سورپرایزهای ایرانی در فوتبال اروپا

کدخبر: ۲۴۳۵۷۵
اقتصاد نیوز: سامان قدوس بهترین عملکرد را در بین لژیونرهای فوتبال ایران در این فصل داشته است.
سورپرایزهای ایرانی در فوتبال اروپا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه علیرضا جهانبخش راهی باشگاه برایتون در لیگ برتر انگلستان شد و سامان قدوس که کمتر فرصت بازی کردن در جام جهانی را پیدا کرده بود، به باشگاه آمیان فرانسه پیوست. قدوس که با رفتن به آمیان تبدیل به اولین بازیکن ایرانی‌ای شد که در لوشامپیونه بازی می‌کند، در فرانسه عملکرد فوق‌العاده‌ی داشته است. او که از هفته‌ی سوم به آمیان پیوسته بود، در همان اولین بازی خود برای آمیان موفق شد گلزنی کند تا شروعی خوب در فرانسه داشته باشد. درخشش‌های قدوس در فرانسه ادامه دارد و حالا بازیکن ایرانی باشگاه آمیان با گذشت ۹ هفته از رقابت‌های لوشامپیونه در ۷ بازی‌ای که برای تیمش بازی کرده، ۳ گل برای این تیم به ثمر رسانده و ۲ پاس گل هم به هم تیمی‌های خود داده است. درخشش قدوس در اولین فصل حضورش در فرانسه بهانه‌ای شد تا عملکرد چند لژیونر فوتبال کشورمان که در اولین فصل حضورشان در سطح اول فوتبال اروپا توانسته بودند در هفته‌های ابتدایی عملکرد قابل قبولی داشته باشند را مورد بررسی قرار دهیم.

شروع طوفانی در بیله‌فلد

بدون شک علی دایی یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران است. آرمینیا بیله‌فلد اولین تیمی بود که دایی در فوتبال اروپا به آن پیوست. دایی که همراه با هافبک مقتدر آن روزهای فوتبال ایران کریم باقری در فصل ۹۸-۱۹۹۷ به بیله‌فلد رفته بود، شروع خوبی در بوندس‌لیگا داشت. او در ۵ هفته‌ی اول حضورش در بیله‌فلد در بوندس‌لیگا در دو بازی مقابل اشتوتگارت و وردربرمن برای تیمش گلزنی کرد تا شروع خوبی در این تیم داشته باشد.

دایی در دومین فصل حضورش در فوتبال آلمان با سقوط آرمینیای بیله‌فلد به دسته‌ی پایین‌تر، این تیم را ترک کرد و به عنوان اولین ایرانی راهی بزرگترین باشگاه آلمان بایرن مونیخ شد. او در بایرن که آن روزها هدایتش بر عهده‌ی اوتمار هیتسفلد بود در ۴ بازی اول در بوندس‌لیگا فرصت زیادی برای بازی کردن پیدا نکرد و فقط ۳۹ دقیقه بازی کرد. دایی در اولین بازی‌ای که در بوندس‌لیگا برای بایرن فیکس بازی کرد خوش درخشید و در هفته‌ی پنجم مقابل هامبورگ ۲ گل برای باوارایی‌ها به ثمر رساند تا بایرن در آن بازی با نتیجه‌ی ۵ بر ۳ به پیروزی برسد و دایی خاطره‌ی خوبی از اولین حضورش در ترکیب ثابت پرافتخارترین تیم آلمان در بوندس‌لیگا داشته باشد.

دایی بعد از حضور در بایرن از مونیخ شهر جنوبی کشور آلمان راهی پایتخت این کشور برلین شد و در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ به تیم هرتابرلین پیوست. او در هرتا در همان اولین بازی‌ای که به میدان رفت در مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد. دایی همچنین در اولین بازی خود در بوندس‌لیگا با لباس هرتابرلین موفق شد برای این تیم مقابل هانزاروستوک گلزنی کند تا با ۲ گل زده شروع خوبی در این تیم داشته باشد.

رسیدن به ترکیب اصلی باواریایی‌ها

علی دایی، وحید هاشمیان و علی کریمی سه بازیکن ایرانی‌ای هستند که در بزرگترین باشگاه فوتبال آلمان بازی کرده‌اند. کریمی بدون شک موفق‌ترین ایرانی در بایرن بوده است. او که با انتخاب فلیکس ماگات از باشگاه الاهلی امارات راهی بایرن مونیخ شد، خیلی زود توانست خود را به ترکیب اصلی باوارایی‌ها برساند. کریمی در بازی اول بایرن در بوندس‌لیگا از نیمه‌ی دوم به میدان آمد و از بازی دوم این تیم در بوندس‌لیگا تبدیل به بازیکن اصلی مونیخی‌ها شد. جادوگر فوتبال آسیا در حالی به ترکیب اصلی بایرن راه پیدا کرد که بازیکنان سرشناسی از جمله میشائیل بالاک، باستیان شواینشتایگر، هارگریوز، مهمت شول و زی‌روبرتو در ترکیب باواریایی‌ها حضور داشتند. کریمی در بازی هفته‌ی دوم بوندس‌لیگا خوش درخشید؛ جادوگر در آن بازی که بایرن میهمان لورکوزن بود در روز پیروزی ۵ بر ۲ مونیخی‌ها یک گل برای تیمش به ثمر رساند و یک پاس گل هم داد و در تیم منتخب هفته‌ بوندس‌لیگا قرار گرفت. کریمی بعد از درخشش مقابل لورکوزن، در هفته‌ی ششم بوندس‌لیگا پاس تنها گل پیروزی بخش بایرن را داد تا این تیم با یک گل از سد فرانکفورت بگذرد. کریمی در آن هفته هم در تیم منتخب هفته‌ی بوندس‌لیگا قرار گرفت تا در ۶ هفته‌ی ابتدایی حضورش در بایرن در دوهفته در جمع برترین‌های هفته‌ی بوندس‌لیگا قرار بگیرد و عملکرد خوبی در آغاز راهش در بایرن مونیخ داشته باشد.

آغاز راه با پاس گل

مهدی مهدوی‌کیا بدون شک کم نوسان‌ترین بازیکن فوتبال ایران در سطح اروپا بوده است. او که بیش از ۱۰ فصل در بوندس‌لیگا بازی کرده، ابتدا در نیم فصل دوم فصل ۹۹-۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست. مهدوی‌کیا در بوخوم با وجود اینکه در نیم فصل دوم به این تیم اضافه شده بود، در سومین بازی‌ای که برای آن‌ها در بوندس‌لیگا بازی کرد موفق شد با وجود اینکه فقط ۲۴ دقیقه در زمین حضور داشت، برای این تیم گلزنی کند تا بوخوم با نتیجه‌ی ۲ بر صفر از سد هامبورگ بگذرد. بازی‌های خوب مهدوی‌کیا در بوخوم باعث شد او در پایان فصل این تیم را ترک کند و راهی هامبورگ شود.

مهدوی‌کیا در هامبورگ از همان هفته‌ی اول در بوندس‌لیگا فیکس بازی کرد. در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ هامبورگی‌ها در اولین بازی خود باید در زمین مدعی عنوان قهرمان بایرن مونیخ به میدان می‌رفتند. در آن بازی هامبورگ با بازی خوب مهدوی‌کیا موفق شد بایرن مونیخ را با نتیجه ۲ بر ۲ متوقف کند. مهدوی‌کیا در آن بازی یک پاس گل به همبازی‌های خود داد. او که در خط هافبک هامبورگ بازی می‌کرد در دومین بازی خودش در بوندس‌لیگا برای هامبورگ هم خوش درخشید و در پیروزی ۳ بر صفر این تیم مقابل اشتوتگارت باز هم یک پاس گل به هم تیمی‌های خود داد تا شروع خوبی در هامبورگ داشته باشد.

بهترین مدافع

رحمان رضایی موفق‌ترین مدافع ایرانی‌ای است که در سطح اروپا بازی کرده. او که از هفته‌ی یازدهم فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ به باشگاه پروجا از ایتالیا پیوسته بود، در چهار بازی اولی که در سری‌ آ در ترکیب این تیم قرار گرفت تیمشان موفق شد در ۳ بازی دروازه‌ی خود را بسته نگه دارد و کلین‌شیت کند. رضایی در چهارمین بازی‌اش برای پروجا در سری‌ آ موفق شد در روز پیروزی ۲ بر صفر این تیم، یکی از گل‌های تیمش را به ثمر برساند تا شروع خیلی خوب به عنوان یک مدافع در فوتبال ایتالیا داشته باشد. رضایی بعد از پروجا در فوتبال ایتالیا در دوباشگاه مسینا و لیورنو هم بازی کرد.

جواد نکونام و مسعود شجاعی با اینکه در اوساسونا دوران موفقی داشتند اما شروع درخشانی را تجربه نکردند و پس از چند هفته در ترکیب تیمشان جا افتادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید