کیهان خواستار شد؛ بازداشت یکی از دیپلمات‌های آلمانی در ایران

کدخبر: ۲۴۷۲۳۴
اقتصادنیوز: کیهان تیتر یک خود را به واکنش‌ها به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان اختصاص داده است.

 به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه با تیتر«نمایندگان مجلس خواستار شدند؛اقدام متقابل با دیپلمات‌های آلمان کمترین واکنش به بازداشت اسدی است» نوشت:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در آلمان از وزارت خارجه خواستند در برابر دیپلمات‌های آلمانی اقدام متقابل انجام داده و همچنین ظریف در برابر مجلس پاسخگو باشد.

 حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر با اشاره به بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی توسط دولت آلمان، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت امور خارجه دفاع از حقوق مردم ایران در خارج از کشور است و از آنجایی که حقوق ایرانی‎ها خارج از کشور به وسیله دیپلمات‎ها و کارکنان سفارت پیگیری می‎شود، طبیعی است که وزارت خارجه باید توجه بیشتری نسبت به دیپلمات‎ها داشته باشد و حساسیت زیادی بر روی سفارتخانه و کنسولگری‎ها به خرج دهد.

نماینده شاهین‎شهر و میمه، با اشاره به قانون مصونیت سیاسی دیپلمات‎ها در خارج از کشور خودشان و مدت طولانی بازداشت دیپلمات ایرانی، تصریح کرد: دولت آلمان سال‎ها سابقه حمایت از گروه‎های تروریستی را در پرونده سیاسی خود دارد، دولت آلمان رئیس گروهک پژاک را پناه داده است، همچنین از منافقین حمایت می‎کند و به جای اینکه قانون مصونیت سیاسی دیپلمات‎ها را بر اساس قوانین بین‎المللی رعایت کند، در عمل این مصونیت را در مورد تروریست‎ها و جنایتکاران به کار می‎گیرد.

وی بر لزوم توجه ایران به رفتار آلمانی‎ها و سایر کشورهای اروپایی در خصوص دوستان و دشمنان مردم ایران و تنظیم روابط با این کشورها بر اساس اقدام متقابل، تأکید کرد و افزود: باید بررسی شود که چگونه کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم مانند آلمان از منافقین با سابقه 17 هزار ترور در ایران حمایت می‎کنند و کمک‎های مالی و امنیتی به آن‎ها ارائه می‎دهند.

حاجی‎دلیگانی، عقب‎نشینی دولت ایران در برابر تهاجمات اروپایی‎ها را سبب حرکت رو به جلوی دشمنان و اقدامات بیشتر آنان علیه ملت ایران دانست و با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس از طریق تذکرات متعدد شفاهی و کتبی به وزارت خارجه، تصریح کرد: ملت ایران هرگز چنین رفتار منفعلانه از سوی وزارت خارجه را نمی‎پسندد.

وی همچنین گفت: ما الان تذکر می‌دهیم به آقای ظریف که اگر ظرف دو سه روز آینده اقدام مناسبی انجام ندهند از ایشان سئوال خواهیم کرد چرا که در خصوص حقوق شهروندان ایرانی و خصوصا دیپلمات‌های ایرانی که در این جهت بایستی احساس پشت‌گرمی بیشتری برای انجام مسئولیت‌های دیپلماتیکشان در خارج از کشور داشته باشند کوتاهی می‌شود.

لزوم اقدام متقابل 

در برابر دیپلمات‌های آلمانی

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز پیرامون انجام نشدن اقدامات لازم برای رهایی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده، اظهار داشت:  یکی از سؤالات بنده از ظریف، وزیر امور خارجه این بود که نقش و تأثیرگذاری جریان غرب‌گرا در وزارت خارجه که معروف به باند نیویورکی‌ها بودند و حال اکثر امور وزارت خارجه را در دست دارند را توضیح دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌طورقطع ما در مجلس باید بیش از آنچه درگذشته عمل کردیم بر روی موضوع دیپلمات ربوده‌شده ورود جدی داشته باشد و سؤال کنیم تا سرانجام کار نتیجه بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم اقدام متقابل در برابر دیپلمات‌های آلمانی گفت: پروتکلی در دنیا وجود دارد که اگر کشوری با دیپلماتی برخورد کند بلافاصله اقدام متقابل صورت می‌گیرد، متأسفانه هنوز FATF تصویب نشده دیپلمات ما را دستگیر می‌کنند، فردا که این لوایح تصویب شود، ظریف باید به‌صورت مداوم در محاکم بوده و جوابگو باشد.

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایران در اروپا گفت: مطابق کنوانسیون‌های دیپلماتیک، دیپلمات‌ها در کشورهای مختلف مصونیت دارند و باید امنیت آن‌ها تأمین شود و این هم وظیفه دولت میزبان است که مصونیت و امنیت دیپلمات‌ها را تأمین کند.

وی افزود: همچنان که ما در کشورمان وظیفه داریم تا امنیت دیپلمات‌هایی که از کشورهای دیگر در ایران هستند را تأمین کنیم آن‌ها نیز باید امنیت دیپلمات‌های ما را تأمین کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینکه دیپلمات ما را در یک کشور اروپایی بازداشت کرده‌اند این در واقع به مثابه تعدی به حقوق ما است و این حق برای کشور ما و دستگاه دیپلماسی ما وجود دارد که مقابله به مثل 

کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام متقابل بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری است که باید صورت بگیرد و علاوه بر این، مسئولین وزارت امور خارجه باید از مسیرها و کانال‌های دیگر نیز این موضوع را پیگیری کنند.

دستگیری دیپلمات ایرانی

 برخلاف قوانین بین‎المللی است

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر و معمولان نیز با اشاره به اینکه بیش از حدود سه ماه از بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان می‎گذرد، اظهار داشت: این دستگیری به اتهام واهی به‎عنوان بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه انجام گرفته که از قبل سناریوسازی آن از طریق رسانه‎های غربی کلید خورده بود.

یحیی کمالی‎پور؛ نماینده جیرفت و عنبرآباد نیز  با اشاره به بازداشت دیپلمات ایرانی توسط اروپا گفت:کشورهای غربی هر از چند گاهی برای اینکه فشارهایی را به ایران وارد کنند دست به چنین اقداماتی دست می زنند.

محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز نیز با اشاره به دستگیری اسدالله اسدی در آلمان با اتهامات واهی، ابراز داشت: بنابر اعلام وزارت امور خارجه عضو سفارت ایران در وین از مصونیت سیاسی برخوردار بوده است، بنابراین تعرض کشورهای اروپایی به او و بازداشت اسدی خلاف مقررات 

بین المللی است. وی خاطرنشان ساخت: چنین رویه‌ای در غرب متداول است و زمانی که می‌خواهند از ایران امتیازی بگیرند و یا دست ما را در میز مذاکره خالی نگه‌ دارند به اقدامات این‌چنینی دست می‌زنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید