اتحاد ایرانی ها برای ادای احترام به فوتبالیست های اسطوره

کدخبر: ۲۴۴۵۱۸
اقتصاد نیوز: هجوم ایرانی‌ها در رای‌گیری‌های اینترنتی ادامه دارد. این‌بار انتخاب بهترین بازیکنان تاریخ جام ملت‌ها تحت تاثیر عادت همیشگی ایرانی‌ها قرار گرفته است. پس از انتخاب علی دایی و علی کریمی به عنوان بهترین مهاجم و هافبک تاریخ جام ملت‌ها، حالا مهدی مهدوی‌کیا هم در بین مدافعان بیشترین رای را به دست آورده است.
اتحاد ایرانی ها برای ادای احترام به فوتبالیست های اسطوره

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، از زمانی که رای‌گیری‌های اینترنتی باب شد هر زمانی که یک ایرانی در این انتخاب‌ها حضور داشت، معمولا آن شخص در آن رای‌گیری به عنوان نفر اول انتخاب شد. در این سال‌ها بوده زمان‌هایی که به دلیل هجوم کاربران ایرانی برای نظرسنجی‌ها، نتیجه‌ی آن نظرسنجی را که با پیروزی ایرانی‌ها همراه بوده، مورد قبول قرار نگرفته است.

مهدی مهدوی‌کیا یکی از موفق‌ترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران است که در باشگاه هامبورگ روزهای خوبی را سپری کرد. مهدوی‌کیا در یکی از فصل‌هایی که در هامبورگ حضور داشت و در آن فصل اکثرا نیمکت نشین بود، در پایان فصل در انتخاب بهترین بازیکن فصل این تیم با رای بالا به عنوان بهترین بازیکن فصل هامبورگ انتخاب شد. انتخابی که با هجوم کاربران ایرانی نتیجه‌اش به سود مهدوی‌کیا رقم خورده بود و در واقعیت ملی‌پوش خوش اخلاق آن روزهای فوتبال ایران، شایستگی آن انتخاب را در آن فصل نداشت. با توجه به انتخاب مهدوی‌کیا در آن فصل مدیران باشگاه هامبورگ اعلام کردند که این رای‌گیری به دلیل هجوم هواداران ایرانی قبول نیست و این عنوان را به مهدی ندادند. البته مهدوی‌کیا یکبار به شایستگی این عنوان را در پایان فصل در باشگاه هامبورگ کسب کرده بود.

یکبار دیگر در سال ۲۰۰۵ وقتی فدراسیون جهانی می‌خواست از بین ۱۰ وزنه‌بردار تاریخ‌ساز به مناسبت ۱۰۰ سالگی‌اش، یکی را به عنوان بهترین انتخاب کند، هجوم ایرانی‌ها باعث دردسر شد. در آن سال اینقدر از ایران ایمیل ارسال شد که سایت‌ فدراسیون جهانی از دسترس خارج شد. محمدرضا آخوندی، عضو ایرانی تشکیلات روابط عمومی فدراسیون جهانی به خبر آنلاین گفته بود: «درباره انتخاب بهترین ورزشکار باید بگویم اولین بار در سال ۲۰۰۵ بود که این تصمیم را گرفتند البته در آن سال یک قرن از آغاز به کار فدراسیون جهانی می‌گذشت. برای این مراسم قرار شد بهترین ورزشکار قرن را معرفی کنند. برای همین یک تعدادی از وزنه‌برداران نامی را گلچین کردند و به رای گذاشتند. برای هر رای کاربران باید یک ایمیل به سایت فدراسیون جهانی می‌فرستادند. در آن سال حسین رضازاده هم یکی از آن ۱۰ نفر بود و اینقدر ایمیل برای فدراسیون جهانی از ایران فرستاده شد که سایت فدراسیون جهانی از کار افتاد. البته بسیاری از ایمیل‌ها واقعی بود اما سایت فدراسیون جهانی و تکنسین‌هایش اعتقاد داشتند تعدادی از این ایمیل‌ها حمله رباتیک است. آن‌ها می‌گفتند چندین هزار ایمیل توسط ربات‌ها فرستاده شده بود و سایت را از کار انداخت. همین مساله باعث شد که آن سال، آنها رای‌گیری را باطل کنند و از تمام آن ۱۰ وزنه‌بردار نامی برای آن یک قرن، تقدیر شود».

پیروزی قاطع ایران مقابل آسیا

در آستانه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که در کشور امارات برگزار می‌شود حالا سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بهترین‌های تاریخ این رقابت‌ها در هر پست را با رای کاربران خود انتخاب می‌کند که علی دایی آقای گل جهان به عنوان بهترین مهاجم تاریخ این رقابت‌ها انتخاب شد. دایی در حالی بهترین مهاجم شد که در ابتدا یاسر القحطانی عربستانی پیش بود اما زمانی که ایرانی‌ها متوجه شدند دایی در این نظر سنجی حضور دارد، کاپیتان اسبق تیم ملی با کسب کردن ۵۹ درصد آرا به عنوان بهترین مهاجم تاریخ این رقابت‌ها انتخاب شد.

بعد از انتخاب دایی، علی کریمی به عنوان بهترین هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب شد. جادوگر فوتبال آسیا از همان لحظه‌های اول رای‌گیری با توجه به حمایت خوبی که از او شد، با قاطعیت صدرنشین شد و در نهایت با کسب ۹۱ درصد آرا به عنوان بهترین هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب شد.

به تازگی هم انتخاب بهترین مدافع این رقابت‌ها آغاز شده و مهدی مهدوی‌کیا هم که فعلا با کسب ۸۲ درصد آرا بهترین مدافع تاریخ جام ملت‌های آسیا است، قطعا به این عنوان می‌رسد. مهدوی‌کیا در حالی به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ جام ملت‌های آسیا در این نظر سنجی حضور دارد که از ۴ دوره‌ای که در جام ملت‌های آسیا بازی کرده است در ۳ دوره‌ی آن از جمله جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ چین که بهترین حضورش در این رقابت‌ها هم بود، به عنوان هافبک در زمین حضور داشته است و فقط در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ که ایران توفیقی هم نداشت در ۳ بازی از ۴ بازی تیم ملی به عنوان مدافع در زمین بازی کرده است.

۳ بازیکن ایرانی در حالی به عنوان بهترین‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب شده‌اند که هیچکدام نه تنها قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه نکرده‌اند بلکه حتی تا به حال طعم حضور در فینال این رقابت‌ها را نچشیده‌اند و در رقابت با بازیکنانی که توانسته‌اند قهرمان جام ملت‌ها هم شوند، با حمایت هواداران ایرانی به پیروزی رسیده‌اند.

در اینکه علی دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی کیا که هر سه هم مرد سال آسیا شده‌اند دوران درخشانی در جام ملت‌ها داشتند شکی نیست. دایی در ۹۶ عالی بود و مهدوی کیا و کریمی در ۲۰۰۴. با این حال فاصله زیاد این ایرانی‌ها با رقبایشان درحالی که هیچ یک قهرمان جام ملت‌های آسیا هم نشده‌اند، نشان دهنده پشتکار هموطنان در رای دادن است.

اگر کارشناسان فوتبال آسیا هم بهترین‌های جام ملت‌ها را انتخاب کنند بازهم احتمالا دایی، کریمی و مهدوی کیا شانس انتخاب شدن داشتند، اما اینکه هر سه با این اختلاف بهترین شوند چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد.

در دو دهه اخیر که رای دادن اینترنتی رایج شده معمولا گزینه‌های غیر ایرانی مقابل گزینه ایرانی تسلیم بودند. کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالا اگر برای پست دروازه‌بان وحید طالب‌‌لو را با تنها چند دقیقه بازی در جام ملت‌ها مقابل محمد الدعایه قرار دهد بازهم برتری مطلق با گزینه ایرانی خواهد بود.

شاید تنها نظرسنجی اینترنی که در این سال‌ها برگزار شده و در آن ایرانی‌ها هم حضور داشته‌اند و در نهایت شایسته‌ترین فرد انتخاب شده، انتخاب بهترین بازیکن زمین در بازی‌های تیم ملی در جام جهانی بوده است که با رای کاربران سایت فیفا انتخاب می‌شود. شاید چون اکثر مردم ایران نمی‌دانند که بهترین بازیکن زمین در بازی‌های جام جهانی را می‌توانند انتخاب کنند، بازیکنان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در هیچ بازی‌ای نتوانستند بهترین بازیکن زمین شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید