مشاوره کمپین ترامپ با شرکت اطلاعاتی اسرائیل درباره انتخابات

کدخبر: ۲۴۳۷۲۴
اقتصادنیوز: روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا گزارش کرده رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات درباره ارتباط احتمالی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در حال بررسی و تحقیق درباره موضوع روابط "ریک گیتس" معاون مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ و یک گروه اطلاعاتی اسرائیلی به نام«Psy - Group » است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت، روزنامه نیویورک تایمز نخستین بار امروز سه شنبه در گزارشی نوشت که ارتباطاتی میان ریک گیتس و شرکت اسرائیلی Psy – Group وجود داشته است.

در ابتدا گزارش شد یک مقام ارشد کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ترامپ از این شرکت اطلاعاتی خصوصی اسرائیلی برای طرح‌ریزی یک « برنامه دستکاری با استفاده از شبکه‌های اجتماعی» علیه رقبای سیاسی از جمله با استفاده از صفحات اینترنتی جعلی و گسترش اطلاعات غلط درخواست کرده بود.

براساس این گزارش رابرت مولر بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ – روسیه و مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ از نزدیک در حال بررسی ارتباطات ریک گیتس با شرکت Psy – Group است.

این گزارش تصریح ساخت: دفتر مولر از کارمندان Psy – Group مصاحبه‌هایی را به عمل آورده و اسنادی را از مقر این شرکت در اسرائیل جمع‌آوری کرده است.

مولر عمدتا متمرکز بر این موضوع شده که ۲ میلیون دلار در فاصله زمانی کمی بعد از انتخابات ۲۰۱۶ از سوی "جورج نادر" یک مشاور ارشد دولت امارات متحده عربی و یک حامی کمپین ترامپ به حساب بنیانگذار این شرکت اسرائیلی واریز شده است.

این گزارش عنوان کرد که در مارس ۲۰۱۶ ریک گیتس از تلاش‌های شرکت Psy – Group به عنوان یک شرکت خصوصی اسرائیلی گردآوردنده مقام‌های اطلاعاتی سابق اسرائیل از طریق یک رایزن جمهوری‌خواه به نام "جورج بیرنبائوم" مطلع می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارشش به نقل از یک منبع آگاه به ارتباطات ریک گیتس با "جوئل زامیل" مالک شرکت Psy – Group می‌نویسد: مدارکی هنوز وجود ندارد که کمپین ترامپ به پیشنهادات این شرکت عمل کرده باشد و گیتس نهایتا به تلاش‌های Psy – Group علاقه‌مند نشد.

با این حال زامیل در اوت ۲۰۱۶ با دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ ترامپ در محل برج ترامپ دیدار کرده است و جورج نادر، مشاور ارشد امارات متحده عربی در این دیدار شرکت داشته است. در دهه ۱۹۹۰ بیرنبائوم به بنیامین نتانیاهو برای نخست وزیر شدن در اسرائیل کمک کرد و در سال‌های پس از آن به چهره‌های سیاسی در اسرائیل نزدیک بوده است. هنگامی که او با گیتس در برج مبارزه انتخاباتی ترامپ دیدار کرد، شرکت Psy – Group را به گیتس توصیه کرد، چرا که گیتس علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی برای آسیب زدن به رقبای انتخاباتی ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه بود.

بیرنبائوم بر طبق این گزارش دو طرف را وارد ارتباط کرد.

بر طبق اسناد به دست آمده توسط تیم بازرسان مولر گروه Psy – Group پیشنهاد یک کمپین دستکاری در شبکه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، سناتور تد کروز را مطرح کرده است.

او پیشنهاد داده بود که برای این کمپین برای حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی به منظور حمله به کروز و بی اعتبار کردنش نزد اعضای حزب جمهوری‌خواه استفاده شود.

همچنین طبق این گزارش شرکت Psy – Group پیشنهاد داده که به کمپین ترامپ «اطلاعات منحصر به فرد» از جانب «منابع پنهانی» ارائه دهد، اما طبق این گزارش کمپین ترامپ پیشنهاد را نپذیرفته است.

شرکت اسرائیلی به کمپین ترامپ یک پروژه دیگر با هدف استفاده از تاکتیک‌های مشابه علیه هیلاری کلینتون که در بهار ۲۰۱۶ کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دموکرات‌ها بود، پیشنهاد داد. این پیشنهاد همچنین شامل یک اشاره نامشخص به « فعالیت‌های اطلاعاتی تکمیلی» که کلینتون را هدف قرار بگیرند،‌ بوده است.

این شرکت به کمپین ترامپ خدماتی نظیر ایجاد کمپین‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای هدف گرفتن کلینتون و بهره‌برداری از اختلافات و دشمنی‌ها در داخل مخالفانشان را داده است،‌ اما این پیشنهاد هم پذیرفته نشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید