انتقادات دو سناتور دموکرات به نقش آمریکا در بحران یمن

کدخبر: ۲۴۳۵۹۵
اقتصادنیوز؛ «الیزابت وارن» و «رو کانا»، دو سناتور آمریکایی با انتقاد از نقش آفرینی کاخ سفید در حمایت از ائتلاف سعودی‌ها در یادداشتی نوشتند، در حالی که مردم یمن از فاجعه انسانی رنج می‌برند، نیروهای آمریکا به ائتلاف عربستان کمک‌های نظامی اطلاعاتی می‌دهند.
انتقادات دو سناتور دموکرات به نقش آمریکا در بحران یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ دو سناتور دموکرات آمریکایی روز دوشنبه در یادداشتی با انتقاد صریح از نقش آفرینی دولت آمریکا در نبرد یمن ، پایان مشارکت واشنگتن در فاجعه انسانی در یمن را خواستار شدند.

  به نوشته وبگاه «سی. ان. ان» سناتور دموکرات «الیزابت وارن» از ایالت ماساچوست و «رو کانا» از ایالت کالیفرنیا در یادداشتی با اشاره به عمق فجایع انسانی در یمن همچون حمله هوایی ائتلاف عربستان در تابستان سال جاری به یک اتوبوس حامل محصلان یمنی که به مرگ 40 نوجوان بیگناه منجر شد، نوشتند: بسیاری از  این نوجوانان بیگناه زیر ده سال سن داشتند و سلاح‌های استفاده شده در این حمله کشنده ساخت آمریکا بود.

این دو سناتور در بخشی دیگر به موارد رخ داده در یمن چون کشته شدن 20 غیر نظامی در بیستم آوریل (31 فروردین) در یک جشن عروسی در روستایی در شمال غربی یمن اشاره کرده و نوشتند: در نتیجه این نبرد دست‌کم تاکنون 10 هزار یمنی کشته شده، بیش از دو میلیون نفر آواره و 22 میلیون نفر نیز به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند.

این دو سناتور آمریکایی سپس نوشتند: این فاجعه انسانی در طول یک شب اتفاق نیفتاده بلکه بیش از سه سال است که ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و امارات متحده عربی در حال بمباران یمن به عنوان بخشی از نبرد نیابتی در منطقه علیه مبارزان حوثی هستند.در این مدت نیز آمریکا بی سرو صدا در حال ارائه انتقال اطلاعات و مشاوره‌های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان است و حتی دولت ما در آسمان‌ها به جنگنده‌های ائتلاف سعودی سوخت می‌رساند. دولت ما به این ائتلاف کمک می‌رساند. دولت ما فروش بمب‌ها و موشک‌هایی‌که در این نبرد از سوی ائتلاف استفاده می‌شود را تصویب می‌کند.

این دو سناتور با اشاره به ناخشنودی کنگره از وضعیت یمن و محاسبه نادرست تصمیم گیرندگان کاخ سفید نوشتند : کنگره هرگز دخالت ما در این نبرد را تصویب نکرده است.  به همین دلیل ،ما از تلاش دوجانبه و دو حزبی برای پایان دادن به مشارکت آمریکا در جنگ داخلی یمن حمایت کرده‌ایم، مگر آنکه کنگره به طور ویژه آن را تصویب کند. بر این باوریم در حالی‌که عملیات ضد تروریسم علیه القاعده و گروه‌های وابسته به آن ادامه داشته باشد، حمایت از عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها متوقف ‌شوند.سناتورهای یادشده نوشتند: تصمیم دولت در افزایش حمایت آمریکا از حملات ائتلاف موجب به سخره گرفتن قدرت نظارتی کنگره می‌شود. نادیده گرفتن بی‌توجهی‌های آشکار ائتلاف سعودی به معیارها و قوانین بین‌المللی در جنگ موجب ارتقاء جایگاه آمریکا در جهان نمی‌شود. حمایت از روند این نبرد نیابتی ناخوشایند به ایمن‌تر شدن آمریکا منجر نمی‌شود.

این دو سناتور آمریکایی در بخش دیگر این یادداشت نوشتند: بحران در یمن در حال وخیم شدن است و آمریکا می‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. ما قادریم ائتلاف سعودی را مسئول این ماجرا برشماریم.ما می‌توانیم از تمامی جناح‌های درگیر بخواهیم تا به خشونت پایان دهند. می‌توانیم از «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن حمایت کنیم.

در خاتمه این یادداشت آمده است: مردم یمن رنج می‌برند و آمریکا به جای حمایت از بمباران‌های بیشتر، به پیشبرد صلح در منطقه می‌تواند کمک کند. کنگره، مسئولیت فوری در این زمینه به عهده دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید