در دفاع از وزیر اقتصاد؛

2/ روحانی: بانک‌ها باید از بنگاه‌داری دست بردارند/وزیر ما باید در روز ۱۴ ساعت کار کند

کدخبر: ۲۴۷۳۴۰
اقتصادنیوز؛ حسن روحانی در صحن علنی مجلس گفت: بانک‌ها باید از بنگاه‌داری دست بردارند و بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط در بیایند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ حسن روحانی در بخشی از سخنانش در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستیم که کابینه با تکمیل بار مسئولیت را بر دوش بگیرد و از مشکلات مردم در ما‌های آینده بکاهد.

روحانی افزود: ایشان عنوان کردند که نباید اجازه دهیم یک عده بار سنگین پرداخت مالیات را بر عهده بگیرند و عده‌ای به شکل‌های مختلف از زیر بار دادن آن شانه خالی کنند، چرا که این حق و حقوق مردم است.

رئیس‌جمهوری هشدار داد: بانک‌ها باید از بنگاه‌داری دست بردارند و بانک‌های خصوصی نیز باید تحت انضباط درآیند.

رئیس جمهور روحانی با بیان اینکه وزرات اقتصادی یکی از وزراتخانه‌های مهم ما در این مقطع است، تصریح کرد: درآمد‌های ما در بخش عمده‌ای از این طریق تامین می‌شود و امروز ما نیازمند به عدالت مالیاتی هستیم.

وی با بیان اینکه باید امروز باید درآمد مالیاتی خود را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط رکود نمی‌توانیم مالیات را افزیش دهیم، اما ما می‌توانیم فرار مالیاتی را در مسیر درست قرار دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا آموزش و بهداشت مردم به طور کامل از مالیات پرداخت می‌شود. نباید بگذاریم عد‌های مالیات را پرداخت کنند و عده‌ای به روش‌های مختلف از آن فرار کنند، این وزارتخانه یکی از مسئولیت‌های مهمش مالیات و گمرک است

وی با بیان اینکه مالیات و گمرک را از جمله وظایف وزارت اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: گمرک نقش بسیار اساسی در تعادل واردات و صادرات دارد مخصوصا با تعرفه‌هایی که صادر می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: گمرک نقش مهمی در واردات و صادرات ما دارد، و مبارزه با قاچاق یکی از وظایف مهم گمرک و نیرو‌های انتظامی است، امروز این وزارت خانه مسئول کنترل و رشد اقتصادی است.

روحانی خاطرنشان کرد: در کنار وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هم باید تلاش کنند تا تورم را مهار کنیم و این کار شدنی است، امروز فرصت‌های خوبی را  در تحولات اقتصادی داریم.

وی با اشاره به فرصت‌های بسیار خوبی  که برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات بزرگ ما بانک‌ها هستند. بانک بار سنگین اقتصاد را بر دوش دارد. تعاملات مالی بدون بانک امکانپذیر نیست. بانک نقش بسیار ارزشمندی دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: بانک از یک طرف بار سنگین اقتصاد را به دوش دارد، سرمایه‌گذاری بدون بانک امکان پذیر نیست، روابط پولی و بانکی بدون بانک امکان پذیر نیست، و نقش بسیار ارزشمندی دارد، اما اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم بانکی که باید راه حل اقتصادی باشد یکی از معضلات اقتصادی می‌شود.

وی با بیان اینکه فکر نکنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است، خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی همیشه بوده است.

روحانی ادامه داد: رشد نقدینگی در سایه ضریب ۶ زاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است. رشد نقدینگی ما در سال‌های اخیر عمدتا بر پایه نقدینگی نبوده است.

رئیس‌‎جمهور خاطرنشان کرد: معمولا در سال‌های قبل و دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک‌ها بوده و امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه دولت انضباط پولی خود را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: ما رشد نقدینگی را در سایه اصلاح بانکه‌ها باید حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در هفته‌های اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم، خاطرنشان کرد: ما در جلسات ۳ قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم از تحریم عبور می‌کنیم و گاهی از قانون عبور می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سایه اصلاح بانکها، بانک‌های باید اصلاح شوند باید دست از بنگاه داری بردارند. بانک‌های دولتی ماباید تحت انضباط دولتی دربیایند. ما در ماه‌های اخیر انضباط بانک‌ها را افزوده کردیم.

روحانی با بیان اینکه در مصوبه اخیرمان برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانک‌های خصوصی افزایش دادیم، تصریح کرد: وزیرپشنهادی اقتصاد باید بداند که امروز بار سنگینی به دوش اوست و این بار را باید در این شرایط حساس به دوش بکشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر وزیر امروز کمتر از ۱۴ ساعت کار کند نمی‌تواند بار سنگین را به مقصد برساند و حداقل وزیر ما باید در روز ۱۴ ساعت کار کند.

روحانی خاطرنشان کرد: نمایندگان امروز انتظاری که از وزرای پیشنهادی دارند اعلام کنند، و به آن‌ها شرایط و توقعات خود را بگویند، ما در این شرایط باید با توان و قدرت بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: در کنار تورمی که از یک رقمی عبور می‌کرد، این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و این بازار در اختیار این وزارتخانه است. ما به روش‌های مختلف باید سرمایه را جذب کنیم.

روحانی با بیان اینکه درست است که امروز آمریکا در برابر ایران ایستاده است، خاطرنشان کرد: آمریکا نشان داد که نه تنها با نظام ایران مخالف است بلکه با ملت ایران مخالف است، در غیر این صورت چرا در دارو و مواد غذایی تحریم اعمال می‌شود؟

وی ادامه داد: من به عنوان امین شما و مردم می‌گویم هر یک از این وزرا که پیشنهاد کردم ده‌ها هفته روی آن‌ها برسی و فکر کردم تا جایی که حتی استخاره هم با ما همراهی نکرد.

زمانی درباره موضوع مالیات خدمت مقام معظم رهبری بودم. ایشان درباره پرداخت مالیات تاکید کردند که مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغان و تریبون‌داران باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی حرام شرعی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید