ابتکار: خانواده ها در برقراری ارتباط دچار اختلال شده اند

کدخبر: ۲۴۴۵۴۳
اقتصادنیوز :معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: خانواده ها امروزه در برقراری ارتباط سریع و مفاهمه دچار اختلال و لکنت زبان شده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،معصومه ابتکار شامگاه شنبه در طرح گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی در همدان اظهار کرد: عواملی نظیر اشتغال اعضای خانواده، گسترش شبکه های اجتماعی و انقلاب دیجیتال در بروز کاهش سرعت ارتباط تاثیر داشته است. 

وی افزود: معاونت زنان و خانواده دولت دوازدهم بررسی علل بروز اختلال مهارتی و ارائه راه حل تقویت مهارت های گفت و گو و مفاهمه را به عنوان طرح راهبردی در 22 استان کلید زده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: این معاونت با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان قوی ترین انجمن علمی و اجتماعی کشور وارد کار شده و این انجمن در 31 استان افرادی را به عنوان نماینده و مسئول طرح معرفی کرده است.

ابتکار گفت: کانون گفت و گوی امام موسی صدر شکل گرفته و برای ارتقای مهارت های ارتباطی تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی وزارت علوم و آموزش و پرورش منعقد شده است.

  تنهایی بحران اخیر جامعه جهانی

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: طبق مطالعه بر روی 55 هزار تن در جهان مشخص شده که بحران دوره معاصر تنهایی است و برخی کشورهای اروپایی وزیر «تنهایی» تعیین کرده است.

ابتکار گفت: برخی مواقع به شکلی در شبکه های اجتماعی تلقین می شود که ایران بدترین کشور در تمامی مولفه ها است در حالیکه در انگلیس وزیری برای خودکشی انتخاب شده است.

وی علت بروز بحران تنهایی را جدایی انسان از اصل خود و فاصله گرفتن جامعه از معنویت دانست و افزود: تنهایی در دوره سالمندی امری طبیعی است اما طبق این مطالعه 40 درصد جوانان بین 16 تا 35 سال با وجود داشتن خانواده احساس تنهایی می کنند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: علت احساس تنهایی این گروه سنی شکل گرفتن حس دیده و شنیده نشدن، نبود زمینه مطالبه گری و بیان مسائل و مشکلات است.

وی افزود: بر این اساس در ادامه گفت و گوی ملی خانواده، گفت و گوی بین نسلی مطرح می شود چرا که ناتوانی در برقرای صحیح ارتباط و خوب نشنیدن، مسائل و مشکلات زیادی را از نظر روانشناختی و اجتماعی در آینده به جامعه تحمیل می کند.

وی افزود: هم اینک این معضل در برخی استان ها وجود دارد حتی استان هایی که از نظر اعتیاد سفید هستند اما با مشکل اختلال و ارتباط مواجه هستند.

 پست 28 زن همتراز با معاون وزیر

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: توجه به عدالت جنسیتی می تواند به برقراری و رعایت عدالت در داخل خانواده و جامعه و ایجاد حس مفاهمه کمک کند.

ابتکار یکی از محورهای مورد بحث در عدالت جنسیتی را ایجاد فرصت برای حضور بانوان در پست های مدیریتی و اداری بیان کرد.

وی اضافه کرد: براساس نظر شورای عالی اداری و ابلاغ رئیس جمهوری از ابتدای دولت دوازدهم مقرر شد 30 درصد پست‌ های مدیریتی دولت در اختیار زنان قرار ‌گیرد.

معاون رئیس ‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: هم اینک 41 درصد کارمندان کشور بانوان هستند و باید از بانوان توانمند که امکان حضور در پست های مدیریتی دارند استفاده کرد.

ابتکار اضافه کرد: می توان با مشارکت دادن بانوان در سیاستگذاری و برنامه ریزی ها، کشور را از ایده ها و دیدگاه های آنها بهره مند کرد؛ البته این سیاست به وزیران و استانداران ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در نشست آینده هیات دولت کارنامه عملکرد وزیران در ارتباط با انتصاب زنان در پست های مدیریتی سنجیده می شود.

ابتکار افزود: در حال حاضر 28 زن در پست های همتراز با معاون وزیر مشغول به کار هستند و حتی وزارت ورزش و جوانان دارای 2 معاون وزیر زن است. 

 افزایش تاب آوری اقتصادی برای عبور از تحریم

معاون رئیس ‌جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: نهادهای بنیادین جامعه نقش حمایتی، پرورشی و الهام بخش برای نسل آینده و آحاد جامعه دارند. 

ابتکار افزود: تبعات اقتصادی و اجتماعی کشور پس از خروج آمریکا از برجام و ادامه فشار آمریکا بر ایران پس از انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است.

وی تاکید کرد: با این وجود جامعه برای عبور از تحریم ها باید از منظر اجتماعی و اقتصادی تاب آوری و استحکام بالایی داشته باشد که در زمینه اقتصادی رهبر فرزانه انقلاب سیاست اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند.

معاون رئیس ‌جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در بُعد اجتماعی نیز باید مشکلات و چالش ها را شناخت و با اجرای سیاست های تدوین شده برای رفع آنها راه حل ارائه کرد.

ابتکار افزود: بخشی از بحران های خانواده ناشی از اقتصاد است که دولت در این راستا اقدام به ایجاد فرصت های شغلی، بهبود فضای کسب و کار و رشد شاخص های اجتماعی و اقتصادی کرده است.

وی ادامه داد: با وجود تلاش های موثر دولتمردان برای بهبود شرایط، اما راه طولانی در پیش است چراکه تعداد جوانان و دانش آموختگان جویای کار زیاد است. 

ابتکار وجود مشکلات حقوقی در بخش خانواده را غیرقابل انکار دانست و گفت: تدوین قوانینی در راستای حمایت از خانواده و آحاد جامعه بسیار مهم است.

وی گفت: لایحه حمایت از کودک و نوجوانان پس از چندین سال توقف در مجلس با پیگیری دولت در شهریور امسال تصویب شد. این لایحه در چارچوب موازین شرعی و در ارتباط با حقوق کودکان نوجوانان است.

وی ادامه داد: لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» هم که در دست بررسی است در حمایت از خانواده می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و نظر نهایی رئیس قوه قضاییه این لایحه هم تصویب شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید