مخالفان FATF با گوشی آمریکایی به خیابان‌ها می‌آیند

کدخبر: ۲۴۴۸۵۶
اقتصادنیوز: سید مصطفی هاشمی طبا در روزنامه شرق نوشت: آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فرموده‌‌اند آنان ‌که به CFT رأی داده‌‌اند، منطقشان «نمی‌توانیم، می‌ترسیم، تنها می‌مانیم است اما متقین می‌گویند، می‌توانیم نمی‌ترسیم، خدا با ماست. می‌گویند اگر FATF را نپذیریم، پول به ما نمی‌دهند و ما را محاصره می‌کنند، ارز به ما نمی‌دهند، مگر شما به‌خاطر این مسائل انقلاب کردید؟».

به گزارش اقتصادنیوز، هاشمی طبا در ادامه نوشت: باید به ایشان گفت مگر مردم به‌خاطر گاز، بنزین، نان، لباس، هواپیما، سفر حج، سفرهای تفریحی و وسایل زندگی انقلاب کردند که کشور نفت به خارجیان کافر می‌فروشد و با پول آن به اقتصاد کفار کمک می‌کند و از آنها خرید می‌کند و کارخانه‌های آنها را به رونق می‌آورد؟

البته این نوع مواضع می‌تواند انگاره‌ای درست باشد، به‌شرطی‌که اگر به آن اعتقاد دارند، از گرانی روزافزون ارز خارجی، نبود حقوق کارمندان دولت، اقتصاد نابسامان، کمبود کالا در کشور و گرانی‌های پیش‌بینی‌پذیر، کمبود دارو و هزاران مسائل شبیه به آن گله نکنند.

مگر ما برای این کالاها و ارز خارجی انقلاب کرده‌ایم؟ افرادی مثل ایشان که اتفاقا نظراتشان هم از دیدگاهی صائب است، تبعات هر تصمیم برای جامعه و مردم را باید مسئولانه بشکافند و راه‌حل‌های موردنظر و سبک زندگی موردنظرشان رابرای مردم بگویند.نه آنکه شعار انقلابی دهند و در برابر مسائل اقتصادی و اجرائی دیدگاه باز و آزادگرایانه داشته باشند و تبعات سیاست‌های مدنظر را به مردم نگویند و از دولت مطالبه کنند.

بدون تردید پیوستن به FATF مثل هر قرارداد خارجی و معاهده بین‌المللی (اگر از محاسن آن بگذریم)، مقررات کاملا مطلوب مسئولان نیست و چه بهتر بود در داخل و بر حسب قوانین داخلی، با تروریسم و پول‌شویی برخورد می‌شد؛ کمااینکه در سطح بین‌المللی ایران عملا با تروریسم مقابله‌ای جدی کرده است. اما مخالفان تصویب FATF اگر صداقت دارند، باید همان‌طور که با قوی‌ترین جملات و تندترین کلمات، به موافقان هجمه می‌برند، با پذیرش مسئولیت ایران بدون برجام و بدون FATF، شرایط بعد از آن را برای مردم تبیین کنند؛ نه اینکه در باد شعارها و کلمات دهان‌پرکن و ظاهرا انقلابی بخوابند؛ یعنی با تشریح دلایل مخالفت و نیز بیان تبعات سیاسی آنها، درخواست رفراندوم برای تأیید نظر خودشان کرده، جمعیت چند صد نفری مجهز به موبایل‌های سامسونگ و اپل را در مخالفت با FATF هدایت کنند.

اتفاقا در همین راستا، دکتر ولایتی حرف به‌حقی زده بود که موجب حمله بسیاری از افراد به ایشان شد. حرف ایشان در حقیقت چنین بود که افراد انقلابی و پایمرد به انقلاب، آن‌قدر می‌ایستند تا مثل یمنی‌ها با یک دمپایی، لنگ و کلاشنیکف بجنگند و در حقیقت آینده را به درستی تصویر کرده بود.

متأسفانه روحانی نیز توان گفت‌وگو با مردم و ذکر مشکلات خود را ندارد و تکلیف اجباری و قانونی خود را برای مردم و تلاش برای تحقق وظایف خود را تشریح نمی‌کند و فقط به ارائه تصاویر زیبا (و البته عمدتا ناشدنی) می‌پردازد. به نظر می‌رسد این راه را به‌عنوان حفظ آبروی نظام و ایجاد‌نکردن تنش در جامعه برگزیده است که البته از این نقطه‌نظر پسندیده و پذیرفتنی است، اما به‌هیچ‌وجه جبران مافات نکرده و مردم را به شرایط اداره کشور آگاه نکرده و بدتر از همه، پاسخ درستی به مخالفان نمی‌دهد.

دولت باید صادقانه عیب‌های خود را بپذیرد و علت سیاست‌های خود را برای مردم تشریح کند. برای مثال، در مقابل انتقاد از اینکه چرا اجازه واردات می‌دهد، باید تشریح کند مجلس یک هزینه 340 میلیارد تومانی در قانون بودجه 97 برای دولت پیش‌بینی کرده است و دولت باید به این درآمد دست پیدا کند و این کار را با فروش ارز (برای واردات کالا و درآمد گمرک حاصل از آن)، فروش ارز در بازار آزاد یا به مسافران سفرهای خارج، اخذ مالیات درآمد و مالیات بر ارزش افزوده تأمین می‌کند.

بگوید اگر چنین نکند، درآمد حاصل نمی‌شود و نمی‌تواند حقوق و مزایای کارکنان دولت، یارانه‌ها و دیگر هزینه‌های مربوطه را بدهد و اگر تجارت خارجی ما به‌خاطر عدم تصویب FATF لنگ شود، باید به طریق غیررسمی و از طریق دلالان بین‌المللی که همگی وابسته به استکبار جهانی هستند، با صرف هزینه‌های زیاد، مقدار اندکی نفت بفروشد و صادرات کالاهای دیگر کشور هم متوقف می‌شود.

این در شرایطی است که مثلث عغع (عبری، غربی، عربی) در چهره مثلث بپت (بولتون، پمپئو، ترامپ) به نمایندگی از یکی از مثلث‌های پرچم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی برخاسته‌‌اند و البته ستاره داوود هنگامی کامل می‌شود که از داخل گوشه دیگری بر آن الحاق شود؛ ستاره‌ای که هماهنگ با آن مثلث شوم، با سخنگویی ترامپ که برجام را مخالف منافع آمریکا دانسته و از آن خارج شده است، می‌خواهد ایران را از برجام خارج کند؛ یعنی بنا بر نظر ترامپ که تداوم برجام را مامخالف منافع آمریکا دانست، برجام را نابود کند و این مخالفان داخلی در لباس انقلابی و دلسوزی برای انقلاب، می‌خواهند ستاره داوود را کامل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان که امروز تمام‌قامت به دفاع از جمهوری اسلامی برخاسته و در خدمت ایشان هیچ ‌تردیدی نیست، در مجلس به‌صراحت گفت قول نمی‌دهیم مشکلات ما با تصویب FATF حل می‌شود، اما قول می‌دهیم بهانه را از دست آمریکا بگیریم. آیا شعاردهندگان مخالف تصویب FATF تصور کرده‌‌اند اگر ایران نتواند هیچ‌گونه مراوده بانکی داشته باشد و دست اتحادیه اروپایی را با این اقدام پس بزند و حتی چین و روسیه نتوانند با ایران معامله بانکی داشته باشند، چگونه باید زیست خود را تداوم بخشد و چه میزان باید هزینه بپردازد؟ آیا با این اقدام امید مردم ما را زیاد می‌کنند، یا مردم را مأیوس به آینده می‌کنند؟ باید با تدبیر، اجزای این مثلث را در هم شکست تا جمهوری اسلامی پرتوان، همچنان در صحنه بین‌المللی نقش‌آفرینی داشته و در صحنه داخلی به توسعه پایدار  دست یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید