توافق ترامپ و اردوغان پیرامون قتل خاشقچی

کدخبر: ۲۴۶۲۴۶
رئیسان جمهوری ترکیه و آمریکا در گفت و گوی تلفنی بر ضرورت شفاف سازی پیرامون پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی توافق کردند.
توافق ترامپ و اردوغان پیرامون قتل خاشقچی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود پیرامون پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی به صورت تلفنی گفت و گو کردند.
براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، دو طرف در این گفت و گو بر ضرورت شفاف سازی این پرونده توافق کردند.
به گزارش ایرنا، اردوغان شب گذشته وعده داد که روز سه شنبه درباره پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و زوایای پنهان این رویداد سخن خواهد گفت.
رسیدگی به پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه همچنان ادامه دارد و روز گذشته 25 شاهد دیگر در ارتباط با این پرونده به دادستانی شهر استانبول فراخوانده شدند.
همچنین روزنامه ینی شفق ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که پرونده خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که در اقدامی جنایتکارانه در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده، 45 نفر شاهد دارد که همه آنها تبعه ترکیه و کارمند محلی این کنسولگری هستند.
دادستانی استانبول دو روز پیش با فراخوانی 20 نفر از این افراد، اظهارات آنها را به عنوان شاهد ثبت کرد.
مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
یکشنبه شب عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز ضمن اعلام بی اطلاعی دولت عربستان از جزئیات این قتل گفت: نمی دانیم جسد خاشقچی کجاست.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی نیز به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی و ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد وی اشاره کرد و افزود: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
براساس روایت دولت سعودی از قتل خاشچقی، ماموران سعودی که برای دستگیری وی راهی ترکیه شده بودند نتوانستند او را قانع کنند و در نتیجه درگیری میان آنان رخ داده که منجر به خفه شدن خاشقچی شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
رسانه های ترک نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
شبد**9416**1379

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید