بحران های خود ساخته گریبانگیر ترامپ در انتخابات کنگره

کدخبر: ۲۴۶۳۱۴
اقتصادنیوز: بحران های ساختگی رئیس جمهوری آمریکا در حالی ادامه دارد که پیش بینی می شود در انتخابات میان دوره ای کنگره، گریبان دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواهان را گرفته و آنها را برای به دست آوردن اکثریت دچار مشکل جدی کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ناظران سیاسی می گویند انتخابات میان دوره ای کنگره تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل داخلی رقم خواهد خورد؛ هر چند امسال تا حدودی مسایل سیاست خارجی از جمله رابطه با عربستان و قیمت جهانی نفت هم ممکن است نتایج آن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته کارشناسان، اهمیت این انتخابات در آن است که می تواند بر سیاست های داخلی بویژه برنامه های اقتصادی دولت و روند تحقیقات در مورد رسوایی های ترامپ تاثیر بگذارد.

سه عامل کلیدی انتخابات نوامبر

سوال اساسی در واشنگتن این است که آیا دموکراتها به اندازه کافی قدرت سیاسی برای بسیج مردم دارند تا کنترل مجلس نمایندگان و مجلس سنا را در ماه نوامبر به دست بگیرند؟ 

به گفته ناظران سه عامل عمده به این پرسش پاسخ خواهد داد. 

عامل نخست، میزان رضایت از عملکرد رییس جمهور است. انتخابات میان دوره ای بطور تاریخی همیشه فرصتی برای رای دهندگان بوده تا نارضایتی از رئیس جمهور را ابراز کنند.

دومین عامل مهم در این انتخابات، مناطق جغرافیایی آمریکا و گرایش های رای دهندگان است. برای موفقیت در مجلس نمایندگان، دموکرات ها نیاز به پیروزی در حداقل 24 کرسی در اختیار جمهوریخواهان دارند. آنها برای این منظور، به شدت بر آرای مردم در مناطق شهری و روستایی سراسر کشور کار کرده اند.

اما مجلس سنا چالش سخت تری برای دمکرات ها بوده است و بسیاری از ناظران، شانس آنها را برای برنده شدن در سنا ضعیف می دانند. دمکرات ها فقط به دو کرسی بیشتر برای کسب اکثریت مجلس سنا نیاز دارند اما پنج سناتور دمکرات در رقابت های این دوره، با چالش بزرگی از سوی رقیبان جمهوریخواه روبرو هستند. آنها باید در ایالت هایی بجنگند که به شکل گسترده ای به ترامپ رای داده اند.

عامل سوم فضای سیاسی است که برخی از شاخص های آن به نظر می رسد به نفع ترامپ و جمهوریخواهان باشد. بنا به گزارش ان بی سی نیوز آمریکا، این عوامل که شاخص هایی تاریخی برای سنجش وضعیت انتخاباتی آمریکا هستند، از این قرارند: آمریکا در یک جنگ بزرگ درگیر نشده، نرخ بیکاری به کمتر از 4 درصد کاهش یافته، ارزش بازار سهام افزایش یافته است و اقتصاد در سه ماهه دوم سال بیش از 4 درصد رشد کرده است.

چالش های خود ساخته ترامپ

اما این شاخص ها نیمه پر لیوان انتخابات میان دوره ای کنگره در آبان ماه است. عوامل بسیاری وجود دارد که وضعیت را برای رئیس جمهور آمریکا و حزبش دشوار خواهد کرد.

به گفته ناظران، ریاست جمهوری ترامپ در دو سال گذشته موجی از خشم را در کشور ایجاد کرده که فضای انتخابات کنگره را به سمت یک دو قطبی شدید پیش برده است.

سیاست ها و سخنان ترامپ چنان تحریک آمیز بوده که پیش بینی می شود دمکراتها و پایگاه اجتماعی آنها، به طور خاص زنان و طبقه تحصیل کرده، مشارکت گسترده ای در این انتخابات داشته باشند. این در حالی است که به نظر می رسد پایگاه اجتماعی جمهوریخواهان به این اندازه برای مشارکت در انتخابات آبان ماه انگیزه ندارند.

ان بی سی نیوز در گزارشی می گوید طبقه کارگری که به ترامپ تمایل دارد، هنوز احساس نمی کند که سیاست های اقتصادی وی تغییر خاصی در زندگی آنها و سطح درآمد و رفاه آنها داشته است و برای همین شاخص های اقتصادی به عامل تعیین کننده ای برای مشارکت فراگیر این طبقه در انتخابات کنگره تبدیل نشده است.

'باربارا اسلاوین' کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک پیش بینی می کند دمکرات ها با پیروزی در مجلس نمایندگان، انتخابات میان دوره ای کنگره را تبدیل به نقطه تغییری در سیاست های داخلی و خارجی ترامپ خواهند کرد.

اسلاوین به ایرنا می گوید: پرسش مهم این است که میزان مشارکت طرفداران دو حزب در این انتخابات چگونه خواهد بود و کدام طرف توان بیشتری برای بسیج پایگاه خود برای رفتن به پای صندوق های رای خواهد داشت. آنهایی که از ترامپ منتفر هستند یا آنهایی که او را با تمام وجود می ستایند؛ کدام بیشتر مشارکت خواهند داشت. 

وی می افزاید: البته برخی از نظرسنجی ها پیش بینی می کند دمکرات ها حداقل اکثریت یکی از دو مجلس کنگره را در اختیار خواهند گرفت که به احتمال زیاد، مجلس نمایندگان است.

انتخابات میان دوره ای استثنایی

به گفته ناظران، به طور تاریخی میزان استقبال و مشارکت در انتخابات های میان دوره ای چندان قابل توجه نیست و اصولا کمتر از نیمی از رای دهندگان واجد شرایط برای انتخابات میان دوره ای پای صندوق های رای می روند. در انتخابات میان دوره ای سال 2014، تنها 36 درصد از کسانی که واجد شرایط بودند رای دادند که این باعث شد دو حزب حاکم در آمریکا تلاش گسترده ای برای تشویق به مشارکت در این انتخابات به خرج دهند.

اما در مقابل بسیاری چون لری ویلکرسون رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا انتخابات میان دوره ای کنگره را دارای حساسیت بیشتر و برای ریاست جمهوری ترامپ سرنوشت ساز می دانند و می گویند که میزان مشارکت در این انتخابات بالاتر از موارد مشابه خواهد بود.

وی در گفت و گو با ایرنا گفت: این مهمترین و تاثیرگذارترین انتخابات میان دوره ای است که من در عمرم به یاد دارم. اگر جمهوریخواهان ببازند، توزان قوا در واشنگتن ظرف یک شبانه روز به هم خواهد خورد. در این صورت، شما با رییس جمهوری در کاخ سفید روبرو خواهید بود که تا گردن در مشکلات داخلی فرو رفته و وقتی برای پرونده های سیاست خارجی همچون ایران، چین یا روسیه نخواهد داشت و باید برای نجات خود تلاش کند. 

شبکه های خبری آمریکایی هم این مساله را مطرح کرده و گفته اند دونالد ترامپ شخصا از این مساله دچار نگرانی است.

از این روست که وی چندی پیش در جمع یک گروه از کشیشان مسیحی محافظه کار در کاخ سفید گفت: مساله واقعی این است که آیا مردم می خواهند رای بدهند یا نه. من فقط از شما می خواهم به همه جا بروید و اطمینان حاصل کنید که همه آدم های شما رای خواهند داد. اگر آنها رای ندهند، ما دو سال آینده بدبختی خواهیم داشت.

تاثیر عامل عربستان و قیمت نفت

تفاوت دیگر این دوره از انتخابات با مشابه پیشین آن، رفتار ترامپ در سیاست خارجی، خروج از پیمان های بین المللی، خروج از نهادهای بین المللی، به راه انداختن جنگ تجاری با متحدان خود و ایجاد شکاف داخلی در عرصه خارجی است.

این رفتار، خود را در موضوعی همچون قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی به خوبی نشان داد که رئیس جمهوری آمریکا تنها به دلیل قراردادهای صدها میلیارد دلاری با سعودی ها حاضر نشد این رفتار خلاف قواعد دیپلماتیک، نقض حقوق بشر و نمونه ای از استبداد حاکم بر عربستان را محکوم کند.

کشتن فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی به دستور محمد بن سلمان که روابط بسیار نزدیک و ویژه با ترامپ و دامادش جرد کوشنر دارد، فشار سهمگینی به کاخ سفید برای تجدید نظر در رابطه با عربستان ایجاد کرده است.

در حالی که بسیاری از نخبگان رسانه ای و روشنفکران آمریکا، شدیدا از پشتیبانی ترامپ از آل سعود عصبانی و منزجر هستند، پیامدهای این جنجال می تواند بازار جهانی نفت و در نتیجه قیمت سوخت در آمریکا را هم افزایش دهد.

در این خصوص ژنرال بازنشسته 'رابرت جی گارد' می گوید ترامپ بر سر دو راهی قرار گرفته است. مقام های دولت ترامپ امیدوار هستند که عربستان با افزایش تولید نفت خود و جبران کاهش نفت ایران در بازار جهانی، مانع از ایجاد تکان شدید در قیمت جهانی نفت شود.

در حالی که قیمت سوخت و بنزین در آمریکا شیب رو به بالایی در هفته های اخیر داشته است، بحران روابط با عربستان در بدترین زمان ممکن به سراغ ترامپ آمده و دردسر بزرگی در آستانه انتخابات آمریکا و تحریم های یکجانبه وی علیه ایران ایجاد کرده است.

انتخابات میان دوره ای کنگره روز 6 نوامبر 2018 برابر با 15 آبان 1397 برگزار می شود، در این انتخابات، تمام 435 عضو مجلس نمایندگان آمریکا و 35 عضو مجلس سنا انتخاب می شوند.

برگزاری این انتخابات درست در میانه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود که درصورت پیشی گرفتن دمکرات ها دراین انتخابات و به دست آوردن اکثریت کرسی ها در مجلس نمایندگان، کار برای دولت ترامپ که هم اکنون حزبش اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، به مراتب دشوار تر خواهد شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید