اردوغان:ایران در جریان نشست استانبول قرار می گیرد

کدخبر: ۲۴۷۴۱۹
اقتصادنیوز : رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه 'ایران را در جریان نشست استانبول قرار خواهیم داد'، افزود: نتایج و محتوای نشست چهارجانبه را با طرف ایرانی نیز در میان خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ، نشست چهارجانبه سران ترکیه، روسیه فرانسه و آلمان دقایقی پیش در استانبول پایان یافت و اردوغان، ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل سران این کشورها در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

رئیس جمهوری ترکیه در این نشست خبری، خواستار 'آتش بس و توقف فوری خونریزی در سوریه' شد و گفت: معتقدم که با اقدام صادقانه و سازنده، امید مردم سوریه را به یاس بدل نخواهیم کرد.

وی توضیح داد: امروز مشخص شد که با شرکت فرانسه و آلمان نیز می توانیم توافق آستانه را بیش از پیش اجرایی کنیم.

اردوغان از توافق برای افزایش همکاری های چهارجانبه و بین المللی در مبارزه با تهدید تروریسم در سوریه خبر داد و ادامه داد: هرگز اجازه نخواهیم داد که به بهانه مبارزه با تروریسم، منطقه ما را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند و انتظار داریم که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در باره تقسیم عادلانه وظایف عمل کند.

وی یادآورشد که اقدام های خود را در رفع تهدیدات امنیت ملی از جانب شرق فرات مانند غرب آن به پیش خواهیم برد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر متمرکز شدن به یک راهکار سیاسی بر اساس خواسته مشروع سوری ها، عدم اقدام به موقع کشورها را یکی از دلایل گسترش بحران سوریه عنوان کرد.

اردوغان همکاری صورت گرفته در مذاکرات آستانه را الگویی برای جامعه بین الملل عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر فرانسه و آلمان، کشورهای بیشتری باید به این همکاری ملحق شوند.

رئیس جمهوری ترکیه رایزنی آنکارا درباره سوریه را کاملا موثر، صادقانه و صریح دانست و گفت که با تاکید دوباره بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه معتقدیم که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد.

وی با تاکید بر پایبندی کشورش بر تفاهم به دست آمده با روسیه درباره ادلب و ادامه آتش بس کنونی یادآورشد: امیدواریم که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه تا پایان سال جاری میلادی تشکیل شود.

پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه صلح و ثبات در سوریه تنها از راههای دیپلماتیک میسر است، پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس بین المللی در خصوص پناهجویان سوری را ارائه داد.

 نشست چهار جانبه درباره سوریه با حضور روسای جمهورترکیه، روسیه، فرانسه و صدر اعظم آلمان به همراه استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه عصر امروز در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در این نشست چهارجانبه، تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای بحران جنگ داخلی سوریه و اجرای آتش بس در ادلب مورد بررسی سران چهار کشور شرکت کننده قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید