حمایت سازمان ملل از تحریم کنفرانس ریاض

کدخبر: ۲۴۵۷۶۶
سازمان ملل متحد از عدم شرکت برخی رهبران اقتصادی و مقامات بین المللی در کنفرانس بین‌المللی «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی حمایت کرد.
حمایت سازمان ملل از تحریم کنفرانس ریاض

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، سازمان ملل متحد از اعلام عدم شرکت برخی فعالان و رهبران اقتصادی جهان در کنفرانس بین‌المللی «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است طی روزهای 23 تا 25 اکتبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، ابراز خرسندی کرد.

دانته پسکه، رئیس گروه کاری حقوق بشر و کار سازمان ملل طی بیانیه ای اعلام کرد: «تصمیم رهبران اقتصادی جهان برای عدم حضور در این کنفرانس بر نگرانی شرکت ها در خصوص حقوق بشری تاکید می کند. صاحبان شرکت های تجاری در هر منطقه ای که فعال هستند باید به موضوعات انسانی توجه خاصی داشته باشند.»

در این بیانیه که توسط اعضای گروه کاری مذکور به امضا رسیده است از عدم شرکت رهبران اقتصادی جهان در کنفرانس ریاض در واکنش به ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی ابراز خرسندی شده است.

لازم به ذکر است استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در کنفرانس بین‌المللی «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» شرکت نخواهد کرد.

استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند نیز پیشتر اعلام کرد که وپکه هوکسترا، وزیر دارایی این کشور در واکنش به ناپدیدشدن خاشقجی در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

رونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پابلیک کانال» گفت: در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض که قرار است هفته آینده با حمایت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برگزار شود، شرکت نمی‌کنم. کریستین لاگارد رئیس فرانسوی صندوق بین المللی پول هم سفر خود به خاورمیانه را برای شرکت در این کنفرانس به تعویق انداخت.

دیوید شویمر مدیر عامل بورس لندن(LSE) سفر خود به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری در این کشور را لغو کرد.

پیش از این نیز بسیاری از مقامات کشورهای جهان و همچنین شرکت‌های بین‌المللی که قرار بود در این کنفرانس شرکت کنند از تصمیم خود منصرف شده‌اند. مدیر ارشد گوگل، مدیرعامل شرکت اوبر، رئیس گروه «فورد»، بنیانگذاران ای‌.او‌.ال و مدیرعامل شرکت ویاکام از جمله این افراد هستند.

علاوه بر موارد فوق، بلومبرگ، فایننشال تایمز، نیویورک‌تایمز، سی.ان.ان و شبکه خبری ان.بی.سی نیز از رسانه‌هایی هستند که اعلام کرده اند این کنفرانس را پوشش نخواهند داد.

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج خاشقچی از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید