خشونت خانگی رتبه نخست کودک‌آزاری در یکسال گذشته

کدخبر: ۲۴۵۵۱۴
اقتصادنیوز : رئیس اورژانس اجتماعی کشور از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نیروهای اورژانس با همکاری وزارت دادگستری در موضوع لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و مواد کنوانسیون حقوق کودک خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پانا ،رضا جعفری با بیان اینکه با وزارت آموزش و پرورش در طرح «نماد» همکاری می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون طرح «نماد» که به مفهوم مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان است با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در مدارس در حال اجرا است. در اجرای طرح «نماد» به دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزانی که در معرض آسیب و خطر هستند یک بسته مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور اضافه کرد: علاوه بر اجرای این طرح، به آموزش وپرورش پیشنهاد داده‌ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم در تولید محتوای آموزشی خودمراقبتی در مقاطع دبستان و راهنمایی با این نهاد تربیتی همکاری کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته خشونت خانگی رتبه نخست را در موارد مربوط به کودک‌آزاری به خود اختصاص داده است، گفت: ۵۷ درصد از عاملان اعمال خشونت پدران و 26 درصد نیز مادران بوده‌اند. هر چه سن کودکان پایین‌تر باشد مخاطره‌پذیری و ریسک آسیب‌پذیری آنان بیشتر است چرا که کودکان هم از لحاظ جسمی و اقتصادی بی‌دفاع‌ترین افراد هستند، از طرفی با توجه به اینکه عامل اول خشونت علیه کودکان از سوی والدین است بنابراین آموزش موارد مربوط به کودک آزاری و امنیت کودکان در اولویت قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا سازمان بهزیستی با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانند در راستای آگاه‌سازی کودکان و خانواده‌ها همکاری مشترک داشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۱۶ درصد از دلایل کودک آزاری در سال گذشته مربوط به خود کودک بوده است، گفت: مشکلاتی همچون معلولیت یا رفتارهای کودک از جمله عوامل اصلی کودک‌‌آزاری به شمار می‌رود. بنابراین با توجه به اینکه بخشی از کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند کودکان معلول هستند، با سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای برای غربالگری کودکان ورود کنیم و پس از آن اقداماتی صورت بگیرد که منجر به آگاهی کودکان و کاهش کودک‌آزاری شود.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی کودکان از حقوق شهروندی اظهار کرد: با مجمع ملی کودک برای آموزش حقوق شهروندی در مدارس کشور همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم اما فراتر از این موضوع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را برای نیروهای اورژانس با همکاری وزارت دادگستری در موضوع لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و مواد کنوانسیون حقوق کودک آغاز کرده‌ایم تا نیروهای اورژانس اجتماعی با مباحث حقوقی در این دو محور بیشتر آشنا و مسلط شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید