کمک یک تکنولوژی به ایران برای دور زدن تحریم های نفتی

کدخبر: ۲۴۶۲۱۲
اقتصاد نیوز:دور جدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان به زودی آغاز می شود، و ترامپ وعده داده که این بار حجم صادرات نفتی کشورمان را به صفر خواهد رساند.
کمک یک تکنولوژی به ایران برای  دور زدن تحریم های نفتی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، البته اتحادیه اروپا پیشتر اقداماتی را برای جلوگیری از ضربه خوردن به برجام کلید زده و آنطور که سخنگوی اتحادیه اروپا گفته سیستم مالی مستقل این قاره برای انتقال پول به ایران به زودی آغاز به کار میکند. اما مقامات کشورمان هم دست روی دست نگذاشته اند و آنطور که گزارش نشریه CBC آمریکا نشان می دهد نفتکش های ایرانی به تازگی روشی هوشمندانه اما خطرناک را برای صادرات نفت کشورمان در پیش گرفته اند و آن خاموش کردن فرستنده های کشتی های حامل نفت ایران است.

نفت ایران هم اکنون یکی از اصلی ترین منابع انرژی دنیا به شمار می رود و براساس اطلاعات رسمی از ماه گذشته تا امروز ایران ۱.۸ میلیون بشکه نفت به اقصی نقاط دنیا صادر کرده است که کاهشی اندک را نسبت به ماه آگست و افتی ۴۰ درصدی را نسبت به پیک صادراتش در ماه آوریل (برابر با ۳ میلیون بشکه) نشان می دهد.

طبق گزارشی که سازمان ناظر بر ترافیک تانکرها منتشر کرده در هفته های اخیر ده ها تانکر حامل نفت ایران به طرز مشکوکی فرستنده های خود را که برای رهگیری مسیرهای حرکت کشتی ها از طریق GPS طراحی شده، خاموش کرده اند.

براساس یک قانون بین المللی تحت عنوان کنوانسیون بین المللی ایمنی زندگی در دریا کاپیتان های کشتی ها باید فرستنده های خود را (که غالبا به آنها  سیستم تشخیص خودکار یا AIS گفته می شود) همواره روشن نگه دارند. اما گاهی اوقات کشتی هایی که تمایل دارند تحت نظارت نباشند این فرستنده ها را خاموش می کنند و حالا به نظر می آید که نفتکش های ایرانی هم برای دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا دست به چنین اقدامی می زنند.

 

نفت ایران
 

داده های سازمان مذکور نشان می دهد که در تاریخ چهارم سپتامبر (۱۳ شهریورماه امسال) دو میلیون بشکه از نفت ایران توسط یک ابرنفتکش به نام دینو در جزیره خارک بار زده شده و پس از عبور از تنگه هرمز به سمت شمال دریای هند رفته و از تاریخ ۱۵ سپتامبر به بعد فرستنده هایش خاموش شده اند. این نفتکش ده روز بعد مجددا به شبکه رادار بازگشته و در نزدیکی کوالا لامپور رویت شده.

سمیر مدنی هم-بنیانگذار شرکت TankerTrackers.com که در زمینه پایش کشتی ها فعالیت دارد دراینباره می گوید:براساس جدیدترین اطلاعات ما صادرات نفت ایران تنها ۱۰ درصد از زمان پیش از تحریم ها کاهش یافته است. ما مدارک مستدلی داریم که نشان می دهند ایران از کشتی های ارواح برای این منظور استفاده کرده است (منظور کشتی هایی که فرستنده های خود را حین حرکت خاموش می کنند).

نکته جالبتر از گزارش TankerTrackers آنکه اپراتورهای تانکرهای عربی که مبداشان کشورهای عرب فاقد رابطه با رژیم صهیونیستی است برای حفظ وجهه خود و مخفی نگه داشتن مراوداتشان با این رژیم در زمان انتقال نفت خود به سرزمین های اشغالی فلسطین فرستنده هایشان را خاموش میکنند.

سانچی
 

سانچی

البته همانطور که در ابتدا گفته شد این استراتژی چندان هم بی خطر نیست چراکه چندی پیش یک نفتکش ایرانی به نام سانچی نیز که حامل یک میلیون بشکه نفت بود در نزدیکی شانگهای دچار سانحه شد و لکه نفتی بزرگی از محموله آن در دریا ایجاد شد. طبق برخی ادعاها چون این کشتی از ارسال سیگنال برای AIS (دست کم ۹ ساعت قبل از سانحه) خودداری کرده عملیات برای نجات سرنشینانش دیرتر از موعد لازم شروع شده است. البته در آن زمان تحریم نفتی ایران شروع نشده بود و مشخص نیست که این ادعا تا چه اندازه صحت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید