لاوروف: روند مذاکرات آستانه موثرترین راه برای حل بحران سوریه است

کدخبر: ۲۴۶۸۷۲
اقتصادنیوز؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان عالی کشورهای ضامن صلح سوریه شامل ایران و ترکیه اعلام کرد که تمام ناظران بین المللی می دانند که فرمت آستانه موثرترین ساختار برای پیشرفت در موضوع حل و فصل بحران در سوریه بوده است.
لاوروف: روند مذاکرات آستانه موثرترین راه برای حل بحران سوریه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «سرگئی لاوروف» که «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و «سدات اونال» مذاکره کننده ارشد ترکیه در مذاکرات آستانه را خطاب قرار داده بود با بیان این مطلب افزود: تیم کارشناسی سه کشور در واقع موتور محرک مذاکرات آستانه است که نتیجه آن توافقاتی بوده که سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تا امروز در خصوص سوریه داشته اند.

وی با اشاره به سه اجلاس سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در قالب نشست آستانه برای حل و فصل بحران در سوریه اظهار داشت: ما در سوچی، تهران و استانبول شاهد برگزاری نشست سران بودیم و اکنون نوبت روسیه است که بار دیگر میزان اجلاس سران در راستای پیشرفت در حل و فصل بحران در سوریه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: کسانی که به مذاکرات آستانه حمله می کنند قطعا هدفشان هیچ ارتباطی با منافع مردم سوریه ندارد بلکه به دنبال پیشبرد اهداف ژئوپلیتیک خود در منطقه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: در طول حضور نمایندگان عالی ایران و ترکیه در مسکو، سه کشور بتوانند وضعیت را بررسی و در خصوص اقدامات بعدی برای پیشبرد اهداف تعیین شده توسط رهبران کشورشان تبادل نظر کنند که در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه است.

گفتنی است، دیروز نیز نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در سطح کارشناسی برگزار شد و در آن از طرف روسیه سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه و الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه شرکت داشت.

ورشینین پس از آن دیدار اعلام کرد که کاهش سطح خشونت در سوریه، پیروزی قاطع بر تروریست ها و ایجاد شرایط برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه به نفع تمام مردم این کشور از جمله بزرگترین دستاوردهای بزرگ سه کشور در سوریه بوده است.

وی با بیان اینکه نشست مقامات ارشد ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در مسکو برگزار و توافق شد که دور بعدی این مذاکرات کارشناسی در پایتخت قزاقستان برگزار شود، اظهار داشت: همکاری در چارچوب مذاکرات آستانه امکان تغییر اوضاع سوریه به سوی بهبودی را فراهم کرده است و نشست امروز نیز زمینه هماهنگی در خصوص اقدامات را فراهم می کند ضمن اینکه همکاری روسیه، ایران و ترکیه به طرف های درگیر کمک می کند تا به سوی حل و فصل سیاسی حرکت کنند.

گفتنی است، از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

ارتش سوریه توانسته است در هشت سال گذشته با حمایت ایران و روسیه ضربات سنگینی بر بدنه تروریست ها وارد کند و در مجموع بیش از 80 هزار تروریست در این کشور کشته شده و 95 درصد اراضی این کشور تحت کنترل دولت سوریه قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید