آخوندی: باید منفعت ملی خود را با منفعت دیگران پیوند بزنیم

کدخبر: ۲۴۳۳۴۶
اقتصادنیوز؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که مسئولیت ما برقراری صلح در منطقه است، گفت: اگر در جهان امروز بخواهیم یک منفعت ملی ایجاد کنیم باید منفعت ملی خود را با منفعت دیگران حداقل در حد یک منطقه پیوند بزنیم.
آخوندی: باید منفعت ملی خود را با منفعت دیگران پیوند بزنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - یک‌شنبه در آیین افتتاح دومین همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» در موزه ملی با مطرح کردن چند پرسش که آیا وقتی از ایران و تمدن ایران شهری و هویت ایرانی حرف می‌زنیم فقط از یک مفهوم رمانتیک سخن می‌گوییم، ادامه داد: آیا آن اقدامی واپس گرایانه است و تلقی جدایی طلبانه از منطقه و خودخواهانه دارد و مایه‌های ملی گرایانه در آن وجود دارد؟ یا برعکس وقتی از ایران واز فرهنگ و تمدن ایرانِ شهری حرف می‌زنیم، در واقع از صلح، یکپارچگی و تعامل فعال با جهان سخن می گوییم؟

او با اشاره به مفاهیم ملی‌گرایانه‌ای که می‌توان آن را مفهوم میراث فرهنگی دانست، افزود: اساسا درباره مفهوم تمدن یک برداشت برای توسعه در ایران امروز رخ می‌دهد. فهم من از مفهوم تمدن دو پایه اصلی یکی به معنی معرفت سامان یافته یک ملت است که به نحوی در فرآیند تاریخی توانسته اجماع نسبی را درباره جهان در بین یک ملت ایجاد کند.

وی تمدن را معرفت سامان یافته یک قوم و یک ملت دانست که در طول تاریخ شکل گرفته و به نحوی در فرایند تاریخی توانسته باعث اجماع نسبی در یک منطقه درباره جهان شود و افزود:‌ می‌توان تمدن را مترادف نظم اجتماعی نیز معرفی کرد و زوال خرافات، اشاعه معرفت، ملایم شدن آداب اجتماعی، از بین رفتن جنگ و امکان تعامل را از آثار مثبت این نوع نگاه دانست.

به گفته وی، در این مفهوم تمدن ایستا نیست و مرتب در حال بازسازی خود است و با مفهوم خلاقیت، حل مساله و کارایی همراه می‌شود.

او با تاکید بر این‌که وقتی از تمدن ایران شهری سخن می گوییم در واقع از ایران امروز حرف می‌زنیم و باید معرفت سامان یافته امروز تمدن ایران را بشناسیم و بدانیم که چه خلاقیتی برای حل مسایل در ایران دارد، ادامه داد: نمی‌توان در گذشته باقی ماند یا آن را نادیده گرفت و به ارایه تعاریفی از مفاهیم تعامل فعال با جهان و هویت پرداخت.

وی گفت: هویت ما ایجاب می کند که خود را در برابر افغانستان، ازبکستان و همه این حوزه تمدنی مسوول بدانیم در واقع باید نقشه خود را در این حوزه تمدنی بشناسیم و مسئولیت‌مان را مشخص کنیم.

آخوندی با تاکید بر این که مسئولیت ما برقراری صلح در منطقه است، گفت: اگر در جهان امروز بخواهیم یک منفعت ملی ایجاد کنیم باید منفعت ملی خود را با منفعت دیگران حداقل در حد یک منطقه پیوند بزنیم.

آخوندی افزود: در این راستا اگر بخواهیم حداقل تجربه‌ای داشته باشیم باید یک نظام معرفتی داشته باشیم، نظامی که در طول تاریخ ما را هدایت کرده باشد و آیا غیر از مفهوم ایران شهری می‌تواند ما را با پیرامون‌مان پیوند بزند؟

او تاکید کرد: وقتی از تمدن ایران شهری حرف می‌زنیم، از وضعیت ایستادگی دو هزار سال پیش صحبت نمی‌کنیم از مفهومی حرف می‌زنیم که خلق جدید دارد. معرفتی که راه را گم نمی‌کند و یک پیوستار تاریخی را به همراه دارد. این تعریف یک هشدار هم دارد. تصور اینکه می‌گوییم یک تمدن دیرینه هستیم بنابراین پایداریم، اساس و پایه بنیادینی ندارد بلکه نکته مهم در مفهوم تمدن، قدرت، خلاقیت و حل مساله است.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان این‌که اکنون که از ایران امروز حرف می‌زنیم، باید ببینیم تمدن ایران شهری امروز چه کار می‌کند و چطور می‌تواند نظم اجتماعی ایجاد کند و چه خلاقیتی برای ایران دارد. باید دید چه قدرت خلاقیتی در تمدن به وجود می‌آورد و از خود یک تعریف جدید نشان می‌دهد، در حالی که تجربه نشان داده در ۲۰۰ سال گذشته رفتن به جنبه فناورانه فقط گسست را به همراه دارد. ما نمی‌توانیم از گذشته دست برداریم و فراموش کنیم.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که اگر به حوزه تمدن ایران شهری برگردیم تازه می‌توانیم در مورد صلح حرف بزنیم، ادامه داد: صلح با مفهوم تمدن ایران شهری می‌تواند معنا پیدا کند. در این مفهوم باید از دل ایران یعنی بغداد حرف بزنیم و وارد حوزه‌ای شویم که مسئولیت داریم. فقط این نیست که وارد یک نقش شویم.

او ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که می‌گویند ایرانی‌ها یک مشکل در منطقه دارند که نمی‌توانند تعریف منافع مشترک با هیچ کس داشته باشند. در این بحث گیر می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها اساسا قدرت اینکه با جایی از دنیا تعریف مفهوم مشترکی به وجود آورند، ندارند و از جهت سیاسی این موارد را امنیتی و جاسوسی می‌خوانند و از نظر فرهنگی با انواع دوگانه‌ها آن را تعریف می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید