مخالفت‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان نشان داد باید عضو FATF شویم

کدخبر: ۲۴۶۲۷۸
اقتصادنیوز: مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: مخالفت‌های امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی با پیوستن ایران به FATF نشان می‌دهد که ایران باید عضو این گروه شود تا بتواند راه مبادلات اقتصادی خود هموار کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی اکبر فرازی با اشاره به تمدید تعلیق تحریم‌ها و اقدامات تقابلی از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به مدت چهار ماه گفت: در اجلاس پایانی اخیر FATF در پاریس شاهد بودیم که این گروه، فرصتی چهار ماهه به ایران داد تا موارد خواسته شده و مورد توافق صورت گرفته را تکمیل کند تا بر آن اساس، کشورمان از لیست اقدامات تقابلی خارج شود. 

FATF به مسائل با دیدی فنی و تخصصی نگاه می‌کند 

وی با بیان اینکه مسائل مورد نظر FATF فنی و تکنیکال است، اظهار داشت:‌ علیرغم آنکه در جامعه مرسوم شده است تا همه مسائل را با عینک سیاسی مورد نگرش قرار دهند، FATF به مسائل با دیدی فنی و تخصصی در جهت مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی نگاه می‌کند و ایران با رفع سوالات فنی و موارد خواسته شده می‌تواند راه را تبادلات بانکی و مالی باز کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به تلاش‌های دشمنان ایران برای باقی ماندن در لیست تحریم‌ها در اجلاس اخیر FATF اشاره و تصریح کرد: در اجلاس اخیر گروه اقدام مالی شاهد بودیم امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی تلاش‌های بسیاری را انجام دادند تا ایران همچنان در لیست سیاه باقی بماند و FATF اقدامات تقابلی خود را علیه ایران مجددا اعمال کند و فرصتی به ایران داده نشود. 

مخالفت‌های امریکا، اسرائیل و عربستان نشان داد ایران باید عضو FATF شود ​

فرازی ادامه داد: مخالفت‌های امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی با پیوستن ایران به FATF نشان می‌دهد که ایران باید عضو این گروه شود تا بتواند راه مبادلات اقتصادی خود هموار کند. 

وی با بیان اینکه پیوستن به FATF مقداری از راه برای تعاملات بانکی ایران در عرصه جهانی هموارتر از قبل می‌کند، خاطرنشان کرد: خروج کامل ایران از لیست سیاه و همچنین توقف همیشگی اقدامات تقابلی FATF نسبت به کشورمان، نیازمند پیمودن کامل روال تکنیکال مخصوص به خود است که باید حل شود. 

امریکا می‌خواهد سایه تحریم‌ها بالای سر ایران سنگینی کند

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان با تاکید بر اینکه مخالفت‌های امریکا نشان می‌دهد که حل مسائل تکنیکال نیز برای ایالات متحده خوشایند نیست، ابراز داشت: امریکایی‌ها همچنان می‌خواهند سایه تحریم‌ها بالای سر ایران سنگینی کند و ایران همچنان در لیست سیاه کشورها و نهادهای بین‌المللی باقی بماند و از ایران تصویری مبتنی بر این مسئله نشان دهند که جمهوری اسلامی مخالف قواعد بین‌المللی است. 

فرازی خطاب به مخالفان پیوستن ایران به FATF بیان کرد: جناح‌ها و گروه‌های داخلی بدانند که حرکت ایران برای پیوستن به FATF اقدامی در راستای منافع ملی است و کشورمان با تکمیل اقدامت باقی مانده می‌تواند از لیست خاکستری نیز خارج شود. FATF نیز آماده همکاری با ایران پاسخ دادن به شبهات و سوالات ایران است. از سوی دیگر، کشورمان در هنگام به نهادها و کنوانسیون‌های مختلف، تحفظات و ملاحظات مورد نظر خویش را اعلام کرده است. 

ایران به FATF نپیوندد، همکاری‌های مالی چند برابر سخت‌تر می‌شود

وی افزود: ایران وارد موافقتنامه، توافق یا کنوانسیونی نخواهد شد که منافع و مصالح ملی و امنیت کشور را به خطر بیندازد. 

مشاور پیشین دیپلماسی اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به تاکید چین و روسیه مبنی بر ضرورت ایران برای پیوستن به FATF اشاره کرد و یادآور شد: روسیه و چین در گفت‌وگوهایی که با مقامات کشورمان داشتند، یادآوری کردند که بدون پیوستن ایران به FATF مناسبات و مراودات مالی و تجاری‌شان با ایران ممکن نیست هرچند که این مسئله به خاطر تحریم‌های ایالات متحده سخت‌تر از گذشته است ولی اگر ایران به FATF نپیوندد، این همکاری و مراوده چند برابر سخت‌تر می‌شود. 

ایران عضو FATF نباشد، راه همکاری تهاتری ایران و اروپا با مشکل روبه‌رو می‌شد

فرازی با یادآوری رایزنی‌های ایران و اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی عنوان کرد: اتحادیه اروپا برای حفظ حیثت خود و بقای برجام چاره‌ای ندارد تا منافع ایران را تضمین و راه مناسبات و مبادلات تجاری با کشورمان را تسهیل کند. در واقع، اتحادیه اروپا در برابر یکجانبه‌گرایی ایالات متحده باید بایستد. در این چارچوب، سازوکار ویژه مالی هرچند قطعی نیست و جای کار بسیاری دارد ولی راه مراودات تجاری با ایران را باز نگه می‌دارد. 

وی اضافه کرد: اگر ایران عضو FATF نباشد، راه همکاری تهاتری ایران در سازوکار ویژه مالی هم با مشکل روبه‌رو شده و تا حد زیادی بسته می‌شود. در واقع، عضویت ایران در FATF کمک می‌کند تا ایران مراودات تجاری و تبادلات مالی‌ و بانکی‌اش را آسان‌تر و راحت‌تر انجام دهد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید