پژمانفر در سوال از وزیر ارشاد: کودتای فرهنگی در حال وقوع است

کدخبر: ۲۴۳۹۲۷
اقتصادنیوز: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده است، گفت: متأسفانه ۸۶ درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای در اختیار خارجی‌ها است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، نصرالله پژمان‌فر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت آینده‌سازان کشورمان دارد و این در حالی است که امروزه این بازی‌ها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اساس نکته مذکور شاهد گسست نسلی و فاصله بین فرزندان و والدین هستیم که این امر تصادفی نیست، اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد تا مشکلات مذکور برطرف شود، براین اساس در بند (3) ماده (2) اساسنامه بنیاد یاد شده آمده است "تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب" باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان 86 درصد بوده و نهایتاً بازی‌های داخلی 14 درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضییع دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی، روابط جنسی و غیره مشاهده می‌شود.

رئیس کمیته فضای  مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه باز‌ی‌های مذکور قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سوال کرد چرا نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی بی‌توجهی رخ داده است.

پژمانفر ادامه داد: متأسفانه به جای اجرای این بند از اساسنامه مبنی بر"تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب"، عنوان رده بندی سنی را صرفا اجرایی کرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی های رایانه‌ای و موبایلی از مولفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی‌ که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 67 درصد از جمعیت استفاده کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از 30 سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از 60 درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود 30 میلیون از فرزندان این کشور دچار صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی شده‌اند.

پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌های صرفا بر اساس کپی رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: در پرسشنامه‌ای بیش از 50 درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کردند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که مجموعه مذکور در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد بازی‌های رایانه‌ای به دلیل همسو بودن با بازی‌های خارجی است، اظهار کرد: باید گفت که کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده و فرزندانمان در مواجهه با شدیدترین هجمه‌ها هستند و بر این اساس مجموعه مذکور در انجام وظیفه‌اش کوتاهی کرده است./

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید