الجزیره بررسی کرد؛

اقدامات احتمالی عربستان در برخورد با پرونده خاشقجی

کدخبر: ۲۴۴۷۴۷
اقتصادنیوز؛ شبکه الجزیره در مطلبی به نقل از یک نویسنده ترکیه ای به اقدامات احتمالی که ریاض در موضوع جمال خاشقجی به آن روی خواهد آورد، پرداخته است.
اقدامات احتمالی عربستان در برخورد با پرونده خاشقجی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ شبکه الجزیره در گزارشی با عنوان «آیا ریاض بن سلمان را با آرامکو و شخصیت کبیر نجات می دهد» آورده است: «طه داغلی» نویسنده روزنامه صباح ترکیه احتمال داد که عربستان اگر دخالتش در پرونده ربودن و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی ثابت شود باید تاوان سنگینی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بپردازد.

الجزیره می نویسد: داغلی در مقاله ای در روزنامه نزدیک به دولت ترکیه امروز یکشنبه از امکان اینکه ریاض شخصیت برجسته ای را مسئول ترور معرفی و وی را به دادگاه بین المللی کیفری معرفی کند، خبر داد و بعید ندانست که عربستان  در عرضه سهام شرکت نفت آرامکو که ارزش آن دو تریلیون دلاری است در بورس نیویورک به من منظور نجات مسئول حقیقی قتل خاشقجی تعجیل کند. اگر ریاض در این زمینه مخالفت کند با مجازات های سنگین از سوی ترامپ که شامل محمد بن سلمان می شود، روبرو خواهد شد.

این شبکه نوشت: عربستان همواره نگرانی خود را از عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک اعلام کرده است.

این نویسنده ترکیه ای ضمن اشاره به حرفهای ترامپ مبنی بر اینکه موضوع خاشقجی را با فروش سلاح به عربستان گره نمی زند زیرا این قراردادهای تسلیحاتی شغل برای آمریکایی ها ایجاد می کند و اینکه در صورت تحریم تسلیحاتی عربستان این کشور از منابع دیگر مانند چین و روسیه سلاح خواهد خرید؛ می نویسد که با وجود اهمیت تجارت سلاح که عقل تاجر کاخ سفید را ربوده است؛ اما واشنگتن ماموریت دیگری هم برای عربستان قائل است و آن نقطه ثقل مهم در خاورمیانه است. واشنگتن به عربستان به عنوان تامین کننده مالی معامله قرن و مشروع جلوه دادن آن در منطقه و نیز تامین کننده مالی برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل می نگرد.

الجزیره آورده است: داغلی اینکه اروپایی ها تحریم های تسلیحاتی ضد ریاض در صورت گناهکار بودن آن در پرونده خاشقجی اعمال کنند را با دیده تردید نگریسته و اعلام کرده است که اروپایی قبلا نیز به معمر قذافی و صدام هم سلاح فروختند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید