لبنان ۲۴ خبرداد

۵ حقیقت درباره سرکنسول سعودی در آنکارا

کدخبر: ۲۴۵۴۷۶
اقتصادنیوز: نام سرکنسول سعودی این روزها نقل محافل سیاسی شده و فعالیت‌های او پس از ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا لبنان ۲۴ نوشت، نام سر کنسول سعودی در روزهای اخیر و به ویژه پس از ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول بارها تکرار شده است. سرکنسول سعودی چه کسی است؟

۱- «محمد العتیبی» از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ سرکنسول کشورش در شهر استانبول بوده و پیش از این نیز حداقل ۹ سال سرپرست کل همین کنسولگری بوده است.

۲- ایستگاه‌های فعالیت العتیبی کشورهای دیگری غیر از ترکیه نیز بوده است. او ۱۰ سال پیش به عنوان سرکنسول سعودی در شهر «کانو» در نیجریه فعالیت داشته و قبل از آن نیز حدود ۲۰ سال پیش در سفارت عربستان در جاکارتا به عنوان دیپلمات فعالیت کرده است. 

۳- پس از ناپدید شدن خاشقجی و به دنبال آن وارد شدن سیل اتهام‌ها به ریاض در توطئه قتل او، العتیبی مقر کنسولگری عربستان در استانبول را به روی روزنامه‌نگاران رویترز باز کرد و با همراهی آنها در ساختمان بر عدم حضور خاشقجی در این مکان تأکید کرد.

۴-  همزمان با توافق آنکارا و ریاض برای تشکیل تیم تحقیقاتی مشترک به منظور کشف ابعاد مجهول موضوع خاشقجی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که دامنه تحقیق گستره بیشتری پیدا خواهد کرد تا شامل منزل سرکنسول سعودی در استانبول و خودروهای وابسته به کنسولگری نیز شود. 

۵- العتیبی اندکی قبل از آغاز بازرسی تیم تحقیق مشترک از منزلش، ترکیه را به مقصد عربستان ترک کرد این در حالی است که او اقامتگاه خود در کنسولگری را از زمان ناپدید شدن خاشقجی ترک نکرده بود. بر این اساس پلیس ترکیه بازرسی از مقر اقامت سرکنسول سعودی را تا دریافت اجازه از مقام‌های سعودی به تأخیر انداخته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید