۲ شرکت لابی‌گر آمریکایی همکاری خود را با عربستان قطع کردند

کدخبر: ۲۴۵۰۸۷
اقتصادنیوز: به دنبال احتمال دست داشتن عربستان سعودی در مسئله ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، دو شرکت لابی‌گر آمریکایی روابط خود با ریاض را قطع کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه هیل نوشت، در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه، دو شرکت لابی‌گرآمریکایی روابط خود را با عربستان سعودی قطع کردند.

نشریه‌های واشنگتن پست و پولیتیکو روز گذشته (دوشنبه) به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که شرکت لابی گر آمریکایی «گروه گلاور پارک» مستقر در واشنگتن دیگر با عربستان سعودی همکاری نمی کند. هفته گذشته هم یک شرکت لابی گر آمریکایی دیگر به نام «هاربر گروپ» از همکاری با عربستان سعودی دست کشید.

علاوه بر آن، تاکنون تعدادی از سازمان ها و مدیران شرکت ها اعلام کرده اند در نشست سرمایه گذاری عربستان سعودی که قرار است از 23 اکتبر در ریاض آغاز به کار کند، شرکت نخواهند کرد. از جمله شرکت ها و سازمانهایی که از حضور در این نشست کناره گیری کرده اند می توان به بانک جهانی، نیویورک تایمز، بلومبرگ، سی ان بی سی و از جمله افراد می توان به «جیمی دایمن»، رئیس هیئت مدیره شرکت مالی جی پی مورگان چیس، «دیوید پترائوس»، مدیر اجرایی شرکت «کی کی آر»، «دایان گرین»، از مدیران شرکت گوگل و «بیل فورد»، مدیر کل شرکت خودروسازی فورد موتور اشاره کرد.

جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خاشقجی در کنسولگری عربستان مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته و در همانجا به قتل رسیده است.

همچنین پیش از این گزارش شده بود که 15 مقام سعودی پیش از ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان در استانبول، وارد ترکیه شده بودند و پس از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار هم ترکیه را ترک کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته در تلاش برای مبرا کردن عربستان سعودی از مسئله خاشقجی مدعی شد ناپدید شدن او می تواند کار «قاتلان خودسر» باشد. ترامپ در حالی به حمایت از عربستان سعودی پرداخت که پیش از این گفته بود در صورتی که مشخص شود خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است، مجازات سختی در انتظار عربستان سعودی خواهد بود. عربستان سعودی هم با رد این اتهامات،  در واکنش به آن بدون اشاره مستقیم به واشنگتن گفته بود پادشاه سعودی به هرگونه اقدام علیه این کشور با واکنشی شدیدتر پاسخ خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید