها در جایگاه تماشاچیان شعار "شرمت باد" سر دادند. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، از نیروهای امنیتی خواست تا کسانی را که در روند رأی‌گیری اخلال ایجاد می‌کنند از صحن مجلس خارج کنند. در جریان اعتراض‌ها در مجموع ۱۶۴ تظاهرکننده بازداشت شدند.

بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در توییتر خود نتیجه آن را به سنا تبریک گفت. ترامپ مهر تأیید سنا بر عضویت برت کاوانا در دیوان عالی آمریکا را "بسیار مهیج" خواند و نوشت که به‌زودی سند عضویت او در این نهاد را امضا خواهد کرد. او سپس در جمع هواداران خود در کانزاس رأی اعتماد سنا به کاوانا را "پیروزی عظیم ملت، مردم و قانون اساسی" آمریکا ارزیابی کرد.

برت کاوانا نامزد ترامپ برای پر کردن کرسی خالی مانده دیوان عالی آمریکا بود. او در ماه ژوئیه گذشته این حقوقدان محافظه‌کار را کاندیدای این مقام کرده بود. ترامپ در روزها و هفته‌های گذشته نیز کاملا از کاوانا که به اتهام "آزار جنسی" به شدت زیر فشار قرار گرفته بود، حمایت کرد. در سنا نیز آرا شکننده بود و خطر رد صلاحیت، کاوانا را تهدید می‌کرد.

مناقشه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر تأیید کاوانا برای پست قضاوت در دیوان عالی آمریکا هفته‌ها ادامه داشت. در این مدت این قاضی ۵۳ ساله به شدت در برابر اتهام‌هایی که در رابطه با "آزار جنسی" زنان علیه او مطرح بود مقاومت کرد.

برت کاوانا از طرف سه زن از جمله کریستین بلازی فورد، استاد روانشناسی در یک دانشگاه شمال کالیفرنیا، متهم به آزار جنسی شده است. بلازی می‌گوید، ۳۶ سال پیش برت کاوانا در نوجوانی و زمانی که هر دو آنها محصل دبیرستان بودند، در حالی که مست بوده، تلاش کرده به او تجاوز کند. کاوانا اما این ادعا را بی‌اساس خوانده است.

اشغال سمتی در دیوان ۹ نفره عالی آمریکا حادثه‌ای بسیار پراهیمت است. قضات این دیوان مادام‌االعمر در مقام خود قرار می‌گیرند. با تأیید کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی، وزنه محافظه‌کارانه این دیوان سنگین‌تر می‌شود. با قرار گرفتن کاوانا در این مقام، جبهه لیبرال چهار نفره قضات دیوان عالی آمریکا در برابر جبهه‌ای پنج‌نفره از محافظه‌کاران قرار می‌گیرد. این اکثریت محافظه‌کار می‌تواند در آینده‌ای قابل تصور از جمله در این مورد تصمیم‌گیری کند که آیا می‌توان رئیس جمهوری آمریکا را در برابر دادگاه مجبور به پاسخگویی کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید