عادل الجبیر: نگاه ما نگاه نور است و نگاه ایران تاریکی!

کدخبر: ۲۴۷۳۰۴
اقتصادنیوز: وزیر خارجه سعودی ایران را به ترویج «تاریکی» در منطقه متهم کرد و کشورش را دارای نگاه نور و روشنی دانست و گفت «نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد».

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «عادل الجبیر»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست امنیتی «گفت‌وگوی منامه» ایران را مثل گذشته هدف اتهامات مختلف قرار داد. 

الجبیر با بیان اینکه «امروز ما در سوریه، لیبی، یمن و منطقه ساحل، تنش‌هایی داریم. همچنان در لبنان و دیگر نقاط»، حزب‌الله و انصارالله یمن را در کنار طالبان قرار داد و از آنان به نام «مشکل» و «چالش» یاد کرد. 

وزیر خارجه سعودی همچنین با اشاره به انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، انقلاب اسلامی را نیز از جمله مشکلات منطقه توصیف کرد.

الجبیر در ادامه ایران را به داشتن «نگاه تاریک» متهم کرد و عربستان را که این روزها متهم به کشتن و تکه‌تکه کردن یک روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکاست، به «نگاه روشن» متصف کرد.

الجبیر گفت: ما در خاورمیانه دو نگاه داریم. نگاه نور و نگاه تاریکی که فرقه‌گرایی و تروریسم و سلطه‌جویی را ترویج می‌کند. این نگاه، نگاه ایران است و همه می‌دانید که همیشه نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد. مشکلاتی که اکنون با روبه‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با رهبری خوب و نگاه منطقی، پشت سر بگذاریم همانطور که مشکلات گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وزیر سعودی در پایان صحبت کوتاه خود قبل از سوال به خبرنگاران و حضار که بیشتر سوالشان از پرونده قتل و تکه‌تکه شدن خاشقچی بود، گفت چالشی که اکنون با آن روبه‌روییم این است که چگونه با نیروهای تاریکی مقابله کنیم و آنان را شکست دهیم. 

 

پاسخ به سوالات

عادل الجبیر در پاسخ به چند سوال حضار درباره پرونده خاشقچی اعلام کرد که کشورش مشغول تحقیقات است و با طرف تُرک همکاری می‌کند. او گفت تعجب می‌کند که چرا برخی عربستا را در این خصوص متهم می‌کنند اما تحقیقات هنوز تمام نشده است. 

او در خصوص روند سازش در منطقه که آن را «صلح میان فلسطین و اسرائیل» می‌خوانند گفت که «ما به روند و ابتکار عربی صلح نیاز داریم. باید به فلسطینی‌ها اجازه دهیم که در مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس شرقی کشور خود را تشکیل دهند». 

الجبیر گفت، «ما در وزارت خارجه هیچ تغییری در روابط با آمریکا نمی‌بینیم. ما روابطی راهبردی با آمریکا داریم و این تغییر نخواهد کرد. ما منافع ثابتی داریم و با کشورها و افرادی که با ما در این منافع مشترک هستند کار می‌کنیم». 

وزیر خارجه سعودی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت، تحریم های ایران در نوامبر بیشتر خواهد شد و این یعنی اینکه همه دریافته‌اند که ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم است و این حمایت از تروریسم نباید ادامه پیدا کند. ما با دولت باراک اوباما مشکلاتی در این خصوص داشتیم. 

ایران مهار شده و ایران بیشتر مهار خواهد شد. ایران یا می‌خواهد عضو جامعه بین‌المللی باشد یا اینکه باید تاوان رفتارش را بدهد. باید از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کند... ما با آمریکا به عنوان متحدی راهبردی کار را ادامه می‌دهیم. این موضوع، مسئله سیاسی نیست بلکه مسئله منافع ملی است.

در خصوص مسائل کشورهای خلیج [فارس] آنچه مهم است شورای همکاری است. ما با قطر دچار مشکلاتی هستیم. ما هماهنگی نظامی داریم و به دلیل تنش‌ها با قطر بر هم نخورده است. کمیته‌های وزارتی [در قالب شورای همکاری] هم دیدار دارند.

در خصوص روابط عربستان و ترکیه باید بگویم که دو کشور دوست هستند و روابط اقتصادی دارند و در برخی مواضع بخصوص در سوریه موضع مشترک دارند. اما در خصوص روابط با کویت و مشکلاتی در خصوص حوزه‌های نفتی، باید بگویم که مشکل حل شده است. 

الجبیر در خصوص سوالات دیگر خبرنگاران و درباره اینکه آیا به درخواست ترکیه برای استرداد هجده متهم پرونده خاشقچی به آنکار پاسخ می‌دهد یا خیر، گفت که این افراد سعودی هستند و در عربستان هم محاکمه خواهند شد. 

وزیر سعودی در خصوص سوالات دیگر گفت: در خصوص اخوان المسلمین باید بگویم که آنان ریشه‌ القاعده و داعش هستند... ما معتقدیم که اخوان سازمانی تروریستی است و با شرکایمان تدابیری علیه آنان اتخاذ کرده‌ایم. 

روابط ما با اروپا عالی است و در خصوص عراق نیز باید بگویم که شورای همکاری مشترکی با عراق تشکیل داده‌ایم که حداقل شش وزیر از هر طرف در آن حضور دارند. مرزهای مشترک را باز کرده‌ایم و کنسولگری در نجف و بصره را راه‌اندازی می‌کنیم... ما نگاهی مثبت به دولت جدید عراق داریم و به نخست‌وزیر احترام زیادی می‌گذاریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید