فردا تکلیف نام کشور مقدونیه روشن می‌شود

کدخبر: ۲۴۴۶۵۳
اقتصادنیوز: پارلمان مقدونیه روز دوشنبه برای تایید یا رد توافق تغییر نام کشور و با هدف سازش نهایی به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو رای می‌دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت، زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه با نبردی سخت در به دست آوردن آرای لازم به منظور تغییر نام این کشور به "مقدونیه شمالی" و با هدف پایان دادن به تنشی چندین ساله با آتن و گشایش راهی به سوی پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو روبروست.

او به دو سوم آرای قانونگذاران مقدونیه‌ای به منظور تغییر نام این کشور نیاز دارد.

اما ائتلاف سوسیال دموکراتیک نخست وزیر مقدونیه مورد حمایت احزاب آلبانیایی‌تبار که یک چهارم جمعیت ۲.۱ میلیون نفری آن را تشکیل می‌دهند، به قدر کافی رای ندارند.

نخست وزیر مقدونیه باید حمایت چندین حزب را از اپوزیسیون راست گرای این کشور به دست بیاورد که به شدت هم مخالف چنین توافقی با یونان هستند.

از زمان استقلال مقدونیه از یوگسلاوی به سال ۱۹۹۱، آتن در تلاش است تا نام مقدونیه را تغییر دهد و می‌گوید مقدونیه یکی از استان‌های شمالی این کشور است.

یونان مدت‌هاست که تلاش‌های دولت اسکوپیه را در پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو متوقف کرده است.

اما نقطه عطف ژوئن سال جاری میلادی زمانی به دست آمد که نخست وزیر مقدونیه و الکسیس سیپراس، همتای یونانی‌اش بر سر نام مقدونیه شمالی توافق کردند.

مقدونیه در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ همه پرسی برگزار کرد و در آن ۹۰ درصد از شرکت کنندگان به نفع این توافق رای دادند؛ البته میزان شرکت در آن کمتر از ۵۰ درصد بود.

شرکت کم مردم در این همه پرسی ضربه‌ای بر پیکره کمپین تغییر نام مقدونیه زائف بود.

ناکامی مقدونیه در تغییر نام ممکن است این کشور را به انزوا بکشاند؛ به طوریکه سیپراس در ژوئیه گفته بود اگر این توافق تایید نشود، اسکوپیه به ناتو و اتحادیه اروپا ملحق نخواهد شد.

زائف نیز گفته است که این فرصتی است که دیگر تکرار نمی‌شود و از اپوزیسیون خواسته تا آن را غنیمت بشمارند.

دبیرکل ناتو این باره گفت: برنامه دیگری در دستور کار برای پیوستن به این ائتلاف نیست. تنها راه، توافق بر سر مساله نام است.

جلسه پارلمانی مقدونیه روز دوشنبه ساعت ۱۱ به وقت محلی آغاز می‌شود و ضرب‌الاجلی برای پایان آن در نظر گرفته نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید